کرم‌های حشره به التیام زخم‌های بدن کمک می‌کنند

 

screen_shot_2016-03-25_at_10.47.19_amبیماران دیابتی نیازمند راهی سریع‌تر و بهتر برای درمان زخم‌های خود هستند. بیماران دیابتی نسبت به زخم‌هایی مانند پا، آسیب‌پذیرتر هستند و در مواردی حتی ممکن است به قطع پای آن‌ها بیانجامد. یکی از روش‌های غیرمعمول برای درمان این‌گونه زخم‌ها، درمان انگل‌بری کرم حشره است. این درمان شامل وارد کردن کرم حشره‌ها به زخم است. کرم حشره‌ها بافت مرده را می‌خورند، در حالیکه تراوشات ضدمیکروب را انباشت می‌کنند تا زخم را از عفونت‌های بعدی مصون نگه دارند.

پرورش کرم حشره سریع و ارزان است، اما التیام زخم را سرعت نمی‌دهد. حال محققان در اندیشه استفاده از کرم حشره‌های اصلاح ژنتیکی‌شده هستند. در تحقیقی که در مجله BMC Biotechnology منتشر شده است، محققان دو روش برای اصلاح ژنتیکی کرم‌های حشره ارائه داده‌اند که التیام زخم را سرعت می‌بخشد.

کرم‌های حشره بگونه‌ای اصلاح شدند که پلتلت‌های انسانی برگرفته ار هورمون رشد (PDGF-BB) را ترواش کنند. این ماده در درمان‌های گرمسیری استفاده شده است، اما ژل‌های آن گران است.

محققان دو گونه کرم حشره ساختند. یکی که در معرض شوک حرارتی 37 درجه قرار خواهد گرفت. دیگری فاکتور رشد تولید می‌کند، زمانی که رژیم غذایی آن فاقد آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین باشد. مرحله بعدی تحقیقات، استفاده از این کرم حشره‌ها برای درمان زخم موش‌ها است. اگر این مرحله نیز موفقیت‌آمیز باشد، پس از آن آزمایشات کلینیکی بر روی انسان آغاز خواهد شد. اگر این روش موفقیت آمیز باشد، می‌توان امیدوار بود که از آن برای درمان 20 نوع زخم مانند زخم بستر و سوختگی، که هم اکنون از کرم حشره برای درمان استفاده می‌کنند، بهره گرفت.

نوشته کرم‌های حشره به التیام زخم‌های بدن کمک می‌کنند اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.