چگونگی محاسبه رادیاتور گرمایشی

در فصول سرد سال نیاز به گرمایش و انواع وسایل گرمایشی مانند بخاری، شومینه، انواع رادیاتور و آبگرمکن ها چندین برابر افزایش پیدا می کند.

برای انتخاب این سیستم های گرمایشی معیارهای متفاوتی نظیر شرایط جغرافیایی محل، متراژ محیط، نوع سوخت مصرفی وجود دارد که با توجه به شرایط وسیله گرمایشی را انتخاب می نمایید. رادیاتور یکی از گزینه های انتخابی پیش روی هریک از ما می باشد.

رادیاتور گونه ای از ابزار و تجهیزاتی است که با انتقال دمای آب تولید انرژی گرمایشی و حرارت میکند، سیستم های گرمایشی براساس نوع کاربرد و عملکردشان به دو نوع پنلی و آلومینیومی با جنس آلومینیومی، فولادی، مسی و چدنی تقسیم می شوند. وظیفه ی اصلی رادیاتور ها عمومأ انتقال دمای آب می باشد، در ادامه به عملکرد رادیاتور در موقعیت های متفاوت پرداخته ایم. در اتومبیل ها به عنوان خنک کننده عمل می کنند به این صورت که آب برگشتی از موتور خودرو را خنک می کند، رادیاتور مورد استفاده در منازل به عنوان یک تبدیل کننده حرارات عمل می کند، وظیفه ی انتقال آب گرم با عمل تابش حرارتی و تماس، از بویلر به سمت ساختمان می باشد.

 

انواع رادیاتور گرمایشی و ساختار و کاربرد آن ها

رادیاتور مسی از لحاظ رسانایی گرما بسیار مناسب است اما با درنظر گرفتن مقرون به صرفه نبودن این فلز، فلز آلومینیوم می تواند گزینه مناسبی پس از مس باشد. فلز آلومینیوم به عنوان چهارمین فلز رسانا برای انرژی گرمایی محسوب می شود. رادیاتور آلومینیومی ساخته شده از آلومینیوم و مقداری سرب می باشد که از این ترکیب برای انتقال گرما مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه رادیاتور آلومینیومی را با دیگر نمونه ها مشابه مقایسه نموده ایم.

رادیاتور آلومینیومی در مقایسه با سایر رادیاتور ها از لحاظ وزن، زیبایی و مقرون به صرفه بودن در اولویت قرار دارد نسبت به سایر فلز ها، به خصوص از نظر ضریب  رسانایی گرما و حرارت نیز، رسانای بهتری نسبت به سایر نمونه هاست. از کاربرد های این رادیاتور ها میتوان به استفاده در صنعت خودرو سازی و هوافضا اشاره کرد.

 رادیاتور پانلی یا پنلی

رادیاتور پنلی نسل جدید و ارتقا یافته این وسیله های گرمایشی است که نسبت به رادیاتور های فولادی پیشرفته تر بوده و معایب آن رادیاتور ها را ندارد. و نسبت به نسل قدیم از توان گرمایشی بسیار بهتری برخوردار است و به همین دلیل اغلب در آپارتمان ها و منازل از این مدل استفاده  می شود. دلیل استفاده از این مدل در منازل مسکونی و ادارات می تواند توان گرمایشی مناسب تر این رادیاتورها نسبت به مدل های آلومینیومی آنها باشد، در این بین تنها چند برند و سازنده وجود دارند که توانسته اند این محصول را با کیفیت مناسب در بازار ایران تولید و عرضه نمایند.

نحوه محاسبه برای متراژ های مختلف

برای اینکه بتوان برای فضای منزل یا محل کار رادیاتور انتخاب کرد اولین قدم این است که دست به قلم شده و محاسباتی را برای این کار انجام دهید. برای نحوه اندازه گیری رادیاتور ابتدا توان خروجی را عددی مانند ۱۸۰۰ وات در نظر بگیرید و سپس اقدام به محاسبه ی دقیق تعداد پره های رادیاتور برای اتاق خود انتخاب کنید. عدد مناسب برای هر متر مربع از اتاق و مکانی که میخواهیم رادیاتور را نصب کنیم  عددی است که با ضرب متراژ اتاق در ۱۴۰ به دست می آید. توان خروجی پیش فرض برای این محصولات ۱۸۰۰ وات است ولی می توان مقدار دقیق این توان را  بر روی کارتن محصول پیدا کرد و بعد از آن اقدام به محاسبه کنید.

برای مناطق معتدل کوهستانی عدد ۱۴۰ به صورت مفروض وجود دارد و برای مناطق سردسیر این عدد به ۱۶۰ کاهش می یابد باید در محاسبه به این دقت نمود که این وسیله قرار است در چه مکانی نصب گردد و از لحاظ  گرمایش و سرمایش و آب و هوا به چه صورت است.

 

خرید محصول  مناسب

در خرید محصول مناسب باید به این نکته توجه داشت که حتمأ محصول خریداری شده علامت استاندارد را شامل شود.

بسیاری از خریداران اغلب به دنبال اجناس و محصولات خارجی هستند ولی در این بین بعضی از فروشندگان از این موضوع سوء استفاده کرده و محصولات بدون استاندارد خارجی را تهیه نموده و به جای جنس مرغوب خارجی به مصرف کننده می فروشند بنابراین همیشه چه در خرید اجناس ایرانی و چه در نمونه های خارجی به استاندارد بودن آنها دقت کنید تا از هدر رفتن هزینه های احتمالی جلوگیری نمایید و با خیالی آسوده و دلی خوش خرید خود را انجام دهید. انتخاب بهترین برند تولید کننده در این میان نیز از مهمترین فاکتور هایی است که در خرید یک محصول باید به آن دقت نمایید بنابراین در هنگام خرید حتما نسبت به انتخاب دقیق دقت نمایید تا تجربه ی خوشی از خرید خود نیز داشته باشید.

در هنگام خرید چه به صورت اینترنتی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و چه به صورت حضوری حتما قبل از اقدام به خرید اطلاعات کافی را در مورد محصول جمع آوری کنید و با اگاهی درمورد محصول و با دقت بالا آن را انتخاب نمایید.

 

 

مزایای استفاده از انواع رادیاتور

به دلیل استفاده از آب گرم و بخار آن در سیستم گرمایش به صورت مداوم است و متعاقبأ انرژی کمتری نسبت به سیستم های گرمایش گازی مصرف می شود زیرا زمانی که آب به مرحله داغ شدن برسد مدت زمانی طول خواهد کشید تا دوباره به دمای عادی بازگردد و این کلیدی ترین نکته در انتخاب این محصول به جای سیستم های گرمایشی دیگر است. از دیگر مزایای استفاده از رادیاتور ایمنی بالا آن نسبت به سایر وسایل گرمایشی می باشد همچنین ایجاد زیبایی در دکوراسیون می توان اشاره نمود.

 

نوشته چگونگی محاسبه رادیاتور گرمایشی اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.