کاهش مصرف آب کشاورزی به نصف با کمک اینترنت اشیاء

وزیر ارتباطات که به کره جنوبی سفر کرده است در جمع وزرای ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در بوسان کره جنوبی به سخنرانی پرداخت.
 
محمدجواد آذری جهرمی که به کره جنوبی سفر کرده است در جمع وزرای ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در بوسان کره جنوبی به سخنرانی پرداخت.
 
در متن این سخنرانی آمده است:
 
«ما شاهدیم که توجه جهانی بر کاربردها، سرویس‌ها و فرصت‌های جدید تمرکز دارد؛ شکل‌گیری خدمات و صنایع هوشمند به موضوعات داغ و مورد علاقه کارآفرینان، اپراتورها و کاربران تبدیل شده است.
 
از بسیاری جهات آینده سیاره ما، محیط زیست ما و شیوه‌های زندگی ما به بهره‌برداری از ICT بستگی دارد تا توسعه پایدار تضمین شود.
 
در همین رابطه فناوری‌ها و مفاهیم چندگانه‌ای مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، داده‌های عظیم، شبکه‌های آینده و... به ادبیات هیجان‌انگیزی در زندگی روزانه‌ ما تبدیل شده‌اند.
 
امروز مایلم بر موضوعی تمرکز کنم که به ما کمک کرد کارآیی برخی از این فناوری‌ها و مفاهیم را در حل مسائل جدی کشورمان به نمایش گذاشته و اثر آن را بر دیگر موضوعات جدی را با شما به اشتراک بگذارم.
 
کشور من مانند بسیاری از کشورهای دیگر، از خشکسالی شدید و طولانی‌مدت رنج می‌برد؛ ما یا باید مناطق آسیب‌دیده را رها کرده و در تلاشی هزینه‌بر و اغلب ناموفق گروه‌های جمعیتی را جابجا کنیم یا راهکاری بیابیم تا بتوانیم مصرف آب را اداره کرده و اثربخشی را بهبود بخشیم.
 
در کشور من، بیش از 90 درصد از منابع آبی برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
بسیاری از مردم در مناطق روستایی و دورافتاده برای گذران زندگی به کشاورزی وابسته‌اند و یک راهکار اثربخش بسیار ضروری است؛ ما مجبوریم از اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی برای معرفی آبیاری هوشمند و خودکار استفاده کنیم و اجرای اولیه این برنامه‌ها نشان داده است که ما می‌توانیم مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهیم.
 
خوشحالم به اطلاع شما برسانم که از محل کاهش هزینه برق، پمپاژ آب در تأمین مالی این پروژه استفاده شده است؛ به عبارت دیگر، بخش خصوصی منابع مالی لازم و سایر ملزومات (شامل راهکارهای فنی و ابزارها) را برای این پروژه فراهم کرده و در عوض برای یک دوره دو ساله از محل صرفه‌جویی در قبوض برق به بخش خصوصی پرداخت صورت می‌گیرد.
 
در نتیجه ما با کاهش مصرف برق، مصرف سوخت را برای تولید برق کاهش دادیم و در عین حال برای مهندسان و تکنسین‌های جوان خود در مراحل اجرا و پشتیبانی این پروژه‌ها مشاغل جدید ایجاد کردیم.
 
این تنها یک مثال از قدرت ICT در حل مشکلات جدی‌ای بود که جوامع ما را متأثر ساخته است.
 
نمونه‌های دیگری در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد که همان اثر مثبت را بر جای گذارده است ولی در اجرای این پروژه‌ها و مفاهیم، باید از همان ابتدا توجه کرد که چنین پروژه‌هایی به مشارکت فعال نقش‌آفرینان و ذی‌نفعان متعدد نیاز دارد.
 
اجازه دهید سخنانم را اینگونه به پایان برسانم که تجربه ما نشان داده یک رویکرد چند ذی‌نفعی به اندازه انتخاب فناوری‌ها و راهکارهای فنی و گاهی حتی بیشتر حائز اهمیت است.»