ژوبین علاقبند مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه لیان شد

 
 
 
«ژوبین علاقبند» که با مدیریت اسنپ تبدیل به یکی از آشناترین چهره‌های اکوسیستم استارتاپی ایران شد و خرداد ماه پس از ۳ سال، این شرکت را ترک کرد، حالا در جایگاهی جدید و به عنوان مدیرعامل «گروه مدیریت سرمایه لیان» شروع به کار کرده است. علاقبند در گفتگویی با دیجیاتو از دلایل ترک اسنپ و همچنین چرایی انتخاب لیان به عنوان جایگاه بعدی خود گفت.
 
ترک اسنپ
آنطور که از داخل اسنپ هم شنیده می‌شد، او تقریبا یک ماه در فکر ماندن یا رفتن از این شرکت بود و در نهایت و علی‌رغم میل شرکای خارجی، تصمیم به رفتن از اسنپ گرفت؛ اتفاقی که مدیریت و تصمیم‌گیری را در لایه‌های کلان این شرکت و برای سهام‌دارانش تغییر داد. حال او در پاسخ به این سوال که چرا اسنپ، که اتفاقا تازه از بحران‌های پیاپی عبور کرده بود را ترک کرد، به دیجیاتو گفت:
 
«اسنپ تجربه خوبی بود که آن را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنم. حقیقت این است که اگر به چند سال گذشته برگردیم باز هم برای رسیدن به این موقعیت تلاش می‌کنم. اما شما وقتی مدیرعامل اسنپ هستید، خواه ناخواه بیشتر وقت‌تان صرف مسائل بیرونی و رگولاتوری می‌شود، که اگرچه چالش‌های خودش را دارد و جذاب است اما من احساس کردم که هنوز در مقطعی از مسیر کاری‌ام هستم که نمی‌خواهم تماما درگیر مسائل رگولاتوری و بیرونی شوم. حقیقت این است که دلم می‌خواست کار عملیاتی و اجرایی تاثیرگذار را دوباره تجربه کنم؛ همان‌کاری که قبلاً در «زیراکس» می‌کردم و به رشد فروش منجر می‌شد. البته این فرصت‌ها در اسنپ هم بود، اما اسنپ خواه‌ناخواه به خاطر نوع کارش، مدیرعامل را مجبور می‌کند تا بیشتر وقتش را صرف مسائل بیرونی کند.»
 
او همچنین اعلام کرد که در زمان مدیریتش در اسنپ، دستاوردهای قابل قبولی داشته و از همین جهت، زمان حضورش را در این شرکت کافی دانسته. او موضوع قرارداد تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری که مهر سال گذشته پس از ۳ سال بالاخره به سرانجام رسید را باز کرد و در همین رابطه گفت:
 
«قراردادی که امروز اسنپ با شهرداری‌ها و وزارت کشور بسته، شاید بهترین قراردادی باشد که تاکسی‌های اینترنتی در دنیا با مسئولین کشورشان بسته‌اند. این قرارداد چالش رگولاتوری اسنپ را حل کرد. در واقع به تفاهم خوبی با مسئولین وزارت کشور و شهرداری‌ها رسیدیم؛ کاری سنگین که بالاخره در طول ۳ سال انجام شد. از طرفی بعد از مذاکره با وزارت کشور برای تخصیص سوخت به تاکسی‌های و رسیدن به این هدف، وقت خوبی بود که تغییری داده شود؛ مخصوصاً برای من که ترجیح می‌دادم چالش تازه‌ای را تجربه کنم.»
 
آغاز کار در لیان
علاقبند درباره دلیلش برای ورود به لیان، به دیجیاتو گفت: «دلیل انتخاب لیان، این بود که برنامه و آینده‌نگری موسسان و سهام‌دارانش به شدت با حوزه عملیاتی و اجرایی که در ذهن داشتم هم‌خوانی داشت. از طرفی با سهامداران لیان هم از نظر اخلاقی و شخصیتی احساس نزدیکی کردم. در نتیجه لیان تبدیل به انتخابی شد که بیشتر از دیگر گزینه‌ها به چیزی که می‌خواستم نزدیک بود.»
 
او در این رابطه که ماموریتش را اکنون در لیان چه می‌داند و بعد از حضورش، این گروه چه تغییراتی خواهد کرد، می‌گوید این شرکت جان تازه‌ای خواهد گرفت و به سوی اهداف و برنامه‌هایش با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. او درباره برنامه‌هایش و همچنین ماهیت لیان به دیجیاتو گفت:
 
«لیان یک شرکت Private Equity (سرمایه‌گذاری خصوصی) است و در سایر شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند؛ گاهی این شرکت‌ها را خودش تاسیس می‌کند یا سهام سایر شرکت‌ها را خریداری می‌کند. لیان اگرچه یک مدیریت سرمایه‌گذاری و Capital Management است ولی ما در شرکت‌های زیرمجموعه خود نقش اجرایی هم داریم. در نتیجه صرفاً نقش یک سرمایه‌گذار مالی را بازی نمی‌کنیم. همین الان تیم‌های اجرایی لیان نقش موثر، پر رنگ و تعیین کننده‌ای در زیرمجموعه‌های ما دارند. هدف‌مان هم این است که جدا از سرمایه و پولی که برای شرکت‌ها می‌آوریم، بتوانیم تجربه مدیریتی هم به آن‌ها ارائه دهیم تا به رشد و توسعه‌شان کمک کنیم.»
 
او درباره تمایز لیان با سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز گفت: «شاید خیلی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که امروز در ایران فعال هستند، در بازار بورس باشند و مدیریت سرمایه را انجام دهند اما لیان اگرچه در بازار سهام هم حضور دارد اما یک Private Equity است و سرمایه‌گذاری‌های ما بیشتر متمرکز در بخش خصوصی و با هدف رشد و توسعه دادن آن‌هاست. تفاوت اصلی ما هم این است که در مدیریت مجموعه، در کنار آن‌ها خواهیم بود.»
 
ژوبین‌ علاقبند در ادامه با اشاره به اهداف لیان در زمینه اشتغال‌زایی برای نیروهای با استعداد کشور و ایجاد انگیزه در آن‌ها از طریق موقعیت‌های شغلی جذاب، درباره دو شرکت خاصی که خود لیان آنها را راه‌اندازی کرده است، گفت:
 
«در حوزه مواد غذایی و نوشیدنی، لیان چند سال پیش شرکت «زیدشت» را با هدف توسعه و تولید محصولات نوآورانه و سلامت محور غذایی راه‌اندازی کرد. زیدشت از ابتدا با تکیه بر دانش شرکت‌های خوشنام اروپایی بر توسعه و تولید محصولات با کیفیت، نوآورانه و سلامت محور فعالیت خود را شروع کرد و اکنون مواد اولیه محصولات زیدشت از داخل کشور تهیه و با استانداردهای بالا تولید می شوند‌. در حوزه سلامت و بهبود کیفیت زندگی نیز، لیان شرکت «آدریان سلامت» را حدوداً یک سال پیش تاسیس کرد. این شرکت هم به دنبال توسعه و توليد مكمل‌های طبیعی و غذایی سلامت محور و نوآورانه به منظور مصرف روزانه افرادی است كه در شلوغی زندگی شهری به دنبال بهبود سطح سلامت و ارتقا كيفيت زندگی‌شان هستند.»
 
آغاز بازبینی‌ها در لیان
وقتی به سابقه لیان بر اساس اطلاعات سایت خودش یا اطلاعات روزنامه رسمی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عمده فعالیت این گروه در صنایع غذایی و بهداشتی-آرایشی بوده؛ هرچند که ۲ سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. «فروشگاه زنبیل» و «استارتاپ دکتر دکتر»، دو مجموعه‌ای هستند که در پرتفولیوی لیان حضور دارند.
 
اما با توجه به اینکه هر کدام از این استارتاپ‌ها، رقبای زیاد و البته قدری دارند، برنامه‌ای برای ارتقای جایگاه آن‌ها وجود دارد؟ و از سوی دیگر آیا لیان قرار است با حضور ژوبین علاقبند به عنوان مدیرعامل، فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در محیط استارتاپی داشته داشته باشد؟ مدیرعامل گروه لیان در پاسخ به همین سوالات از یک بازبینی مجدد در پرتفولیو خبر می‌دهد و می‌گوید:
 
«یکی از اولین‌ کارهایی که قرار است انجام دهم این است که یک بازنگری روی شرکت‌هایی انجام دهیم که در پرتفولیوی لیان هستند. ارزیابی‌های مجددی انجام می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم که در کدام شرکت‌ها خواهیم ماند و از کدام‌ها خارج می‌شویم. در واقع مرحله اول، یک پالایش است. از سوی دیگر در حوزه استارتاپی حتما این برنامه را داریم که تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. اما اینطور نیست که صرفاً در حوزه استارتاپی فعال باشیم. لیان امروز در حوزه‌های مواد غذایی، بهداشتی و املاک و مستغلات (Real Estate) فعال است. سرمایه‌گذارهای لیان به تازگی تغییراتی انجام داده‌اند و چند پروژه‌ی ساخت‌وساز وارد پرتفولیو شده. اما در نهایت، قطعاً در حوزه استارتاپ‌ها فعالیت‌مان را گسترش می‌دهیم.»
 
او در پاسخ به سوال آخر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا پس از رفتن از اسنپ، به مهاجرت و شروع فصل تازه‌ای از زندگی کاری در خارج از ایران فکر کرده بود یا خیر، گفت: «شخصاً هیچ‌وقت برنامه‌ای برای رفتن از ایران نداشته‌ام. شروع به کار در کشوری دیگر هم هیچ وقت برایم جذابیت نداشته. یکی از نقاط قوت کاری من، شناخت ایران و حوزه‌های کسب‌وکاری ایران است. احساس می‌کنم می‌توانم در محیط کسب‌وکار ایران موثرتر باشم.»