کره زمین از دید موجودات فضایی دوردست چگونه به نظر می‌رسد؟!

انسان‌ها همیشه وقتی صحبت از فضا می‌شود احساس خودشیفتگی می‌کنند. البته این موضوع طبیعی است، چراکه ما بر روی کره زمین زندگی می‌کنیم و آن را تنها سیاره قابل سکونت عالم می‌دانیم.

درست است که فضانوردان، سیاره آبی ما را بارها و بارها از پشت شیشه‌های سفینه فضایی خودشان دیده‌اند، اما ما هنوز تصوری از اینکه موجودات فضایی بیگانه (البته اگر وجود داشته باشند) چگونه کره زمین را در فضا می‌بینند، نداریم.

با این‌حال، محققینی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (California Institute of Technology) مقاله‌ای را در همین رابطه منتشر کرده‌اند که در آن نشان داده‌اند که سیاره زمین از روی سایر سیاراتی که خارج از منظومه شمسی ما قرار دارند و به دور ستاره‌ای غیر از خورشید می‌چرخند، چگونه ممکن است به نظر برسد. آنها در این پژوهش، نقشه‌ای را تولید کرده‌اند که آن را «نقشه دوبعدی بیگانه‌ها» می‌نامند.

ستاره‌شناسان برای یافتن آن دسته از سیارات فراخورشیدی که ممکن است دارای حیات باشند تلسکوپ‌ها و تجهیزاتشان را به‌دقت به سمت آسمان نشانه رفته‌اند تا شاید این دستگاه‌ها بتوانند ردی از آنها را در اختیارشان قرار دهند. اما به‌تازه‌گی تیمی در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا موضوع این سیاره‌ها را از جنبه دیگری مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها برای تهیه تصویر چیزی که موجودات فضایی بیگانه در فاصله چندین هزار سال نوری از ما ممکن است ببینند شروع به گرفتن عکس‌های زیادی از کره زمین کرده‌اند.

آنها برای این منظور، در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با استفاده از ماهواره Deep Space Climate Observatory ناسا حدود ۱۰۰۰۰ عکس از زمین گرفتند. این ماهواره در یک نقطه تعادل گرانشی بین زمین و خورشید قرار دارد و تنها می‌تواند بخش روشن (زمان روز) سیاره را مشاهده کند. تصاویر مذکور، هر یکی دو ساعت یکبار و در ۱۰ طول موج مختلف گرفته شدند.

محققین موسسه تکنولوژی کالیفرنیا برای بازسازی نقطه دید یک موجود فضایی بیگانه، اندازه همه آن عکس‌هایی که در ۱۰ طول موج مختلف گرفته شده بودند را کوچک‌ کردند تا در نهایت به یک تصویر واحد برسند. نتیجه کار آنها، یک نقشه کانتوری دو بعدی شد که در زیر آن را ملاحظه می‌کنید.

نقشه دو بعدی زمین از دید موجودات فضایی

خطوط سیاه نقشه، سطح زمین را نشان می‌دهند و در جاهایی که این خط‌ها به هم نزدیک‌تر شده‌اند شاهد خطوط ساحلی دریاها و اقیانوس‌ها هستیم. برای مثال می‌توانید خط ضخیم اطراف قاره آفریقا و آمریکا را به ترتیب در وسط و سمت چپ نقشه ببینید.

ستاره شناسان در صورتی که قادر به گرفتن تصاویر مشابه این‌چنینی از سیارات فراخورشیدی باشند می‌توانند با همین تکنیک، نقشه اقیانوس‌ها، ابرها و قله‌های یخی موجود بر روی آنها را که، همگی جزو ضرورت‌های یک سیاره قابل حیات هستند، تهیه کنند.

این مطالعه می‌تواند در آینده نزدیک مقدمه‌ای برای بازسازی مشخصات سطح سیاره‌های که شبیه زمین هستند، باشد.

نوشته کره زمین از دید موجودات فضایی دوردست چگونه به نظر می‌رسد؟! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.