چرا نباید آی‌فون خود را جیلبریک کنیم؟

 

همان طور که می‌دانید سیستم عامل اختصاصی کمپانی اپل، با نام iOS دارای محدودیت‌های بسیاری است که برخی برای رهایی از این محدودیت، دستگاه خود را جیلبریک یا شاید بتوان گفت قفل گشایی می‌کنند. با وجود اینکه با جیلبریک کردن، بسیاری از محدودیت‌ها از بین می‌رود، اما در مقابل برخی مشکلات جدید به سوی شما خواهد آمد. با جیلبریک کردن آی‌فون یا آی‌پد، شما می‌توانید برخلاف قانون اپل، هر نسخه‌ از iOS را که خواستید بر روی دستگاه خود نصب و اجرا کنید و در این صورت دیگر دستگاهی به‌روز نخواهید داشت. موضوع دیگر به آسیب پذیری این نوع از دستگاه‌ها باز می‌گردد که بر اساس اطلاعات منتشر شده، آی‌فون‌هایی که جیلبریک شده‌اند در برابر حملات بسیار آسیب پذیر هستند.

jailbreaking

اگر واقع بین باشیم، جیلبریک کردن گوشی در بسیاری از اوقات تنها قابلیت‌های جدید اندکی را در اختیار شما قرار می‌دهد (نسبت به نسخه‌های عادی). در حقیقت بسیاری از ویژگی‌ها را خود اپل به صورت جداگانه و در قالب اپلیکیشن، ویجت و سایر شکل‌ها در اختیار کاربران قرار داده است.

بسیاری از جیلبریک‌ها از طریق یک حفره امنیتی در سیستم عامل مورد استفاده آی‌فون و آی‌پد صورت می‌گیرند. زمانی که یک هکر، مشکلی امنیتی در آن بیابد، قادر خواهد بود تا سیستم‌های امنیتی دستگاه را پشت سر گذاشته و اقدامات مورد نظر خود را انجام دهد و در واقع می‌تواند وارد سیستم مدیریتی دستگاه شود. این اقدامات نیز در قالب یک بسته ابزاری برای کاربران مختلف عرضه می‌شود که می‌توانند از طریق آن‌ها، گوشی خود را جیلبریک کنند.

باید بدین نکته نیز توجه کرد که تمام آی‌فون و آی‌پد‌های جیلبریک شده تا زمانی که به نسخه جدیدی از iOS به‌روز رسانی نشوند، می‌‌توانند به صورت جیلبریک شده باقی بمانند. زمانی که کاربر دستگاه خود را به نسخه جدید آپدیت کند، دستگاه از حالت جیلبریک خارج خواهد شد و در واقع اپل در نسخه‌های جدید سعی می‌کند تا تمام حفره‌های امنیتی را از بین ببرد و در این صورت هکر‌ها باید دوباره به دنبال حفره‌ای جدید باشند تا بتوانند نسخه ارایه شده را نیز جیلبریک کنند.

این بدان معناست که اگر شما دستگاه خود را جیلبریک کنید، در زمانی که یک به‌روز رسانی جدید عرضه شود شما نمی‌توانید سریعا به نسخه جدید ارتقا یابید و می‌بایست منتظر بمانید تا هکر‌ها آن نسخه را نیز جلبریک کنند تا دستگاه شما نیز به نسخه جدید قدم گذارد. بعد از اینکه دستگاه خود را آپدیت کردید، شما می‌بایست از آخرین ابزار ارایه شده در زمینه جیلبریک استفاده کنید و منتظر بمانید تا فرایند فوق الذکر برای این نسخه نیز اجرا شود. این موضوع یک اقدام ناراحت کننده است که کار زیادی را نیز در بر خواهد داشت.

apple-logo-jailbreak

آی‌فون‌های جیلبریک شده در برابر تهدیدات بسیار آسیب پذیر هستند

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی یک تیم هکر که در یک شرکت ایتالیایی فعالیت می‌کنند، می‌توان پی برد که این ابزار‌ها تنها در دستگاه‌هایی قابل استفاده هستند که جیلبریک شده باشند و استفاده از آن‌ها در آی‌فون‌هایی که تاکنون جیلبریک نشده‌اند ممکن نیست. این به معنای آسیب پذیری جدی آی‌فون‌های جیلبریک شده در برابر حملات است. اما در دستگاه‌های عادی، سیستم عامل iOS در برابر اغلب تهدیدات می‌ایستد و دیگر چندان نیازی نیست که کاربران در خصوص حمله امنیتی به آی‌فون خود نگران باشند.

باور عمومی بدین شکل است که جیلبریک کردن آی‌فون و آی‌پد باعث می‌شود که کاربران دست بازتری در دستگاه خود داشته باشند اما در مقابل باید به نکات منفی و مشکلاتی که با این کار به وجود خواهد آمد نیز توجه کرد. پس اگر امنیت برای شما موضوعی مهم به حساب می‌آید، بهتر است که به حرف اپل گوش کنید و از نسخه عادی iOS استفاده نمایید که در این صورت حتی با پیدا شدن یک مشکل امنیتی، اپل تنها در طول چند روز یک به‌روز رسانی امنیتی را برای دستگاه شما ارایه خواهد داد که با کمک آن آی‌فون شما در برابر این نوع از حملات نیز مصون خواهد ماند. البته گفتنی است که موضوع امنیت در حال حاضر یک مسئله مهم است و بهتر این است که شما نیز بر روی آن تمرکز کنید.

جیلبریک باعث بی‌ثباتی دستگاه شما می‌شود

شاید بتوان با جرات گفت که شما با جیلبریک کردن آی‌فون یا آی‌‌پد خود، آن را بی‌ثبات می‌کنید. زیرا جیلبریک ممکن است مشکلاتی را در دستگاه شما به وجود آورد و حتی امکان دارد در حین اجرای برخی از اپلیکیشن‌ها، شاهد کرش کردن آن‌ها باشید و یا گوشی، خود به خود رستارت شود. پس اگر حوصله کَلَنجار رفتن با تبلت یا اسمارت فون خود را ندارید، بهتر است بی‌خیال جیلبریک شوید.

iphone-restore

اصلا چرا باید iOS را جیلبریک کرد؟

ما هم می‌دانیم که جیلبریک کردن iOS، امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که خود اپل به صورت پیش فرض اجازه انجام آن‌ها را به کاربران نمی‌دهد؛ اما در واقع جیلبریک کردن چندان هم که باید لازم نیست. زیرا بسیاری از قابلیت‌های مورد نیاز نظیر ویجت‌ها، اجرا اپلیکیشن در پس زمینه، تبادل اطلاعات بین اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌های چندگانه در آی‌پد، تمام چیز‌هایی هستند که کاربران به صورت رسمی در iOS 9 می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و دیگر برای دسترسی به چنین ویژگی‌هایی نیاز به جیلبریک کردن گوشی نیست.

درست همانند روت کردن گوشی‌های اندرویدی که دیگر چندان لازم و ضروری نیست، iOS نیز در حال حاضر یک سیستم عامل بالغ به حساب می‌آید که دیگر نیازی به جیلبریک کردن آن دیده نمی‌شود.

اما اگر شما مطمئن هستید که نیاز به جیلبریک کردن گوشی خود دارید، بهتر است که ابتدا توجه کنید با انجام این کار چه قابلیت‌هایی را از دست خواهید داد و در مقابل چه امکاناتی را به دست خواهید آورد و بعد از آن، برای جیلبریک کردن گوشی خود وارد عمل شوید.

اگر نیاز به دسترسی‌های گسترده دارید بهتر است به سراغ اندروید بروید

اگر شما به شدت نیاز به دستگاهی دارید که بتواند تمام اپلیکیشن‌‌هایی را هم که در خارج از اپ‌استور هستند اجرا کند یا از طریق آن کار‌های غیرعادی با گوشی انجام دهید، بهتر است که به سراغ سیستم عامل کمپانی گوگل با نام اندروید بروید. باید بدین نکته توجه کنید که بسیاری از قابلیت‌هایی که در iOS غیر عادی هستند و اپل اجازه انجام آن‌ها را نمی‌دهد، شما در اندروید حتی بدون نیاز به روت کردن دستگاه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته روت کردن یک اسمارت فون یا تبلت اندرویدی نیز بسیار ساده‌تر از جیلبریک کردن آی‌فون یا آی‌پد است.

android-recovery

در اندروید شما می‌توانید ROMهای سوم شخص، نظیر CyanogenMod را بر روی دستگاه خود نصب کنید و البته در صورت روت گوشی نیز قادر خواهید بود تا دستگاه خود را به آخرین آپدیت‌های امنیتی مجهز کنید. البته منظور ما این نیست که باید تمام کاربران اپل به سراغ سیستم عامل اندروید بروند، بلکه ما می‌گوییم یک اسمارت فون اندرویدی، بسیار گزینه بهتری برای کاربرانی است که قصد جیلبریک آی‌فون خود برای دسترسی به امکانات بیشتر را دارند.

البته در زمینه امنیتی، دستگاه‌های اندرویدی نیز دارای مشکلاتی هستند. برای مثال اگر شما بوت لودر اسمارت فون یا تبلت خود را برای روت کردن آن قفل گشایی کنید، هر کسی قادر خواهد بود تا به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. با روت کردن دستگاه‌های اندرویدی، اپلیکیشن‌های مخرب می‌توانند بدون در نظر گرفتن تدابیر امنیتی در دستگاه شما اقدامات مورد نیازشان را انجام دهند.

حال با وجود این تفاسیر، آیا باز هم قصد جیلبریک کردن آی‌فون یا آی‌پد خود را دارید؟

نوشته چرا نباید آی‌فون خود را جیلبریک کنیم؟ اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.