چرا پژو ۴۰۵ از اسب و اصل افتاد؟

پژو ۴۰۵ هم مانند پیکان و پراید، بعد از نزدیک به ۳۰ سال حضور در خیابان‌های ایران به یکی از خودروهای نوستالژی مردم ما بدل شده است که به لطف به کارگیری آن در ناوگان تاکسیرانی، تقریباً همه یک بار سوارش شده‌اند. شرکت پژو در سال ۱۹۸۷ میلادی از پژو ۴۰۵ به عنوان یک سدان خانوادگی رونمایی کرد. این خودرو خیلی زود توانست به موفقیت برسد و در سال ۱۹۸۸ میلادی و تنها یک سال پس از تولید، عنوان بهترین خودروی اروپا را از آن خود کرد. شرکت پژو پس از ۱۰ سال تولید موفق و فروش ۵/۲ میلیون نسخه از این خودرو در سراسر جهان، سرانجام خط تولیدش را در فرانسه متوقف کرد. ولی چند کشور از جمله کشور ما به این آسانی‌ها دست از این خودرو نکشیدند. در ایران اما سرنوشت متفاوتی برای پژو ۴۰۵ رقم خورد. شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۶۸ شمسی خط تولید پژو ۴۰۵ با موتور ۰/۲ لیتری کاربراتوری را راه‌اندازی کرد. در آن زمان این خودرو با توجه به طراحی به‌روز، موتور قدرتمند، امکانات خوب و برند مطرح فرانسوی بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته پس از مدتی تولید ۴۰۵ کاربراتوری متوقف و موتور ۸/۱ لیتری جایگزین آن شد و این خودرو با موتور جدید GLX نام گرفت. پژو ۴۰۵ در ایران فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد که مهمترین آن را می‌توان آتش گرفتن ناگهانی مدل‌های ۸۳ این خودرو به علت نقص فنی آن دانست. البته این خودسوزی هم نتوانست تولید آن را متوقف کند و ۴۰۵ که هنوز بر خط تولید ایران خودروست، به غیر از لوگوی شرکت پژو، سال‌هاست که دیگر نشانی از سرزمین ایفل و شانزه‌لیزه ندارد.

 

پژو SLX 405، فیس‌لیفتی پس از ۲۰ سال

شرکت ایران‌خودرو پس از ارائه چند نسخه با تغییرات جزئی و پس از گذشت ۲۰ سال، فیس‌لیفت GLX 405 را با نام پژو SLX 405 روانه بازار کرد. در این فیس‌لیفت جدید، ایران‌خودرو بدون تغییری در قالب بدنه سعی کرده بود با اضافه کردن جزئیات، تغییراتی در نسخه قدیمی ایجاد و آن را به روزتر کند. تغییرات ظاهری این خودرو شامل تغییر آینه‌های جانبی، تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های عقب و جلو، اضافه شدن یک اسپولر جدید به لبه صندوق عقب و تغییر مه‌شکن‌ها در سپر جلو می‌شد که ظاهر ۴۰۵ قدیمی را تا حدی به‌روزتر کرد. البته که تنها در ایران به این تغییرات ظاهری در یک فیس‌لیفت می‌توان واژه قابل قبول و به‌روز را اطلاق کرد. طراحی داخلی کابین ۴۰۵ که پس از سال‌ها تغییری به خود ندیده بود، در SLX هم چندان دستخوش تغییر نشد. تا اینکه در اوایل دهه ۹۰ ایران‌خودرو داشبورد جدید را به خانواده ۴۰۵ اضافه کرد. این داشبورد جدید که تماماً کرم رنگ و تنها در قسمت میانی مشکی بود، تأثیر بسیاری در تغییر فضای داخلی و زیباتر شدن آن داشت. اما متاسفانه هر چه به زیبایی آن افزوده، از کیفیت متریال آن کاسته شد. از لحاظ فنی SLX تغییرات زیادی را شاهد بود. استفاده از پیشرانه TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در SLX باعث کاهش قابل توجه مصرف سوخت نسبت به GLX شد. این پیشرانه که قادر به تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور است، بسیاری از مشکلات موتور قبلی GLX نظیر سوزاندن واشر سر سیلندر را نداشت. پژو SLX 405 نیز مانند تمام خودروهای داخلی از کیفیت ساخت پایینی برخوردار است اما به لطف قیمت مناسب از گذشته تاکنون یکی از تولیدات پرتیراژ ایران خودرو بوده است. ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، آینه‌های جانبی برقی و ۲ کیسه هوا تمامی امکانات این خودرو و فضای مناسب سرنشین و صندوق بار و بازار خرید و فروش مناسب نیز تمام محاسن آن محسوب می‌شود. از رقبای این خودرو در این کلاس می‌توان به سمند LX و رانا اشاره کرد، اما در جایگاه قیاس به غیر از قیمت مناسب‌تر شانس دیگری برای برتری از رقبا برای این خودرو وجود ندارد.

 

چرا پژو ۴۰۵ هنوز خواهان دارد؟

پاسخ به سوال اول چندان آسان نیست، چرا که از سال ۹۵ قرار بر توقف تولید این خودرو بوده اما تا امروز این امر محقق نشده است. آخرین تاریخی که توسط مسئولان ایران خودرو برای خروج ۴۰۵ از خط تولید عنوان شده خرداد ۹۹ است که باید صبور بود و دید این امر اتفاق می‌افتد یا خیر. اما در رابطه با سوال دوم با قاطعیت می‌توان پاسخ را بیان کرد: چون مردم چاره‌ای ندارند! این خودرو ارزان‌ترین خودروی سدان خانوادگی تولید داخل است و از آنجا که ۳۰ سال قدمت دارد، نسخه‌های چندین سال کارکرده آن هم به راحتی و با جست‌وجویی در سایت divar.ir و دیگر سامانه‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو برای خرید در دسترس است. بنابراین قشر متوسط و ضعیف‌تر جامعه برای داشتن یک خودروی خانوادگی تنها همین گزینه را پیش رو دارند. علاوه بر این دلیل، با ۳۰ سال سابقه حضور، لوازم یدکی و مکانیک کاربلد به راحتی برای آن در دسترس و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز نسبت به سایر خودروها مناسب است.

اگرچه پژو ۴۰۵ طی ۳ دهه مورد اجحاف واقع شد و کمترین تغییر را تجربه کرد، اما ذکر این نکته ضروری است که این خودرو یکی از ارکان صنعت خودروسازی کشور است. چرا که بسیاری از تولیدات ایران خودرو از روی پلتفرم آن ساخته شده است و در واقع خانواده سمند و دنا و پژو پارس هر کدام یک ۴۰۵ مخفی در زیر پوسته خود دارند.

 

 

نوشته چرا پژو ۴۰۵ از اسب و اصل افتاد؟ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.