چگونه بر مصرف برق دستگاه USB خود نظارت کنیم؟

آیا نگران این هستید که شارژر USB درست کار نمی‌کند؟ فکر می‌کنید مدت زمان شارژی که از پاور بانک جدید خود دریافت می‌کنید خیلی کم است؟ اگر سرتان برای کمی گیک بازی درد می‌کند، با ما همراه باشید تا ببینیم دستگاه USB شما درست کار می‌کند یا نه.

چرا باید بخواهم چنین کاری بکنم؟

در دورانی که همه به شارژرهایشان وابسته‌اند، و شارژرهای مختلف را در گوشه‌ و کنار خانه و ماشین می‌توان پیدا کرد، طبیعی است اگر به شارژر ارزان قیمتی که خریدید شک داشته باشید که مبادا این شارژر برای دستگاه شما مناسب نباشد یا درگاه USB درون خودروی‌تان به اندازه‌ی کافی به دستگاه شما برق نرساند.

به جای این که دائماً تجربه‌ی بد شارژ شدن را تحمل کنید یا به خروجی برق پاور بانک‌تان شک کنید، می‌توانید کیفیت شارژر، پاور بانک یا هر دستگاه برق رسان دیگر را بررسی و آن را آزمایش نمایید. با یک حرکت خروجی و ورودی برق، ولتاژ و آمپر را چک کنید.

پس به جای این که مدام شک خود را به عقب ذهنتان بفرستید و نگران تفاوت‌های ظریف برق USB و این که آن شارژر ۵ دلاری واقعاً ارزش داشته یا نه باشید، به سادگی می‌توانید مصرف برق دستگاه USB و خروجی آن را با یک ابزار ساده و صرف چند دقیقه برای اندازه گرفتن مقدارها بررسی کنید. پس بگذارید نگاهی به این ابزار بیندازیم و ببینیم که در عمل چگونه می‌توان از آن استفاده نمود.

چه چیزی لازم دارم؟

اندازه گیری مصرف برق دستگاه یو اس بی

قلب آزمایش ما آزماینده‌ی USB است. این دستگاه را با قیمت‌های مختلف می‌توانید از آمازون پیدا کنید.

اگرچه مطمئنیم که اکثر آن‌ها به حد کافی خوب هستند، ولی ما یک مدل ارزان که نقدهای خوبی داشت را خریدیم که به جز نمایش ولتاژ و آمپر ویژگی‌های خوب دیگری هم داشت. دستگاه ما PowerJive USB Power Meter به قیمت ۹.۹۹ دلار است.

این مدل ارزان است و نه تنها ولتاژ و آمپر را اندازه گیری می‌کند، بلکه اگر مقدارهای به دست آمده خارج از محدوده باشد به شما اعلام کرده و بر مصرف برق نظارت می‌کند. این دستگاه حتی می‌تواند داده‌های مربوط به ۱۰ دستگاه مختلف را در حافظه‌ی خود ذخیره کند (تا بتوانید نتایج به دست آمده را در زمان‌های مختلف بررسی کنید).

قبل از این که کار را ادامه دهیم، باید تاکید کنیم که اگرچه این دستگاه به اندازه‌ی ۱۰ دلار قیمت آن ارزش دارد، ولی قطعاً به اندازه‌ی دستگاه‌های آزمایشگاهی پیشرفته حرفه‌ای نیست و طراحی شده تا به شکل ساده بتوانید از عملکرد دستگاه‌های خود مطمئن شوید.

چه چیزی را می‌توانم اندازه بگیرم؟

حالا با استفاده از این آزماینده‌ی USB دقیقاً بر چه چیزی می‌توانیم نظارت کنیم و چه چیزی را آزمایش نماییم؟ ابتدا بگذارید چند سناریوی معمولی را بیان کنیم و ببینیم که چه زمان و چرا باید این آزمایش را انجام دهیم.  PowerJive USB Power Meter را می توانید با قیمت حدودی ۱۰ دلار خریداری کنید.

ولتاژ درگاه USB

در صحبت کلی حتی کارت‌های USB و شارژرهای ارزان هم آن قدر بد نیستند که خطرناک باشند. با این حال ولتاژ تنها چیز یک درگاه USB است که می‌تواند برای دستگاه شما خطرناک یا نشان دهنده‌ی دستگاه شارژ معیوب باشد.

آزماینده‌ی USB به شما اجازه می‌دهد تا به سادگی ببینید که یک درگاه یا دستگاهِ شارژ کم ولت (محتمل) است یا پر ولت (با احتمال کم). ما همه چیز از درگاه‌های USB اتومبیل تا شارژرهای اصلی اپل، سامسونگ، موتورولا، و شارژرهای ارزان پمپ گاز را بررسی کردیم، و فهمیدیم که خروجی همه معمولاً بین ۴.۹۲ تا ۵.۱۵ ولت ثابت است. آزماینده‌ی ما قادر به ثبت رنج ۳.۵ تا ۷ ولت می‌باشد.

خروجی آمپر درگاه USB

با توجه به این که تعداد شارژرهای خارج از رنج ولتاژ طبیعی خیلی کم است، بخش آمپر جایی است که معمولاً انتقادات زیادی را به همراه دارد. خروجی کم آمپر در مواجهه با دستگاه‌های گرسنه‌ی برقی که به اتصال خوب نیاز دارند در بهترین حالت به معنای زمان شارژ طولانی‌تر و شارژ نشدن یا کار نکردن است.

اندازه گیری مصرف برق دستگاه یو اس بی

در تصویر بالا می‌توانید آزمایشی که بر روی درگاه کنسول خودروی‌مان انجام دادیم را ببینید. ما شک داریم که مبادا این درگاه کم کاری داشته باشد و این آزمایش شک‌مان را تایید کرد. ۰.۴۸ آمپر خروجی مقدار کمی است. این مقدار برای ثابت نگه داشتن شارژ دستگاه کافی است ولی نمی‌توان یک آیفون یا آیپد گرسنه را با آن شارژ کرد.

حالا باید به یک چیز توجه کنید. آمپر نوشته شده بر روی نمایشگر مجموع پتانسیل خروجی درگاه نیست، بلکه مجموع توانی است که دستگاه می‌تواند از درگاه بگیرد. ۰.۴۸ موجود در تصویر بالا به خودی خود بد نیست، اما چیزی که بد می‌باشد این است که ما دقیقاً همین دستگاه را بلافاصله به شارژر ۱۲ ولت خودروی باکیفیت دیگری زدیم و دیدیم که آمپر ناگهان به ۰.۹۲ رسید. با وجود این که دستگاه حداکثر توان درگاه را هم دریافت نمی‌کرد، ولی ارتباط باکیفیت اثر خود را گذاشت.

مصرف برق و تخلیه شارژ

آخرین مورد استفاده از آزماینده برای آزمایش مصرف برق دستگاه‌ها همراه با تخلیه‌ی شارژ یک پاور بانک است.

در بنچمارک‌ها یا آزمایش محصولات مختلف دانستن میزان استفاده‌ی برق دستگاه به میلی آمپر به اندازه‌ی فهمیدن مقدار برقی که شارژر و دستگاه روی هم از پریز برق می‌کشند مهم نیست.

اندازه گیری مصرف برق دستگاه یو اس بی

از این رو آزماینده‌ی USB به اندازه‌ی دستگاهی مثل Kill-a-Watt که جریان پریز برق را اندازه گیری می‌کند مفید نیست. هزینه‌ی برقی که در طول یک سال توسط تلفن همراه مصرف می‌شود خیلی کم است. هزینه‌ی شارژرهای نامناسبی که مثل خون آشام برق تلف می‌کنند چه؟ این قضیه کاملاً متفاوت است.

جایی که برقْ مترِ USB در آن می‌درخشد به هنگام اندازه‌گیری خروجی پاور بانک‌هاست. شما یک پاور بانک USB خریدید که ۲۰ هزار میلی آمپر ظرفیت دارد، و می‌خواهید مطمئن شوید که دستگاهی که برای آن هزینه کرده‌اید ارزشش را داشته باشد. یک دستگاه USB به آزماینده‌ی خود وصل و سپس آن را به درگاه شارژ پاور بانک وصل نمایید، و اجازه دهید تا آزماینده کارش را بکند. بعد از این که شارژ پاور بانک به طور کامل تخلیه شد، برق متر USB را به یکی از درگاه‌های USB وصل کنید تا دوباره شارژ شود. حالا میزان میلی آمپر آن را بخوانید و این مقدار را با نمره‌ی پاور بانک خود مقایسه کنید.

آیا شما هم نسبت به عملکرد شارژر، پریز یا دستگاه‌های خود مشکوکید؟ فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد؟ تا به حال برای بررسی یا رفع مشکل اقدامی کرده‌اید؟ نظرات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید.