چرا گوگل پیکسل محکوم به شکست است؟!

چرا گوگل پیکسل محکوم به شکست است؟!

از هر منظری که نگاه کنیم، گوگل پیکسل و پیکسل XL باید تن هر سازنده اسمارت‌فونی را به لرزه بیندازند. بازخوردهایی که تابحال از این دو گوشی وجود داشته، اکثرا مثبت بوده است. برخی افراد از نحوه کارکرد گوگل Assistant رضایت ندارند و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان گوگل نیز در مراحل ابتدایی هستند. اما همه اینها مشکلات نرم‌افزاری و قابل حل‌شدن هستند.

اما گوگل پیکسل موفقیت آنچنانی نخواهد داشت. چرا؟ گوگل توان تحمل موفقیت در این زمینه را ندارد و اشتباهات سخت‌افزاری را بارها و بارها تکرار می‌کند. ابتدا بگذارید نگاهی به تاریخ نکسوس داشته باشیم و ببینیم که گوگل در این مسیر، چه اشتباهاتی را مرتکب شده است.

گرچه قاب پشتی نکسوس ۴ شکننده بود، اما این محصول با بهترین‌های بازار رقابت می‌کرد و بهتر اینکه، با نصف قیمت عرضه میشد. نکسوس ۴ می‌توانست جهان را تسخیر کند، اگر مشکل شکنندگی حل میشد و گوگل می‌توانست این گوشی را در تعداد بالا تهیه کند. توزیع نکسوس ۴ با تاخیرهایی همراه بود. برخی از مدل‌ها با قیمت یک ماشین کوچک در eBay مبادله می‌شدند و زمانی هم که گوشی عرضه میشد کاربران برای خرید هجوم می‌آوردند تا تمام نشود. در آن زمان می‌توانستید گوشی را از گوگل پلی بخرید، اما فقط و فقط اگر از دسکتاپ برای خرید استفاده می‌کردید. هیچگاه گوگل به کاربران اجازه نداد که نکسوس ۴ توسط اپلیکیشن خریداری شود و این اشتباهی بزرگ بود. واقعا چرا نمی‌شد این مدل را با یک اپلیکیشن خرید؟ در عصر اطلاعات این کار کمی مضحک بنظر می‌رسد.

در نکسوس ۵ اوضاع کمی متمدنانه شد. نکسوس ۵ همیشه وجود داشت، اما هیچگاه در مقایس بالا فروخته نشد. در گذار از نکسوس ۴ به نکسوس ۵، مشکل دوم گوگل آشکار شد: عدم توانایی گوگل در پشتیبانی از محصولات پیشین! به محض عرضه نکسوس ۵، قادر نبودید نکسوس ۴ و یا حتی کیس آن را بخرید. حال مشکل دو چندان نیز شده است، چون بخش سخت‌افزاری گوگل پلی از بخش نرم‌افزاری آن جدا شده است. در پلی استور می‌توانید هر محصول نرم‌افزاری را بخرید، اما اگر بخواهید محصولات سخت‌افزاری را بخرید، باید به بخشی جداگانه بروید. در نکسوس ۵X و ۶P شاهد تغییر استراتژی گوگل بودیم. هر دو نکسوس با پرچمداران ال‌جی، سامسونگ و هواوی برابری می‌کرند، اما قیمت آن‌ها بیشتر شده بود.

عدم توزیع در مقیاس بالا و تغییر استراتژی گوگل این گمانه را به ذهن متبادر می‌کند که گوگل نمی‌خواهد که تا زمانی که شرکایش گوشی‌ها را می‌سازند، در مقیاس بالا و تعداد زیاد گوشی تولید کند. حتی می‌توان حدس زد که این گزینه در قرارداد آنها ذکر شده که گوگل برای جلوگیری از رقابت با گوشی‌های برند خود سازنده، گوشی با تعداد بالا تولید نمی‌کند. دلیل آن نیز واضح است: سود اسمارت‌فون کم است و سپردن بخشی از درآمد به یکی از شرکا استراتژی چندان مناسبی برای هیچ کسی نیست.

حال برگردیم سراغ اصل موضوع. آیا با عرضه پیکسل و پیکسل XL چیزی تغییر کرده است؟! متاسفانه جواب این سوال یک نه بزرگ است.

توزیع نسبت به زمان نکسوس ۴ بهتر شده است، اما گوگل خود را برای موفقیت در بازار سخت‌افزار آماده نمی‌کند. استور گوگل هنوز درهم و برهم است نه تنها برای گوشی‌های پیکسل، بلکه برای هر محصول دیگری. به عنوان مثال، در بخش Android Wear شما نمایی از محصولاتی را می‌بینید که وسوسه کننده هستند، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، گزینه‌های زیادی برای خرید نمی‌یابید. دوست دارید برای ساعت هوشمند خود وسایل جانبی بخرید؟ این اتفاق هرگز نمی‌افتد. این مشکل در مورد نکسوس ۵X و ۶P نیز صادق است. هیچ وسیله جانبی برای این گوشی‌ها نخواهید یافت.

این موضوع، باعث می‌شود که کاربران فعلی، به این فروشگاه بازنگردند. البته بسیاری از کاربران، بخصوص کسانیکه قبلا گوشی اندروید نداشته‌اند، از این فروشگاه برای خرید پیکسل استفاده می‌کنند. اما کاربران فعلی از نبود پشتیبانی، نگران خواهند بود.

عدم توزیع در مقیاس جهانی این بار نیز وجود دارد. اگر به فروشگاه محصولات سخت‌افزاری گوگل سری بزنید، تفاوت‌های زیادی از جمله قیمت، زمان عرضه و … را می‌بینید. البته گوگل هنوز به بدی آمازون نیست که ۱۱ ماه طول می‌کشد تا محصولات خود را در مناطقی مانند اروپا عرضه کند. اما گوگل باید ضعف خود را در این زمینه بپوشاند.

و اما آخرین اشتباه؟ شما ارتباطی قدرتمند بین محصولات مختلف گوگل که قرار است تحت یک اکوسیستم باشند، نمی‌بینید. چرا باید یک گوشی با رنگ سیاه براق، نقره‌ای و آبی عرضه شده و سپس یک هدست واقعیت مجازی با خاکستری و رنگ‌های آینده قرمز و سفید عرضه شود و سپس اسپیکر هوشمند هوم عرضه شود که در هیچکدام این رنگ‌ها یافت نمی‌شود؟ پس پیوستگی این‌ها کجاست؟

من شخصا دوست دارم که گوگل پیکسل جهان را تسخیر کند. گوگل گوشی فوق‌العاده‌ای تولید کرده که با بهترین‌ها از نظر قیمت و مشخصات فنی رقابت می‌کند. گوگل پیکسل و پیکسل XL باید مدال طلا را بر گردن بیندازند. اما این اتفاق نخواهد افتاد.

تا زمانی که گوگل خود سخت‌افزارش را تولید نکند و یا مشکل توزیع محصولاتش همچنان باقی بماند، این اتفاق نخواهد افتاد. تا زمانی که بخش‌های مختلف سخت‌افزار با یکدیگر تعامل نداشته باشند و در مورد پیوستگی صحبت نکنند، این اتفاق نخواهد افتاد. تا زمانی که بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار گوگل پلی از یکدیگر جدا باشند و عدم دسترسی از هر محصولی وجود نداشته باشد، این اتفاق نخواهد افتاد!!

حتی اگر گوگل سخت‌افزارش را تولید کند، باز هم موفق نخواهد بود. چون شرکایش برای همکاری، دوباره فکر می‌کنند. سهم ۶۷ درصدی اندروید از بازار رو به کاهش خواهد رفت. سامسونگ حتی همین حالا هم به دنبال توسعه سیستم عامل خودش است. پس انتظار نداشته بشید که فروش پیکسل جهان اسمارت‌فون را تسخیر کند.

نوشته چرا گوگل پیکسل محکوم به شکست است؟! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.