چگونه با استفاده از دوربین‌های دوگانه، بهترین تصاویر را به ثبت برسانیم؟

چگونه با استفاده از دوربین‌های دوگانه، بهترین تصاویر را به ثبت برسانیم؟

بسیاری از برندهای نامی در دنیای اسمارت فون‌هاازجمله اپل، ال‌جی و هواوی– به استفاده از دوربین‌های دوگانه در محصولات خود روی آورده‌اند و بسیاری دیگر هم دنباله این مسیر را پی گرفته‌اند. البته نحوه استفاده از این تکنولوژی در بین کمپانی‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال در هواوی P9 از لنز دوم برای ثبت تصاویر سیاه‌وسفید و جذب نور بیشتر استفاده‌ شده درحالی‌که لنز دوم در آیفون 7 پلاس، وظیفه زوم اپتیکال 2 برابری و نزدیک‌تر شدن به اشیاء را بر عهده دارد (لنزهای آیفون 7 پلاس، یکی با زاویه دید بالا و دیگری تله فوتو است).

حالا قصد داریم چند روش ساده را معرفی کنیم تا با استفاده از آنها، بهترین تصاویر را با لنزهای دوگانه ثبت نمایید.

از حالت پرتره به بهترین شکل استفاده کنید

به لطف سیستم‌عامل iOS 10.1، آیفون 7 پلاس می‌تواند از حالت پرتره بهره بگیرد. در این حالت، افکت «بوکه» ایجاد شده و تصویر بک‌گراند به‌صورت خودکار مات می‌شود. البته حالت پرتره هنوز در نسخه بتا است اما بااین‌وجود، تجربه بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وقتی به حالت Portrait در اپلیکیشن دوربین بروید، گوشی آیفون به شما می‌گوید که آیا باید به سوژه نزدیک شوید و یا از آن فاصله بگیرید و همچنین در صورت نیاز به نور بیشتر، شما را مطلع خواهد کرد.

برای تسلط بیشتر به این ویژگی نیاز به تمرین دارید و نباید از آن، توقع معجزه داشته باشید. ترکیب‌بندی خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید. شی موردنظر شما جاندار باشد یا بی‌جان، باید از فوکوس کردن بر روی جسم اشتباه خودداری کنید. مانند اتفاقی که در تصویر بالا برای تیغ‌های کاکتوس افتاده است. می‌توانید با ضربه زدن به نمایشگر و بالا یا پایین بردن آیکون خورشید، میزان نوردهی را تنظیم کنید. این کار می‌تواند اشیاء را روشن‌تر و یا تیره‌تر کند.

با استفاده از زوم اپتیکال، به سوژه نزدیک شوید

استفاده از زوم اپتیکال در آیفون 7 پلاس کار سختی نیست. کافی است کلید 1* را در بالای کلید شاتر فشار دهید و مرتباً این کار را انجام دهید. تا درنهایت به زوم اپتیکال 2 برابری برسید.

ثبت تصویر بدون نویز هم موضوع مهم دیگری است. هنگامی‌که بر روی یک سوژه زوم می‌کنید، ثابت و بدون لرزش نگه‌داشتن گوشی بسیار مهم است. برای این کار می‌توانید از یک سه پایه قابل‌ حمل استفاده نمایید. اگر هم تمایلی به این کار ندارید، می‌توانید از دیوار، میز و حتی شانه یک دوست و درمجموع هر شی ثابتی برای این منظور استفاده نمایید.

اگر دوربین شما از لنز دومی برای زوم بی‌بهره است، می‌تواند از گزینه‌ای به نام زوم دیجیتال استفاده کنید. البته زوم دیجیتال تکنولوژی چندان جذابی نبوده و تنها، تصویر را کراپ می‌کند. برای استفاده از آن باید کلید زوم را فشار داده و آن را کم یا زیاد کنید. نباید توقع نتیجه فوق‌العاده‌ای را داشته باشید.

بهترین فوکوس را داشته باشید

سیستم لنزهای دوگانه در برندهای اندرویدی متفاوت است. در اچ‌تی‌سی، هواوی و ال‌جی این موضوع را مشاهده می‌کنیم بنابراین ارایه توضیح درباره آنها کمی دشوار به نظر می‌رسد. پیشنهاد ما این است که از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین در گوشی‌های اندرویدی استفاده کنید چراکه گزینه‌های زیادی را پیش روی شما قرار می‌دهد.

برای مثال در اپلیکیشن دوربین هواوی P9، گزینه‌ای وجود دارد که می‌توانید با فشردن آیکون گشودگی دیافراگم که در سمت چپ نمایشگر قرار دارد، افکت بوکه ایجاد کرده و تصویر بک‌گراند را مات کنید. البته برای استفاده از این ویژگی باید حالت تصویربرداری لنداسکیپ را انتخاب کرده و حالت پرتره را فراموش کنید. پس از فعال کردن حالت بوکه، می‌توانید میزان عمق تصویر را تغییر دهید.

به‌علاوه گوشی هواوی اجازه می‌دهد تا پس از ثبت تصویر هم بر روی سوژه موردنظرتان فوکوس کنید. آیکون گشودگی دیافراگم به هنگام گشودن تصویر از گالری هم ظاهر می‌شود. لنزهای دوگانه در گوشی‌های دو کمپانی ال‌جی و هواوی، تنظیمات دستی زیاد و قدرتمندی را در اختیار شما قرار می‌دهند که به شما اجازه می‌دهد تا فوکوس، نوردهی و سایر قابلیت‌ها را تنظیم کرده و بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن شخص سوم، بهترین تجربه عکاسی را داشته باشید.

از اپلیکیشن‌های شخص سوم نهایت بهره را بگیرید

ممکن است تمایل زیادی به استفاده از اپلیکیشن‌های شخص سوم نداشته باشید اما باید گفت که آنها، گزینه‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهند. پس از عرضه آیفون 7 پلاس، اپلیکیشن‌های بسیاری چون Camera+ و Filmic Pro به سرعت پشتیبانی از لنز دوم را اضافه نموده و اکنون ویژگی‌های بسیاری برای این لنز ارایه می‌کنند.

برای نمونه می‌توانید در صورت عدم تمایل به استفاده از دو حالت به‌صورت همزمان، بین لنز با زاویه بالا و لنز تله فوتو سوئیچ کنید. البته بعضی‌ اوقات iOS این امکان را از شما می‌گیرد. اما بسیاری از اپلیکیشنهای شخص ثالث، به شما اجازه می‌دهند تا ویژگی‌هایی چون میزان نوردهی، سرعت شاتر و حتی ISO را به‌دلخواه خود تغییر دهید. بنابراین استفاده از آنها می‌تواند ایده خوبی باشد.

در سیستم‌عامل اندروید هم اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که از لنز دوگانه پشتیبانی می‌کنند اما بهتر است از همان اپلیکیشن پیش‌فرض استفاده نمایید چراکه امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد که امکان بهره‌گیری هرچه بهتر از این ویژگی سخت‌افزاری را فراهم می‌کند.

حالت عکاسی را انتخاب کنید

یکی از مواردی که سازندگان گوشی‌های اندرویدی و اپل توجه خاصی به آن داشته‌اند، حالت‌های عکاسی است که می‌توانید در اپلیکیشن دوربین گوشی خود آنها را مشاهده نمایید.

در هواوی P9 می‌توانید از یک حالت مونوکروم استفاده کنید که امکان استفاده از لنز سیاه‌وسفید به صورت جداگانه را فراهم می‌کند تا تصاویر شارپ و واضح‌تری ثبت کنید.

در ال‌جی G5 و V20 حالت‌هایی چون Popout و Multi-view وجود دارد که امکان استفاده از دو لنز را به‌صورت جداگانه فراهم می‌کند تا بتوانید تصاویری با افکت چندگانه تهیه کنید. البته به‌ندرت از این ویژگی استفاده خواهید کرد اما آشنایی با روش کار آن خوب است.

نوشته چگونه با استفاده از دوربین‌های دوگانه، بهترین تصاویر را به ثبت برسانیم؟ اولین بار در پدیدار شد.