کشف لکه‌های عنکبوتی شکل بر روی مریخ توسط ناسا

NASA_Mars_Spiders کشف لکه‌های عنکبوتی شکل بر روی مریخ توسط ناسا

ناسا تصاویری را از کله‌های کوچک سیاه رنگ با شاخک‌هایی در اطراف آن بر روی سطح سیاره مریخ منتشر کرده است که به نظر می‌رسد بیشتر شبیه عنکبوت هستند. این علامت‌ها توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در اواسط ماه مه و از قطب جنوب و در فصل زمستان مریخ گرفته شده‌اند. لکه‌های اسپایدری شکل با شروع فصل بهار خود را ظاهر کرده‌اند.

البته این تصاویر، عکس عنکبوت نیستند، آن‌‌ها حتی موجود زنده هم نیستند. بلکه نشانه‌هایی بر روی سطح مریخ هستند که “araneiform terrain” نامیده می‌شوند؛ نوعی تپه که دامنه‌های آن به سمت بیرون به‌صورت شاخه‌شاخه کشیده شده‌اند. این لکه‌‌ها در جاهایی تشکیل می‌شوند که یخ دی‌اکسیدکربن در زیر سطح سیاره شروع به گرم شدن کرده و سپس گاز آزاد می‌کند.

محققان در این باره توضیح داده‌اند که مریخ در واقع نوعی پروسه فصلی را تجربه می‌کند که در زمین شاهد آن نیستیم. به‌محض اینکه یخ دی‌اکسید کربن موجود در زیر سطح گرم‌تر می‌شود گاز تشکیل شده، اما این گاز همچنان در پوسته سطح محبوس می‌ماند. کم‌کم فشار تولید شده و در نقطه‌ای که به اندازه کافی تحت فشار قرار گرفته است گاز به سمت بیرون پرتاب می‌شود.

انفجار گاز باعث فوران گردوخاک می‌گردد. بنابراین این لکه‌های سیاه، گردوخاک‌های سیاهی هستند که در اطراف آن منطقه تشکیل شده‌اند. محققان می‌گویند که این رویداد بر روی سیاره سرخ تصاویر جالبی را ایجاد کرده‌ که کنجکاوی همه را برانگیخته است.

NASA_Mars_Spiders-450x285 کشف لکه‌های عنکبوتی شکل بر روی مریخ توسط ناسا

نوشته کشف لکه‌های عنکبوتی شکل بر روی مریخ توسط ناسا اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.