چرا گوگل باید پروژه پیکسل ۴a را کنار بگذارد و روی پیکسل ۵ تمرکز کند؟!

همه ما می‌دانیم که گوگل شرکتی نیست که بیشتر روی سخت‌افزار تمرکز داشته باشد، بلکه درآمد خود را بیشتر از چیزهایی مانند تبلیغات آنلاین، توزیع محتوای دیجیتال و سرویس‌های ابری به دست می‌آورد. پروژه گوشی‌های پیکسل هم صرفا روشی برای نمایش پیشرفت اندروید در یک محیط کنتر‌ل‌شده است و بنابراین گوگل تصمیم ندارد که تبدیل به بازیگر مهمی در بخش گوشی‌های هوشمند شود و مثلا موقعیت سامسونگ را به‌عنوان بزرگترین سازنده اسمارت‌فون دنیا به خطر بیندازد.

اینها دلایلی هستند که طرفداران گوگل معمولا هنگام دفاع از این غول جستجو و برای توضیح بسیاری از اشتباهات گوگل در طول سالیان گذشته مطرح می‌کنند. اما دلیل واقعی اینکه چرا گوگل همچنان در بخش اسمارت‌فون‌ها درجا می‌زند و کماکان بعد از سال‌ها هرگز نخواسته وارد جریان اصلی بازار شود هرچه که باشد، باید بپذیریم که به‌راحتی نمی‌توان از کنار بعضی چیزها گذشت. خود مدیران رده‌بالای گوکل نیز نمی‌توانند برخی از عیب‌های پیکسل 4 را توجیه کنند و ظاهرا در آستانه معرفی پیکسل 4a و پیکسل 5 تعدادی از آن‌ها شرکت را ترک کرده‌اند.

با وجود این، چند هفته پیش گزارش جالبی منتشر شد مبنی بر اینکه گوشی‌های پیکسل گوگل فروش نسبتا خوبی (حداقل در حد استانداردهای پیکسل) در سال 2019 داشته‌اند. دانستن اینکه گوگل چه کار متفاوتی در سال گذشته نسبت به سال 2018 و 2017 یا حتی 2016 انجام داده که باعث فروش خوب دستگاه‌هایش شده کار سختی نیست؛ معرفی گوشی‌های پیکسل 3a و 3a XL.

فرصت خوب برای گوگل شاید از دست رفته باشد

متاسفانه راهی برای فهمیدن اینکه چه تعداد از ۷.۲ میلیون دستگاهی که گوگل در سال 2019 فروخته متعلق به گوشی‌های میان‌رده پیکسل 3a و 3a XL می‌شوند وجود ندارد اما همه شواهد نشان می‌دهند که هندست‌های رده‌بالای پیکسل 4 که انتقادهای زیادی به باتری ضعیف‌، طراحی نه‌چندان خوب، فناوری بلااستفاده Motion Sense و قیمت بسیار بالای آن‌ها وارد بود، فروش بسیار کمی داشته‌اند.

اما در مقابل، پیکسل 3a و 3a XL که به‌نوعی جانشینان هندست نکسوس 5X در سال 2015 محسوب می‌شدند به‌خاطر قیمت اقتصادی‌ و دوربین عالی‌شان باعث شگفتی همگان شدند. اما فرق بین سال 2015 و 2019 در این بود که سال گذشته بسیاری از پرچمداران بازار سد روانی ۱۰۰۰ دلار را شکستند و همین موضوع مشتریان زیادی را به سمت گوشی‌های ارزان‌تر سوق داد.

امسال شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن روی بازار اسمارت‌فون‌ها مانع از معرفی دستگاه‌های جدید توسط شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ نشد. بلکه برعکس، کوپرتینویی‌ها ارزان‌ترین آیفون خود یعنی آیفون SE 2020 را چند ماه پیش معرفی کردند و سامسونگ نیز در بخش گوشی‌های میان‌رده از هندست گلکسی A51 رونمایی کرد که حالا محبوبیت بسیار زیادی در بین مشتریان پیدا کرده است.

اما گوگل ظاهرا امسال مدل پیکسل 4a XL را کلا حذف کرده و چنین مدلی را نمی‌خواهد اصلا معرفی کند و از طرف دیگر نیز رویداد معرفی پیکسل 4a را به دلایل نامعلومی که احتمالا به‌خاطر شیوع ویروس کرونا باشد به عقب انداخته است. در‌هرحال، اتفاقاتی در پشت صحنه افتاده که گوگل را مجبور به تعویق رونمایی از پیکسل 4a کرده است.

حالا با وجود هندست‌هایی مانند آیفون SE 2020 که در عین ارزان بودن بسیار قدرتمند است و گلکسی A51 که علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن ظاهر بسیار زیبایی دارد، کار برای گوگل بسیار سخت شده است. ضمن اینکه به‌زودی تعدادی هندست‌‌ 5G با قیمت ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار وارد بازار خواهند شد که پیکسل 4a با فناوری 4G LTE حرفی برای گفتن در مقابل آن‌ها نخواهد داشت.

با توجه به همه موارد فوق، کاری که گوگل باید انجام دهد این است که پروژه پیکسل 4a را متوقف کند و تمرکز سخت‌افزاری خودش را روی پیکسل 5 بگذارد. این توصیه شاید بعد از فروش خوب پیکسل 3a چندان منطقی به نظر نرسد، اما این تنها راهی است که گوگل با توجه به شرایط موجود می‌تواند اتخاذ کند.

پیکسل 5 اساسا یک پیکسل 5a خواهد بود

همه ما حالا تقریبا می‌دانیم که پرچمدار بعدی گوگل احتمالا یک پرچمدار واقعی نخواهد بود. این هندست برخلاف پرچمدارانی مثل سری گلکسی S20 سامسونگ، دوگانه وان پلاس 8، موتورولا اج پلاس و مدل‌های دیگر که از چیپست اسنپ‌دراگون 865 بهره می‌برند، مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 765 خواهد بود. ضمن اینکه قیمت این گوشی با توجه به پشتیبانی‌اش از شبکه 5G بسیار بالاتر از قیمت پیکسل 4 و 4 XL خواهد بود.

البته عملکرد اسنپ‌دراگون 765 در مدل غیرپلاس موتورولا اج ثابت کرده که ما با تراشه توانمندی روبه‌رو هستیم و این پردازنده توانسته توازن خوبی بین قدرت و مصرف انرژی برقرار کند. بنابراین مصرف انرژی پایین آن می‌تواند یکی از بزرگترین ضعف‌های پیکسل 4 را که همان باتری ضعیف‌اش بود برطرف کند. در مجموع به نظر می‌رسد که پیکسل 5 و چیپست میان‌رده کوالکام با قابلیت 5G می‌توانند ترکیب بسیار موفقی را در کنار هم تشکیل دهند.

البته این گوشی با توجه به تعویق رویداد معرفی پیکسل 4a ممکن است بسیار دیر وارد بازار شود و بنابراین شاید خیلی دیر بتواند تغییری در بخش هندست‌های 5G اقتصادی ایجاد کند. براساس جدیدترین شایعات، معرفی پیکسل 5 ممکن است تا ماه نوامبر به عقب بیفتد که تا آن زمان ما احتمالا شاهد عرضه گزینه‌های بیشتری از طرف سایر شرکت‌ها با قیمت‌های تهاجمی‌تری نسبت به پیکسل 5 خواهیم بود.

منظور ما از این گزینه‌ها شامل هندست‌های موجود گلکسی A71، موتورولا اج، ال‌جی Velvet و موارد دیگری می‌شوند که هنوز در بازار آمریکا قابل‌دسترس نیستند و همچنین گوشی وان پلاس Z (یا همان وان پلاس Nord) و مدل پایه آیفون 12 که احتمالا قیمتی زیر ۶۵۰ دلار خواهد داشت.

بنابراین در حال‌حاضر مسئله زمان اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارد. این شرکت باید بین قربانی کردن پیکسل 4a برای معرفی یک گوشی بهتر یا قربانی کردن هر دو گوشی پیکسل 4a و 5 برای داشتن تنوع محصولات یکی را انتخاب کند. ما نمی‌دانیم انتخاب گوگل کدامیک از این‌ها خواهد بود، اما ما می‌دانیم که تا زمانی که هندست‌های بهتری در بازار موجود هستند کسی به سراغ پیکسل 3 XL با ناچ مخوف‌اش یا پیکسل 4 با باتری ضعیف‌اش نخواهد رفت.

نوشته چرا گوگل باید پروژه پیکسل 4a را کنار بگذارد و روی پیکسل 5 تمرکز کند؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.