چطور اپلیکیشنی را در مک با موفقیت راه اندازی کنیم؟

شاید این سوال، که در عنوان آورده شده برای کاربران قدیمی مک، ساده به نظر برسد، اما کاربرانی که به تازگی از ویندوز به مک مهاجرت کرده اند واقعا با این موضوع مشکل دارند و باید راه حل آن را بدانند. از آن جا که تقریبا ۵ ماه، تا پایان پشتیبانی از ویندوز ۷ باقی مانده است، بسیاری از کاربران به جای تغییر ورژن سیستم عامل خود، و ارتقای آن به ویندوز ۱۰، اقدام به مهاجرت از سیستم عامل ۷ به سایر OS ها کرده اند که مک نیز در آن به چشم می خورد. اگر شما نیز جزو این افراد هستید این آموزش برای شما ضرورت دارد.

راه اندازی نرم افزار در مک با کمک بخش Dock

استفاده از Dock برای راه اندازی نرم افزار در مک

Dock یکی از شیوه های ساده، و چه بسا ساده ترین شیوه برای راه اندازی نرم افزار در سیستم عامل مک است. در حقیقت این بخش از مک، دقیقا مشابه با taskbar در ویندوز عمل می کند. شما می توانید شماری از برنامه های در حال اجرا و برنامه های پین شده را در این بخش مشاهده کنید. در ویندوز نیز برنامه هایی که اجرا می شوند و یا بیشترین استفاده را دارند و توسط کاربر به taskbar پین می شوند، در چنین بخشی قابل مشاهده است.

به طور مشابه در ویندوز، وقتی که در سیستم عامل مک، نوتیفی در اپلکییشنی وارد می شود، در قسمت داک نمایش داده می شود.

به تصویر بالا نگاه کنید. این جا می توانید لیستی از اپ ها را مشاهده کنید. اگر بخواهید یکی از این اپ ها را اجرا کنید کافی است روی آن کلیک کنید تا نرم افزار مورد نظر اجرا شود.

به هر آیکون در این بخش نگاه کنید. یک نقطه سفید یا خاکستری رنگ در زیر برخی آیکون ها قرار دارد. این دکمه ها نمایان گر این هستند که این اپلیکیشن ها هم اکنون باز هستند و در حال اجرا هستند. برای این که این اپلیکیشن های در حال اجرا را کنترل کنید و آن ها را در مقابل خود قرار دهید کافی است یک کلیک روی آیکون های آن کنید. در این حالت نرم افزار به حالت فعال در مقابل شما قرار خواهد گرفت.

با کمک داک در مک، شما می توانید مدیریت کافی روی اپلیکیشن ها داشته باشید. اگر بخواهید اپلیکیشنی را به داک اضافه کنید با کمک DRAG کردن نرم افزار به داخل داک، می توانید آن را در این بخش جاساز کنید. همچنین اگر اپلیکیشنی را به بیرون Drag کنید می توانید به سادگی آن را از بخش داک حذف کنید.

حذف کردن یک نرم افزار از این قسمت به معنی uninstall کردن آن نیست. بلکه فقط میانبر آن از داک حذف می شود.

استفاده از Dock برای راه اندازی نرم افزار در مک

زمانی که شما یک اپلیکیشن را در حال اجرا در اختیار دارید و می خواهید در قسمت داک بماند، کافی است که روی آیکون آن راست کلیک کنید و Options را انتخاب کرده و گزینه Keep in Dock را انتخاب کنید. البته اگر از نمایشگر تاچ استفاده می کنید بجای راست کلیک می توانید با دو انگشت خود روی آیکون نرم افزار تپ کنید تا آپشن های آن نمایش داده شود ).

 

شیوه راه اندازی نرم افزار در مک با کمک Launchpad

محل قرار گیری Launchpad در داک در مک است. این گزینه در حقیقت سومین آپشن از آیکون های مک است که رنگی خاکستری دارد.

استفاده از Launchpad برای راه اندازی نرم افزار در مک
آیکونی که به شکل راکت فضایی است Launchpad است.

وقتی که روی این گزینه کلیک می کنید، چیزی شبیه به کشوی اپ ها در آی پد نمایش داده می شود. در این قسمت تمامی نرم افزارهای نصب شده روی مک قابل مشاهده است و می توانید از میان آن ها نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید و اجرا نمایید:

استفاده از Launchpad برای راه اندازی نرم افزار در مک
وقتی که از طریق داک در مک روی Launchpad کلیک می کنید با چنین صحنه ای روبرو می شوید که یادآور آی پد است

Launchpad دارای صفحات متعدد است و شما می توانید با سوایپ کردن به سمت راست و چپ بین این صفحات بچرخید ( در حالتی که نمایشگر لمسی است ). همچنین می توانید با قرار دادن انگشت خود بر روی یکی از این آیکون ها، آن را به حالتی قرار دهید که آن را تغییر جایگاه دهید و به سایر صفحات آن را انتقال دهید. این کار در اندروید نیز به سادگی انجام می شود.

 

شیوه مدیریت و اجرای نرم افزارهای مک با Hot Corners

Hot Corners نیز یکی از بخش های سیستم عامل مک است که در بخش Launchpad واقع شده است. وقتی که ماوس را روی گوشه های صفحه قرار می دهید این قسمت فعال می شود. برای فعال کردن این بخش، می توانید از اپلیکیشن  System Preferences استفاده کنید. ( این گزینه در داک واقع است ) و در نهایت Mission Control را انتخاب کنید و تنظیمات را اعمال کنید.

استفاده از Launchpad برای راه اندازی نرم افزار در مک

وقتی که این صفحه نمایش داده شد، در انتهای سمت چپ صفحه می توانید گزینه Hot Corners را مشاهده کنید.

استفاده از Launchpad برای راه اندازی نرم افزار در مک

آن را کلیک کنید تا تنظیمات Hot Corners نمایش داده شود.

استفاده از Launchpad برای راه اندازی نرم افزار در مک

در ادامه می توانید روی هر کدام از منوهای بازشونده کلیک کنید و تنظیمات لازم را برای Launchpad ایجاد کنید ( فلش را نگاه کنید )

اگر ماوس را به گوشه ها ببرید، Launchpad فعال می شود و برای بستن Launchpad کافی است که ماوس را از روی گوشه ها بردارید.

 

راه اندازی نرم افزارها در مک به کمک Spotlight

استفاده از Spotlight برای راه اندازی نرم افزار در مک

Spotlight در حقیقت چیزی شبیه به جستجوی ویندوز است که در آن با کمک عبارت ها به دنبال اپلیکیشن ها و فایل ها می گردیم.

شما به کمک دو روش می توانید Spotlight را اجرا کنید.

  1. استفاده از دکمه های ترکیبی Command  + Space ( همزمان )
  2. با کمک آیکون جستجو در گوشه سمت راست از نوار منو

در این قسمت شما می توانید هر چیزی را که می خواهید بنویسید و جستجو کنید.

 

اجرای اپلکیشن ها در مک از طریق Finder

در سیستم عامل مک، Finder در واقع همان فایل اکسپلورر File Explorer، در سیستم عامل ویندوز است. با کمک این بخش می توانید به طور مستقیم و به کمک مسیر، اپلیکیشن ها و فایل ها را در سیستم عامل خود جستجو کنید. برای استفاده از فایندر، کافی است از یکی از دو روش زیر استفاده کنید

  1. روی دسکتاپ کلیک کنید و با فشردن کلید ترکیبی Command+N، پنجره جدیدی از Finder را باز کنید
  2. از طریق داک در مک

برای پیدا کردن فولدر اپلیکیشن ها باید Applications را پیدا کنید که دقیقا مثل program file در ویندوز مکان یابی آن کمی دشوار است.

استفاده از finder برای راه اندازی نرم افزار در مک

وقتی که این فولدر را بیابید به راحتی می توانید لیستی از اپ ها را در سمت راست صفحه مطابق آن چه در بالا مشاهده می کنید را ببنید و آن ها را اجرا کنید.

این آموزش برای افراد مبتدی و حتی برخی از کاربران حرفه ای که تنها از یک شیوه برای راه اندازی نرم افزار در مک استفاده کرده اند آموزشی مفید و کاربردی است. نظر خود را در این باره بنویسید.

منبع

نوشته چطور اپلیکیشنی را در مک با موفقیت راه اندازی کنیم؟ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.