چگونه امنیت اطلاعات را در شبکه‌های‌اجتماعی محبوب افزایش دهیم؟

امنیت اطلاعات در شبکه‌های‌اجتماعی

هنگامی‌که در مورد اصطلاح “دهکده جهانی” صحبت می‌شود، رسانه‌های‌اجتماعی از جمله نوآوری‌هایی است که به ذهن ما می‌آید. بی‌تردید، رسانه‌های‌اجتماعی پلتفرمی را ارایه داده‌‌اند که در آن‌ها مردم اطلاعاتی را که “قابل اشتراک‌گذاری” می‌دانند، منتشر کنند.

امروزه نقش پلتفرم‌های رسانه‌های‌اجتماعی در بازاریابی برای شرکت‌ها غیرقابل انکار است. همچنین افراد برای دسترسی به آخرین اخبار و اطلاعات، آموزش، اشتراک‌گذاری تجربیات و دیگر انواع استفاده از محتوا دیجیتال به رسانه‌های‌اجتماعی مراجعه می‌کنند.

با توجه به اینکه تقریبا می‌توان هر‌چیزی را در شبکه‌های‌ اجتماعی به اشتراک گذاشت، تعیین اینکه چه رویدادی با شروع پست‌ گذاشتن و ارسال پیام ممکن است اتفاق بیافتد، دشوار است. شرکت‌های تحقیقاتی به محافظت از حریم‌خصوصی در رسانه‌های‌اجتماعی تأکید دارند؛ زیرا اکثر این رسانه‌ها، رمزنگاری کاربربه‌کاربر را فقط برای ارسال پیام‌های‌ خصوصی تضمین می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا مجرمان سایبری با استفاده از تکنیک‌های مهندسی‌اجتماعی بتوانند به سرعت، به تمام اطلاعات شخصی‌ که برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارند، دست پیدا کنند.

بنابراین، حفظ امنیت اطلاعات‌شخصی شما ضروری است. اگر شما بیش‌ازحد به انتشار اطلاعات از خود در رسانه‌های‌اجتماعی می‌پردازید، ممکن است به خودتان آسیب برسانید.

در این‌ مطلب به بیان چند نکته مفید برای به اشتراک‌ گذاشتن داده‌ها و امنیت در پلتفرم‌های‌اجتماعی مختلف می‌پردازیم.

امنیت اطلاعات در شبکه‌های‌اجتماعی

 

برای محافظت از داده‌ها بر روی نقاط‌دسترسی فیزیکی سرمایه‌گذاری کنید

اگر دستگاهی که از آن‌ استفاده می‌کنید، دزدیده شود، ممکن است اطلاعات شخصی و حساس کسب‌وکار شما در معرض خطر قرار بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق، برای دفترکار خود یک سیستم امنیتی مناسب مانند ottomatik که از بهترین پشتیبان‌های MYSQL است، تهیه کنید. با این کار، می‌توانید در صورت لزوم اطلاعات مربوط به رسانه‌های‌اجتماعی از‌دست‌رفته را بازیابی کنید و اقدامات مربوط برای محافظت از آن‌ها را انجام دهید.

از یک پسورد قوی استفاده کنید

انتخاب یک پسورد قوی، گامی اساسی در جهت افزایش امنیت در رسانه‌های‌اجتماعی است. استفاده از پسوردی مانند ‘myname123’ که حدس زدن آن آسان است، یک خطر‌بالقوه به‌شمار‌ می‌آید.
در عوض، یک رمز عبور قوی ایجاد کنید که ترکیبی از حروف‌ بزرگ‌و‌کوچک، نمادها، اعداد و کاراکترهای خاص باشد.
اگر در به‌یادآوری پسوردها مشکل دارید (که ضعف بسیاری از ما است)، می‌توانید آن‌ها را در یک پوشه محافظت‌شده ذخیره کنید و بعد از اینکه به آن‌ها مسلط شدید، پوشه را حذف نمایید. و یا به سادگی از یک برنامه‌ مدیریت‌پسورد کمک بگیرید.

پس از گذشت سه یا چند ماه، پسورد را تغییر دهید. اگر جز دسته افرادی هستید که پس از اختراع فیس‌بوک هنوز پسورد خود را تغییر نداده‌اید، ممکن است صدها نفر به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند!

در صورت امکان، ویژگی تأیید هویت دو فاکتوری را فعال کنید. فعال بودن این گزینه باعث می‌شود که دسترسی هکرها به سایت شما و دستکاری داده‌هایتان دشوار شود.

تنظیمات شخصی ایجاد کنید

بزرگترین اشتباهی که بیشتر کاربران رسانه‌های‌اجتماعی مرتکب می‌شوند، اعتماد به تنظیمات پیش‌فرض این پلتفرم‌ها است. حقیقت این است که بیشتر این تنظیمات تمهیدات امنیتی ضعیفی دارند و می‌توانند اشتراک‌گذاری داده‌ها و امنیت وب‌سایت‌های‌اجتماعی شما را به خطر بیاندازند.

به غیر از موارد لازم مانند مکالمه‌های خصوصی، تاریخ تولد، محل کار، شماره تماس و آدرس که تنظیمات پیش‌فرض به شما اجازه می‌دهد تا آن‌ها را خصوصی نگه‌دارید؛ تنظیمات دستی شخصی ایجاد کنید تا بتوانید بعضی از جنبه‌های اشتراک‌گذاری داده‌ها مانند عکس‌ها و پست‌های تگ‌شده را کنترل کنید. به‌خاطر داشته باشید که تنظیم سیاست حفظ حریم خصوصی رسانه‌های‌اجتماعی به بالاترین سطح، تقریبا مهاجمان را از مورد هدف قرار دادن اطلاعات شما محفوظ می‌کند.

عادات کاربری خود را بهبود ببخشید

قبل از ارسال یک لوکیشن یا به اشتراک‌گذاشتن هر‌گونه اطلاعات در شبکه‌های‌اجتماعی محبوب، ابتدا از خودتان بپرسید که آیا انتشار این اطلاعات ضروریست و یا بهتر است آن‌ها را خصوصی نگه‌دارید؟ همچنین اشتراک‌گذاری فیلم‌هایی با منابع تأیید‌نشده، ممکن است دلیلی بر قربانی شدن به‌دست هکرها باشد. بنابراین به هر قیمتی از این کار دوری نمایید.

حساب‌های کاربری بلااستفاده را ببندید

دلیلی برای افشای اطلاعات کسب‌وکار و یا اطلاعات شخصی شما در حساب‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، وجود ندارد. برای اطمینان از این‌که اطلاعات حساس افشا نشوند، بهتر است حساب‌های بلااستفاده خود را ببندید. اگر این کار را نکنید، ممکن است هکرها از این اطلاعات برای فعالیت‌های مخربی مانند ارسال اسپم و ایجاد بدافزار استفاده کنند. بنابراین قبل از این‌که به کسب‌وکار شما لطمه‌ای وارد شود، حساب‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را ببندید‌.

از آن‌جاکه به مرور زمان هکرها تاکتیک‌های خود را برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران تشدید می‌کنند، استفاده از نکات ذکر‌شده در بالا به شما کمک می‌کند تا امنیت اشتراک‌گذاری داده‌های خود را در محبوب‌ترین رسانه‌های‌اجتماعی بهبود بخشید.

نوشته چگونه امنیت اطلاعات را در شبکه‌های‌اجتماعی محبوب افزایش دهیم؟ اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.