چگونه در مرورگر گوگل کروم قابلیت Tab Groups را فعال و از آن استفاده کنیم؟

Tab Groups

آیا تعداد بالای زبانه‌ها نظم مرورگر گوگل کروم شما را برهم زده است؟ گوگل مشغول کار بر روی قابلیتی است که طی آن زبانه‌های باز شما به نوعی سازماندهی می‌شوند. ویژگی Tab Groups زبانه‌های مرورگر شما را رنگ‌بندی می‌کند. اکنون این قابلیت به‌صورت آزمایشی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

اخطار: این ویژگی در مرحله آزمایشی قرار داشته و این به‌ معنای این است که توسعه‌دهندگان گوگل هنوز مشغول کار بر روی آن هستند. همانند قابلیت Google Chrome Clipboard Sharing، این ویژگی نیز ممکن است باگ‌هایی به همراه داشته و یا اینکه به طرز چشمگیری در آینده تغییر کند. شاید حتی طی یک به‌روزرسانی در آینده، این قابلیت کنار گذاشته شود. ما این ویژگی را در نسخه 80 مرورگر گوگل کروم امتحان کرده‌ایم.

چگونه Group Tabs را در کروم فعال کنیم؟

یک زبانه جدید باز کرده، عبارت «chrome://flags» را در قسمت آدرس نوشته و سپس کلید Enter را فشار دهید.

Tab Groups

در نوار جست‌و‌جو که در بالای صفحه قرار گرفته، «Tab Groups» را تایپ کرده و در منوی کشویی کنار این عنوان باید گزینه «Enabled» را انتخاب کنید.

Tab Groups

بر روی گزینه «Relaunch Now» کلیک کرده تا بدین شیوه مرورگر خود را مجددا راه‌اندازی کرده و تغییرات موردنظر اعمال شوند. پیش از این کار مطمئن شوید که کارهای خود را ذخیره کرده‌اید. کروم مجددا زبانه‌های پیشین را باز می‌کند، اما ممکن است نوشته‌های داخل آن‌ها پاک شده باشند.

Tab Groups

چگونه در مرورگر کروم از Tab Groups استفاده کنیم؟

همین‌که مرورگر کروم دوباره راه‌اندازی شد، در ابتدا متوجه چیز جدیدی نمی‌شوید. جهت استفاده از قابلیت گروه‌بندی زبانه‌ها، شما باید چندین زبانه را باز کنید تا بدین شیوه بتوانید از مزیت‌های این قابلیت استفاده کنید.

چند مورد از وب‌سایت‌های موردعلاقه خود را باز کنید تا بتوانید آن‌ها را گروه‌بندی کنید.

Tab Groups

حال بر روی یکی از زبانه‌ها کلیک‌-راست کرده و از منوی ظاهرشده گزینه «Add To New Group» را انتخاب کنید.

Tab Groups

یک دایره رنگی در کنار زبانه موردنظر ظاهر می‌شود و هنگامی‌که بر روی دایره و یا زبانه موردنظر کلیک می‌کنید، منوی Tab Groups ظاهر می‌شود. در اینجا می‌توانید گروه زبانه‌ها را نام‌گذاری کرده، آن‌ها را رنگ‌بندی کنید، زبانه‌ای جدید را به گروه اضافه کرده، تمامی زبانه‌ها را از حالت گروه‌بندی خارج و یا اینکه زبانه‌های یک گروه را ببندید.

Tab Groups

هنگامی‌که یک گروه را نام‌گذاری می‌کنید، دایره رنگی ناپدید شده و یک برچسب اسمی جایگزین آن می‌شود.

Tab Groups

اگر می‌خواهید زبانه‌های گروهی خود را بیشتر شخصی‌سازی کنید، می‌توانید از میان هشت رنگ موجود به انتخاب بپردازید. اگر نمی‌خواهید که گروه‌های خود را نام‌گذاری کنید، استفاده از رنگ‌های متفاوت می‌تواند به تمایز بین آن‌ها کمک کند.

Tab Groups

جهت اضافه کردن یک زبانه جدید به یک گروه موجود، باید بر روی گزینه «New Tab In Group» کلیک کرده و بدین ترتیب زبانه موردنظر در کنار سایر زبانه‌های گروه موردنظر ظاهر می‌شود.

Tab Groups

جهت اضافه کردن زبانه‌ها به یک گروه موجود، باید بر روی آن زبانه کلیک-راست کرده، گزینه «Add To Existing Group» را انتخاب و سپس گروهی را که می‌خواهید زبانه را به آن اضافه کنید، انتخاب نمایید.

Tab Groups

به‌عنوان یک راه‌حل جایگزین، می‌توانید یک زبانه را کشیده و آن را به داخل گروه موردنظر بکشید تا هنگامی‌که نوار رنگی متعلق به آن گروه در اطراف آن زبانه ظاهر شود. در این حالت اگر کلیک ماوس را رها کنید، می‌بینید که این زبانه نیز گروه‌بندی شده است.

Tab Groups

اگر ترتیب گروه‌ها را دوست ندارید، کافی است تا آن‌ها را دوباره مرتب کنید. جهت این کار باید برچسب و یا دایره رنگی گروه موردنظر خود را به محل موردنظر بکشید.

Tab Groups

اگر دیگر نمی‌خواهید که زبانه خاصی در یک گروه قرار داشته باشد، می‌توانید آن را حذف کنید. بر روی زبانه موردنظر کلیک-راست کرده و گزینه «Remove from group» را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید زبانه موردنظر را کشیده و آن را در قسمتی خالی رها کنید.

Tab Groups

اگر قصد داشته باشید که تمامی گروه را به‌صورت یکجا منحل کنید، می‌توانید به همان سرعتی که آن را ایجاد کرده‌اید، این کار را نیز انجام دهید. بر روی اسم گروه کلیک کرده و سپس گزینه «Ungroup» را انتخاب کنید.

Tab Groups

اگر کارهایتان را تمام کرده‌اید، می‌توانید به‌صورت یک‌جا تمامی زبانه‌ها را بسته و گروه و تمامی محتوای آن را نیز از بین ببرید. بر روی اسم گروه موردنظر خود کلیک کرده و سپس در منوی ظاهرشده، گزینه «Close Group» را انتخاب کنید.

Tab Groups

هرچند که قابلیت گروه‌بندی مرورگر کروم از بعضی از نواقص مانند عدم قابلیت ادغام گروه‌ها رنج می‌برد، اما Tab Groups یک راه‌ عالی جهت سازماندهی، گروه‌بندی و برچسب‌دار کردن تمامی زبانه‌های باز مرورگر کروم شما است.

نوشته چگونه در مرورگر گوگل کروم قابلیت Tab Groups را فعال و از آن استفاده کنیم؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.