چین ماهواره نظارت بر میزان دی اکسید کربن خود را به فضا فرستاد

چین ماهواره نظارت بر دی اکسید کربن خود را به فضا فرستاد

چین ماهواره نظارت بر دی اکسید کربن خود را به فضا فرستاد، به گفته رسانه های دولتی، با راه اندازی این ماهواره، کشور چین به سومین کشوری تبدیل شد که ماهواره ای برای نظارت بر گازهای گلخانه ای به فضا می فرستد.
به گزارش خبرگزاری رسمی شین هوا، کاوشگر TanSat به چین امکان ارزیابی و بررسی انتشار گازهای گلخانه ای را خواهد داد که می تواند یک امتیاز مثبت برای این کشور در مذاکرات آینده در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باشد.
این تکنولوژی به ردیابی گازهای گلخانه ای و همچنین به ارزیابی میزان انجام تعهدات کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بر اساس توافقنامه پاریس کمک خواهد کرد.
چین یکی از امضاء کنندگان توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، نخستین طرح عملی برای کنترل گرمایش زمین بوده است.
دو کشور آمریکا و چین، حدود ۴۰ درصد از تولیدات گازهای گلخانه ای در جهان را باعث می شوند؛ به این ترتیب، مشارکت این دو کشور در توافقنامه اخیر امیدواری های زیادی برای موفقیت این برنامه ایجاد کرده است.
چین سومین کشور پس از ایالات متحده و ژاپن است که ماهواره ای برای نظارت دی اکسید کربن به فضا فرستاده است. ماهواره TanSat در طول ماموریت سه ساله خود، هر ۱۶ روز یک بار به طور کامل میزان دی اکسید کربن جهانی را مورد بررسی قرار خواهد داد.
به گفته یین ژنگشان، طراح ارشد این ماهواره:”TanSat دقت بسیار بالایی دارد و می تواند تغییرات دی اکسید کربن اتمسفر را تا ۱ درصد تشخیص دهد.”
لین چائو یکی از توسعه دهندگان این ماهواره به خبرگزاری شین هوا گفت: “این ماهواره به چین امکان جمع آوری داده های کربن سراسر جهان را در تمام طول سال و ثبت میزان انتشار کربن کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه را می دهد.”
چین با توجه به وابستگی به سوخت های فسیلی (زغال سنگ) جهت تولید برق برای جمعیت ۱.۳۷ میلیاردی خود، بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می شود.
به این ترتیب این کشور با توجه به افزایش نگرانی از بحران عمده آلودگی های هوای شهرهای بزرگ خود تصمیم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی گرفته است.

.

منبع: spacedaily

نوشته چین ماهواره نظارت بر میزان دی اکسید کربن خود را به فضا فرستاد اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.