چگونه نظرات دیگران درباره آنتن‌های موبایل را تغییر دهیم؟

حتما شما هم این تجربه را دارید که در جمعی نشسته و ناگهان صحبت از مضرات آنتن‌های موبایل می‌شود. برخی از حاضران درباره خطرناک بودن این آنتن‌ها شروع به صحبت و حتی اغراق و افراط می‌کنند؛ بدون اینکه یک سند و منبع معتبر نشان بدهند یا دلیل علمی بیاورند.

تجربه نشان داده این دسته از افراد بیشتر از روی ناآگاهی، باورهای اشتباه رایج در جامعه، برخی شنیده‌ها و اخبار ضد و نقیض تصور می‌کنند آنتن‌های BTS و دکل‌های مخابراتی نصب شده در خیابان‌ها و پشت‌بام‌ها برای سلامتی انسان مضر هستند و باید از آن‌ها دوری کرد.

غالب اوقات با کمی صحبت و روشنگری درباره نحوه کار آنتن‌ها، میزان تشعشعات و اندازه‌گیری دایمی پرتوهای آن‌ها توسط مراکز مختلف، از نظرات خود عقب‌نشینی کرده و متعادل‌تر صحبت می‌کنند یا در پی اصلاح برخی باورهای غلط خود هستند.

درصد بسیار کمی از افراد جامعه به خاطر برخی تعصب‌ها یا منافع شخصی، حاضر نیستند بپذیرند که آنتن‌های موبایل اتفاقا زمینه‌ساز آسایش بیشتر انسان، زندگی راحت‌تر و آینده بهتر هستند.

به هر حال، اگر می‌خواهید نظر و باور فردی یا جمعی درباره آنتن‌های موبایل را تغییر دهید؛ باید تکنیک‌ها و فنون خاصی به کار بگیرید و از روش‌های استدلال محکمی استفاده کنید.

از آن‌ها سند و منبع معتبر علمی بخواهید

معمولا افرادی که درباره مضرات آنتن‌های موبایل صحبت می‌کنند؛ چیزهایی از دیگران شنیده یا گرفتار برخی اوهام و باورهای اشتباه کف خیابانی شدند. در گام نخست، از آن‌ها بپرسید طبق چه سند و مدرک معتبری، کدام منبع و مقاله‌ای، کدام تحقیق و مطالعه علمی اثبات شده‌ای صحبت می‌کنند؟ بخواهید این سند و منبع را به شما نشان بدهند!

در حالی‌که صدها تحقیق و مطالعه علمی و معتبر در سراسر جهان نشان دادند پرتوهای رادیویی آنتن‌های موبایل برای سلامتی انسان خطرآفرین نیستند؛ هیچ سند و منبعی برای اثبات خطرات تشعشعات الکترومغناطیس وجود ندارد. در بسیاری از تحقیقات انجام شده هم تعابیری مانند «گمان می‌رود»، «شاید»، «احتمال می‌رود»، «تصور این است»، «در آینده مشخص می‌شود» و مانند این‌ها استفاده شده که نشان از عدم قطعیت و به یقین رسیدن دارد.

چون هنوز هیچ دانشگاهی، نهاد یا موسسه معتبری، سازمان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت انسان‌ها در دنیا نتوانسته ثابت کنند پرتوهای رادیویی ساطع شده از آنتن‌های موبایل به بدن انسان آسیب وارد می‌کنند یا منشا بروز بیماری هستند.

درباره میزان تشعشع‌‌ها شفاف‌سازی کنید

برخی از افراد تا چیزی را به چشم خود نبینند؛ باور نمی‌کنند. خب عیبی ندارد. برای برخی از شهرها از جمله تهران و شیراز، سامانه اندازه‌گیری تشعشعات الکترومغناطیس آنلاین راه‌اندازی شده است.

هرگاه در جمعی نشسته بودید و بعد بحث خطرات آنتن‌های موبایل مطرح شد؛ سریعا اینترنت اسمارت‌فون خود را روشن کرده و وارد سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس شوید.

محله و آنتن موبایل مورد نظر را انتخاب و میزان تشعشعات آن را مشاهده و به دیگران نشان دهید. خواهید دید حداکثر توان چگالی امواج یک آنتن BTS، ده‌ها برابر پایین‌تر از حد مجاز و استاندارد تعیین شده است. راهنمای استفاده از سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس را در اینجا بخوانید.

در شهرها و استان‌هایی هم که هنوز قابلیت مشاهده آنلاین میزان تشعشعات هر آنتن موبایل وجود ندارد؛ نهادهایی مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان انرژی اتمی، شهرداری‌ها و غیره مرتبا در حال اندازه‌گیری و پایش پرتوها هستند تا کمترین خطری متوجه سلامتی افراد جامعه نباشد.

دعوت کنید مطالعه کنند یا از متخصصان بپرسند

یکی از دلایل مهمی که برخی افراد با آنتن‌های موبایل مخالفت می‌کنند؛ باورهای اشتباه، عدم آگاهی درست، زودباوری و عدم تحقیق است. آن‌ها چیزهایی از دیگران شنیدند و اکنون می‌ترسند برای خودشان و خانواده‌شان اتفاق بدی بیفتد. یا اینکه به طور کلی منفی‌نگر و بدبین هستند.

بهتر است این افراد را تشویق به مطالعه بیشتر کنیم؛ منابع و مقالات معتبر درباره نحوه کار آنتن‌های موبایل یا تاثیرات تشعشعات الکترومغناطیس بر موجودات زنده و انسان در اختیارشان قرار دهیم و همین‌طور ازشان بخواهیم با متخصصان و کارشناسان حوزه مخابرات مشورت کنند تا به آرامش برسند و استرس کمتری متحمل شوند.

برخی افراد به طور وسواس‌گونه و فوبیایی نسبت به آنتن‌های موبایل حساسیت دارند که باید با مشاوره، تحقیق و مطالعه بیشتر و صحبت کردن، این ترس را کنار بگذارند و همانند صدها میلیون آدم دیگر در سراسر جهان زندگی کنند.

چرا از امواج رادیویی ساطع شده از تجهیزات دیگر نمی‌ترسند؟

از مخالفان آنتن‌های موبایل بپرسید آیا به همان اندازه که از خطرات آنتن‌های موبایل هراسان هستند؛ از امواج رادیویی ده‌ها وسیله و دستگاه درون خانه هم احساس خطر می‌کنند؟ ثابت شده است امواج رادیویی روترهای بی‌سیم، تلفن‌های ثابت بی‌سیم، سشوارها و خشک‌کننده‌های مو، کنترلرهای راه دور، اجاق‌های مایکروویوها و سیستم‌های مراقبت از بچه قدرتی از چند ده تا چند صد برابر امواج رادیویی آنتن‌های بی‌سیم دارند (برای مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید).

وقتی این همه دستگاه و تجهیزات رادیویی در زندگی ما و خانه‌مان وجود دارند و کار می‌کنند که خطرناک‌تر از آنتن‌های موبایل هستند؛ دیگر جایی برای مخالفت با دکل‌های BTS یا نگرانی از امواج رادیویی موبایل باقی نمی‌ماند. به این افراد پیشنهاد دهید هرگاه موفق شدند از امواج رادیویی دستگاه‌های دیگر فرار کنند؛ به فکر رهایی از امواج آنتن‌های موبایل در سطح شهر باشند!

جمع‌آوری آنتن‌های موبایل خیانت به مردم است

بسیاری از مردم نسبت به مشکلات پس از جمع‌آوری آنتن‌های موبایل آگاهی ندارند و تصور می‌کنند با حذف یک آنتن BTS از همسایگی آن‌ها، همان کیفیت آنتن‌دهی و ارتباطات را خواهند داشت. باید به طور صریح به مخالفان نصب آنتن‌های موبایل بگویید که چه بلایی سر مردم می‌آورند.

جلوگیری از نصب آنتن‌های جدید یا تلاش برای جمع‌آوری آنتن‌های نصب شده هم سلامتی مردم را به طور جدی به خطر می‌اندازد و هم کیفیت آنتن‌دهی، مکالمه و زندگی مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

وقتی گوشی‌های موبایل مجبور شوند به آنتن‌های دورتری متصل گردند؛ امواج رادیویی با انرژی بیشتری ساطع کرده که حد مجاز تشعشعات الکترومغناطیس را رد می‌کند و خطرزا می‌شود. افزون بر این، اتصال بیش از ظرفیت گوشی‌ها به یک آنتن، مستقیما روی کیفیت آنتن‌دهی، اینترنت و مکالمه اثرگذار است.

در سایت آی‌تی‌رسان چندین مقاله پیرامون مزایای نصب آنتن‌های بیشتر در محلات و خیابان‌های شهر منتشر و سرانه تعداد آنتن موبایل نسبت به جمعیت ایران را با کشورهای همسایه مقایسه کردیم (برای خواندن این مقالات به این لینک و این لینک و همین‌طور این لینک مراجعه کنید).

پس چرا سیگار می‌کشید؟

یکی از حربه‌های قوی برای مقابله با مخالفان آنتن‌های موبایل، پیش کشیدن مقایسه خطرات آنتن‌های موبایل و دخانیات است. از آن‌ها بپرسید به نظرتان کشیدن یک نخ سیگار یا قلیان بیشتر به بدن انسان صدمه می‌زند یا نصب یک آنتن موبایل در محله‌شان؟

کسی یافت نمی‌شود که در جواب این سوال، انگشت اتهام به سوی آنتن‌های موبایل نشانه برود. همه مردم با هر سطحی از دانش و فرهنگ تایید می‌کنند که سیگار، قلیان و انواع دخانیات چه بلاها و مضراتی برای سلامتی بدن انسان دارد و اصلا قابل مقایسه با امواج رادیویی نیست.

سالیانه هزاران نفر بر اثر مصرف دخانیات از دنیا می‌روند. در قرن بیستم، بیش از ۱۰۰ میلیون انسان بر اثر استعمال سیگار مردند و پیش‌بینی می‌شود در قرن بیست و یکم، استفاده از توتون و تنباکو عامل مرگ و میر بیش از یک میلیارد انسان باشد. بیش از چهار پنجم سرطان‌ها در کشور بریتانیا از نوع سرطان ریه است و بیشترین آمار مرگ و میر در جهان هم مربوط به سرطان ریه است.

در حالی این آمار را می‌خوانیم که هنوز در سراسر جهان ثابت نشده حتی یک نفر بر اثر امواج رادیویی آنتن‌های موبایل بیمار شده یا از دنیا رفته باشد. پس، چرا ما روزانه و به تعداد زیاد سیگار می‌کشیم یا خانوادگی پای قلیان‌های رستوران‌ها و مهمان‌خانه‌ها می‌نشینیم و بعد نگران تاثیرات امواج رادیویی روی اعضای خانواده‌مان هستیم؟

نوشته چگونه نظرات دیگران درباره آنتن‌های موبایل را تغییر دهیم؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.