کدام کاربران طرفدار خانه‌های هوشمند هستند؟

 خانه‌های هوشمند حالا دیگر پدیده‌های عجیب و تازه‌ای نیستند و حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و نه‌چندان پیشرفته هم شناخته و پذیرفته شده‌اند. به این ترتیب بازار ابزارهای ویژه خانه‌های هوشمند و لوازم خانگی هوشمند در سال‌های اخیر حسابی رونق گرفته کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند روند رشد آن دست کم تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت.
مدتی زیادی نیست که بسیاری از سازندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی و مصرفی الکترونیک برای بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند که پیش‌بینی می‌کردند به سرعت رشد کنند، آماده می‌شدند. محبوبیت سریع و جالب ترموستات‌های هوشمند شرکت Nest که در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار به بازار معرفی شدند، به نظر می‌رسد امیدهای این شرکت‌های تولیدکننده را برای ورود به عرصه‌ای جدید و رو به رشد تایید و تصدیق می‌کند. با این حال اما این انتظارات برای رشد این بازار در سال‌های بعد از آن کمی فروکش کرد؛ زمانی که بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند نسبتا اشباع و راکد شد.  با وجود این چالش‌ها، بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی و لوازم مصرفی حالا در حال حرکت به سمت بازار خانه‌های هوشمند هستند. به‌عنوان مثال، شرکت اپل اخیرا اکوسیستم خانه هوشمندی را با نام Apple Home ارائه کرده که قابلیت نصب و راه‌اندازی خودکار دارد. این شرکت معمولا تا زمانی که یک بازار کاملا رشد نمی‌کرد و بالغ نمی‌شد، وارد آن نمی‌شد؛ یا زمانی وارد یک بازار می‌شد که می‌توانست یک محصولات کامل و بی‌نقص را به آن عرضه کند. علاوه بر این، شرکت گوگل هم در پاییز سال گذشته Google Home و اکوسیستم همراهش را معرفی کرد.
 
گوگل در واقع این سیستم را به امید این معرفی کرد که با جهشی بزرگ وارد بازار اسپیکرهای هوشمند خانگی مبتنی بر دستیارهای صوتی هوشمند شود؛ بازاری که در حال حاضر شرکت آمازون با سری محصولات Echo خودش توانسته حاکمیت مطلق آن را در اختیار بگیرد.  در همین راستا بخش تحقیقاتی BI Intelligence به بررسی دقیق و جمعیت‌شناسی کاربران و مالکان دستگاه‌های خانگی هوشمند پرداخته و دلایل اینکه چرا همچنان این کاربران به شرکت‌های تکنولوژی وابستگی و کشش دارند را ارائه داده است. در واقع غول‌های بزرگ تکنولوژی به شکلی جدی برای ورود و حضور در این بازار بزرگ و پرسود برنامه‌ریزی کرده‌اند. این شرکت‌ها استراتژی‌های مختلفی برای درآمدزایی از این بخش و تثبیت جایگاه خود در این بازار دارند. آنها تلاش می‌کنند تا محصولات، دستگاه‌ها و خدماتشان را به گونه‌ای در این بازار ارائه دهند که بیشترین میزان سازگاری با زندگی مردم جامعه و نیازهای آنها را داشته باشند.
 
این بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ در درجه اول وقتی وارد بازار دستگاه‌های خانگی هوشمند می‌شوند که یک هسته درآمدزایی در این زمینه تقویت کنند، در حالی که از طرف دیگر از پتانسیل موجود در این بازار برای جمع‌آوری اطلاعات در جهت بهبود طراحی و تولید محصولات و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های مضاعف برای شکست این محصولات در بازار استفاده می‌کنند. با این اوصاف کارشناسان BI Intelligence انتظار دارند که در مجموع میزان سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت اشیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به ۸/ ۴ تریلیون دلار برسد. شرکت‌های بزرگ تکنولوژی همچنین به دنبال ایجاد مزایای زودهنگام برای خودشان هستند و به این دلیل بیشتر روی میزان پذیرش کاربران و افزایش تعداد آنها حساب کرده‌اند. با این همه همچنان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موانع برای حضور پررنگ و موفق در این بازار، غلبه بر مشکلات فنی و زیرساخت‌های تکنولوژیکی و همچنین قیمت بالای این دستگاه‌ها و ابزارهاست که دسترسی و استفاده از آنها را برای بسیاری از کاربران مشکل می‌کند.