چطور آدرس UUID آیفون، آیپد و مک را پیدا کنم؟

پیدا کردن UUID

آدرس UUID در حقیقت مخفف Universally Unique Identifier است که به عنوان شناسه جهانی منحصر به فرد به شمار می آید. هر دیوایس نظیر آیفون، مک و آی پد دارای این شناسه است. معمولا به منظور پشتیبانی از این دستگاه ها و یا سایر دلایل، شما گاهی نیاز دارید تا آدرس UUID سیستم خود را پیدا کنید و گزارش کنید. UUID  دقیقا کار سریال نامبر را انجام می دهد و برای تایید هویت ها ضروری است.

اما جا دارد که به طور تخصصی تر بپرسیم که:

 

شناسه UUID چیست؟

UUID یک رشته از حروف و ارقام است که یک الگوی منحصر به فرد را تشکیل می دهند. مک، آی فون و آی پد هر یک دارای یک UUID است و به طوری که این شناسه در هیچ دیوایس دیگری مشترک نیست. هر چند گفته شد که این شناسه و سریال نامبر با هم شباهت دارند اما سریال نامبر در حقیقت توسط اپل و یا حامل ها، برای شناسایی تلفن بکار می رود اما شناسه UUID چیزی است که بیشتر به کار توسعه دهندگان می آید.

پیدا کردن UUID

به طور معمول شما نیازی به دانستن (یا دسترسی) به UUID خود ندارید. اما اگر شما یک دستگاه را به عنوان بخشی از پروسه برنامه نویسی اپل ثبت کنید تا بتوانید بتا را نصب کنید، به دانستن آن نیاز دارید. توسعه دهندگان اپلیکیشن همچنین می توانند با کمک این شناسه یک سری امکانات را روی سیستم خود فعال کنند که فقط این کار برای آن ها انجام بگیرد و برای عموم امکان پذیر نباشد.

به طور کلی UUID  یک شناسه جهانی است که بیشتر توسعه دهندگان اپلیکیشن از آن استفاده می کنند تا بتوانند دسترسی بیشتری به منابع داشته باشند.

 

شیوه پیدا کردن UUID در سیستم عامل مک

به منظور  وارد سیستم عامل مک خود شوید، و در بالا روی لوگوی اپل کلیک کنید تا زیر منو های اولیه باز شوند. در این جا About This Mac را پیدا کنید و روی ان کلیک کنید.

شیوه پیدا کردن آدرس UUID در سیستم عامل مک 

بعد روی دکمه System Report کلیک کنید.

شیوه پیدا کردن آدرس UUID در سیستم عامل مک 

با انجام این کار پنجره ای باز می شود که حاوی اطلاعات بسیاری است. در ساید بار سمت چپ باید هاردوار یا سخت افزار انتخاب شده باشد. در پانل سمت راست به دنبال عبارت Hardware UUID باشید. آن چه در مقابل این شناسه قرار دارد دقیقا آدرس UUID است.

شیوه پیدا کردن UUID در سیستم عامل مک 

شما می توانید این شناسه را کپی کنید و به هر جا که نیاز دارید ارسال کنید.

 

روش پیدا کردن UUID آیفون و آی پد چیست؟

برای پیدا کردن UUID آیفون و یا آی پد لازم است که ابتدا دستگاه خود را به سیستم وصل کنید و بعد وارد iTunes شوید.

پیدا کردن UUID آیفون و آی پد

معمولا شناسه UUID  برای آیفون و آیپد، پنهان است. برای این که آن را آشکار کنید، بر روی Serial Number کلیک کنید تا UUID نمایش داده شود.

پیدا کردن UUID آیفون و آی پد

بدین ترتیب می توانید این شناسه را به راحتی کپی کنید و هر جا که نیاز دارید استفاده کنید.

 

سایر شناسه های مرتبط با شناسه UUID که ممکن است به اشتباه تان بیندازد

یک سری شناسه های دیگر وجود دارد که اپل ان ها را در ریز جزییات دیوایس های خود گنجانده است. هر چند این شناسه ها شباهت و ارتباط به UUID دارد اما هر کدام منحصر به فرد هستند.

بنابراین خوب است که در مورد آن ها اطلاع کسب کنید:

شناسه مدل برای دیوایس های اپل

Model Identifiers که به نام شناسه مدل بکار می رود، برای هر کدام از دیوایس ها وجود دارد. این شناسه کمک می کند که مدل هر کدام از دیوایس ها را به راحتی تشخیص دهید. این شناسه برای هر گوشی یکسان و منحصر به فرد نیست اما برای تمام گوشی های یک مدل، یکسان است. به عنوان مثال  iPhone 7 به عنوان iPhone9، x شناخته می شود در حالی که  iPhone XS به عنوان  iPhone11,x شناخته می شود.

معمولا برخی از این شناسه ها یک روش خاص برای این هستند که بگویند احتمالا دیوایس بعدی چه نامی دارد!

 

شماره مدل دیوایس های اپلی

شماره مدل هم شامل، یک سری حروف و ارقام است که هر کدام اطلاعات خاصی را گزارش می دهند.

اپل و تامین کنندگان آن از شماره مدل برای شناسایی دستگاه ها و بازارهایی که برای آنها طراحی شده اند استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک آیفون XS فروخته شده در ایالات متحده دارای شماره مدل A1920 است، در حالی که اگر همین دیوایس در ژاپن فروخته شود دارای شماره مدل A2098 است.

 

شماره های IMEI برای دستگاه های اپل

شماره های IMEI، همچنین به عنوان شماره شناسایی بین المللی تجهیزات موبایل شناخته می شوند، توسط حامل استفاده می شود. شماره های IMEI برای هر دستگاهی که به شبکه تلفن همراه متصل هستند منحصر به فرد هستند و بیشتر به هنگام اعلام دزدی یا مفقودی بکار می آیند.

آیا تا کنون از این شناسه های مهم در گوشی خود اطلاع داشته اید؟ نظر خود را در این باره با ما در میان بگذارید

منبع

نوشته چطور آدرس UUID آیفون، آیپد و مک را پیدا کنم؟ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.