چطور مانع تعویق افتادن کارها شویم و آن ها را تمام کنیم

به تعویق انداختن کار

تعویق افتادن کارها! مساله ای که مطمئنا همه از ان به هر نحوی رنج می برند. شاید تو خواندن همین مقاله را هم به تعویق اندازی اما می خواهیم یک سری راه کار ها را دنبال کنیم که به واسطه آن بتوانیم جلوی تعویق افتادن کارها را بگیریم و آن را برای یک بار هم که شده زودتر تمام کنیم.

 

تعداد تصمیماتِ در طول روز را کاهش دهید

اگر صبح از خواب بیدار می شوید و در شروع روز، اولین کاری که می کنید این است که از خود می پرسید که ” خب امروز باید چه کاری کنم یا نکنم! ” مطمئنا دارید خودتان را برای تعویق های زیادی آماده می کنید.

توجه کنید وقتی که از خود سوال می کنید، این سوال منجر به یک پاسخ می شود و پاسخ نیز در بردارنده یک تصمیم کلی است.

مثلا ممکن است از خود این سوال ها را بپرسید:

  1. این لباس را بپوشم یا آن را؟
  2. اول به مطب دندان پزشکی بروم یا ناهار درست کنم؟
  3. این پروژه را اول تدوین کنم یا آن یکی را؟
  4. این کار بهتر است یا آن!؟
  5. و غیره

همه این سوال ها به اجبار پاسخی به دنبال دارند و پاسخ به گونه ای است که به تصمیمات خاصی منجر می شود. هر چه سوالات جزیی و کلی شما در طول روز بیشتر باشد تصمیمات بیشتری باید بگیرید.

راه حل:

به برنامه های روزانه تان و سوالاتی که معمولا از خود می پرسید کمی فکر کنید. خوب است که برای چیزهایی که از قبل قابل تنظیم و شناسایی است برنامه های خاصی داشته باشید. یک سری از اصول را از قبل تنظیم کنید که به آن وفادار باشید تا نیاز به فکر، انتخاب و در نهایت تصمیم گیری نباشد.

کاهش تصمیمات موجب می شود زندگی روال بهتری داشته باشد، و بتوانید روی کارهای مهم تان تمرکز بیشتر داشته باشید.

برای مثال:

  • این که بخواهید امروز را ورزش کنید یا نه! زمان مناسبی برای تصمیم گیری نیست. باید یک برنامه مدون داشته باشید که چه روزهایی از هفته را به ورزش بپردازید
  • برای آماده شدن برای ورزشی که امروز برنامه ریزی کرده اید، نباید همین امروز به دنبال کفش و لباس ورزشی تان باشید. این کار را باید از قبل حتی الامکان شب قبل انجام دهید.
  • مهم ترین کارهای امروزتان را لیست کنید و بعد برای آن ها زمان بندی و برنامه ریزی انجام دهید تا آن هارا تکمیل کنید.

این ها فقط چند مثال ساده هستند که شما می توانید به تناسب کارهای روزانه و عادات شخصی تان آن ها را برای خود بازنویسی کنید و در صدد بهینه سازی آن ها باشید.

برای درست کردن یک برنامه ریزی شخصی واقعی روزانه این مطلب را هم بخوانید.

 

روز خود را قبل از شروع شدن تمام کنید

جمله جالبی است اما واقعیت موفقیت و دوری از اهمال کاری این است که چشم انداز کاری و زندگی امروزتان را قبل از شروع ۷ صبح امروز، بچینید. بسیاری از افراد موفق قبل از خواب شبانه تمام برنامه های روز بعد را می چینند و دقیقه به دقیقه اش را برنامه ریزی می کنند.

بهترین روش برای جلوگیری از به تعویق افتادن کارها این است که برنامه روزانه هر روز را که تمام کردید فورا به تنظیم برنامه روز بعد بپردازید.

این روش برای افرادی که هدف محور هستند و برای هر روز خود، یک بخش از هدف خود را اعتلا می بخشند بسیار ضروری است و باید برای آن حتما زمان گذاشته شود.

 

هیچ جایگزینی وجود ندارد

یک رمان نویس موفقی که در مورد جنایت می نوشت، به نام  ریموند چندلر به دنبال روشی بود تا بتواند به کمک آن رمانش را تمام کند و جلوی تعویق کارها را بگیرد. اینجا بود که قانون ” هیچ جایگزینی وجود ندارد ” را ابداع کرد.

او از نشستن پشت صفحه کلید بیزار بود اما برای این که بتواند به هدفش برسد، برای خودش ۴ ساعت از تایم روزانه اش را به طور خاص در نظر گرفت که این کار را فقط در آن موعد انجام دهد. او برای این زمان ۴ ساعته یک شعار انتخاب کرد:

Write, or do nothing at all یعنی بنویس یا هیچ کاری نکن.

چندلر این کار را کرد و به همه نیز توصیه کرد که کسانی که از تعلل رنج می برند، از این روش استفاده کنند.

فلسفه کار این نویسنده برای جلوگیری از تعویق افتادن کار جالب است. بدین صورت است که

  1. شما اجباری در انجام آن کار ندارید
  2. اما هیچ کار دیگری نیز جز آن نمی توانید انجام دهید

در این حالت، شاید یک بار یا دو بار بتوانید با هیچ کاری انجام ندادن کنار بیایید اما در طولانی مدت راغب می شوید که کار مورد نظر را انجام دهید چرا که به قولی حوصله تان از بیکاری سر می رود.

البته لازمه این کار این است که بر سر عهد پیمانی که با خود می بندید باشید.

برای استفاده از این اصل، برای برنامه فردای خود، یکی از مهم ترین کارهای تان را مشخص کنید و برای آن ۹۰ دقیقه زمان بگذارید. اگر کارتان را در این تایم تمام کردید که بسیار عالی! در غیر اینصورت، اجازه ندارید کار دیگری دست بگیرید.

هر چقدر که می توانید ادوات مزاحم برای انجام کار مورد نظر در ان زمان را تعطیل کنید تا هدف تان را به انجام برسانید.

 

شرایط محیطی را سازگار کنید

اگر شما دچار اعتیاد سیگار کشیدن هستید و می خواهید برای همیشه این کار را ترک کنید اما آن را به تعویق می اندازید، باید محیط و شرایط را بهبود بخشید.

برای مثال

  • با دوستان سیگاری مراوده نداشته باشید
  • به محیط هایی که خاطرات غم انگیز دارید نروید
  • در منزل خود سیگار جا ساز نکنید
  • اتاق تان را از بوی سیگار و آن چه شما را به سیگار سوق می دهد پاک کنید

حالا هر مساله ای که شما آن را به تعویق می اندازید را مشخص کنید. این کار می تواند فردی یا گروهی یا حتی مربوط به کسب و کارتان باشد یا حتی یک اقدام درمانی باشد.

آن چه که مانع انجام این کار در طول مدت ها شده را شناسایی کنید و سعی کنید آن را بهینه کنید.

سعی کنید درجه این بهینه سازی ها را در حد بالا انجام دهید. به عنوان مثال من قبلا وقتی که در حال نوشتن بودن، گوشی ام را روی حالت Do Not Durburb تنظیم می کردم تا هیچ نوتیفی و صدایی از این گوشی حواسم را پرت نکند. اما در پس زمینه ذهنم همیشه دوست داشتم گوشی را چک کنم . این کار از قدرت تمرکزم می کاست. حد بالای بهینه سازی با وجود این گوشی این بود که آن را خاموش کنم و آن را در کیفم یا در اتاق دیگری بگذارم! به همین راحتی.

 

برای جلوگیری از تعویق افتادن کار پایان کار خود را تجسم کنید

یکی از روش هایی که به من در تمام طول عمرم کمک کرده تا بتوانم کارهایم را به نحو احسن انجام دهم و تمام کنم این است که انتهای آن کار، و زمان به اتمام رسیدن کار را به طور تمام و کمال تجسم می کنم. با این کار، به راحتی انگیزه و انرژی لازم برای کار مورد نظر در من ایجاد شده و حتی در زمان زودتر از موعدی که تعیین کرده ام آن را به اتمام می رسانم. شاید یکی از دلیل های کارکرد این روش این باشد که موجب می شود من بتوانم لذت پایان آن کار را واقعا بچشم.

این روش برای کارهای خسته کننده، اجباری و بدون لذت واقعا کار می کند.

شما برای به تعویق نینداختن کارها تا کنون از چه روشی استفاده کرده اید؟ آن را در بخش نظرات بنویسید

منبع

نوشته چطور مانع تعویق افتادن کارها شویم و آن ها را تمام کنیم اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.