کلیه اطلاعاتی که تاکنون پیرامون پلی‌استیشن ۵ اعلام شده است

اگرچه فرآیند توسعه کنسول جانشین پلی‌استیشن 4 اکنون چند سالی است ادامه دارد؛ اما سونی، کار بر روی این دستگاه را رسما تایید نموده است. در ادامه به بیان کلیه جزئیات مطرح شده پیرامون این کنسول تا به امروز می‌پردازیم.

آخرین اطلاعات

وب‌سایت Androidcentral در بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای گردآوری کلیه اطلاعات مربوط به پلی‌استیشن 5 تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست. در این میان، کارشناسان سعی می‌کنند تا از شایعات غیرقابل اثبات دوری نمایند؛ اما بعضا شاهد گمانه‌زنی برخی تحلیل‌گران حوزه صنعت یا انتشار نقل‌قول‌هایی از سوی توسعه‌دهندگان سخت‌افزارهای آینده هستیم.

سونی مشغول آماده‌سازی جانشین نهایی پلی‌استیشن 4 است

16 آوریل 2019: پلی‌استیشن 5 با حافظه SSD و قابلیت پشتیبانی از تکنیک Ray tracing عرضه خواهد شد

مارک سرنی؛ معمار کنسول پلی‌استیشن در گفتگویی اختصاصی با وب‌سایت Wired به جزئیات احتمالی مورد انتظار طرفداران از کنسول نسل آینده اشاره کرد. اگرچه وی مشخصا به نام پلی‌استیشن 5 اشاره نکرد؛ اما به احتمال فراوان کنسول جدید تحت‌عنوان این نام روانه بازار خواهد شد.

البته آقای سرنی، معمار ارشد پروژه پلی‌استیشن 4 است؛ لذا سرپرستی فرآیند طراحی پلی‌استیشن 5 توسط وی نیز منطقی به‌نظر می‌رسد. بر اساس اظهارات وی، CPU کنسول جدید بر اساس سومین نسل از پردازنده‌های سری Ryzen شرکت AMD طراحی می‌شود. این پردازنده 8 هسته‌ای از میکرومعماری جدید 7 نانومتری موسوم به Zen 2 بهره می‌گیرد. همچنین به‌نظر می‌رسد که این تراشه از یک واحد سفارشی جهت پردازش صدای سه‌بعدی برخوردار است. پردازنده گرافیکی کنسول که مدلی سفارشی از خانواده Navi رادون است نیز از تکنیک Ray Tracing پشتیبانی خواهد کرد و این موضوع، یک برگ برنده بزرگ برای سونی به‌شمار می‌رود. ردیابی پرتوی (Ray tracing) یک تکنیک پردازشی است که نحوه پیمایش نور و تعامل آن با سوژه‌های مجازی را مدل می‌کند. وب‌سایت Wired خاطرنشان می‌کند که هالیوود در برخی فیلم‌ها با بودجه‌های کلان از این تکنیک استفاده می‌کند؛ اما الگوی مذکور هنوز در هیچ‌یک از کنسول‌های بازی ویدیویی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

ردیابی پرتوی نه‌تنها امتیازات بصری ویژه‌ای را ارائه می‌دهد؛ بلکه به گفته مارک سرنی، چنان‌چه کاربران مایل هستند تا با اجرای برخی تست‌ها از امکان شنیدن صدا از برخی منابع خاص یا توانایی دشمنان جهت شنیدن صدای گام‌های بازیکن مطمئن شوند؛ در این‌صورت تکنیک فوق مفید واقع خواهد شد. به گفته وی، چنین پدیده‌ای دقیقا همانند آن است که پرتوی را از میان یک محیط عبور دهیم.

نکته جالب‌توجه این است که PS5 در عوض به‌کارگیری حافظه HDD از یک نمونه SSD بهره خواهد برد. SSDها به لحاظ تاریخی از قدرت بیش‌تر و سرعت بالاتری برخوردار هستند و به منظور خلق تجربه گیمینگ بسیار مناسب‌تر تولید می‌شوند. آقای سرنی خاطرنشان می‌کند که سفر سریع 15 ثانیه‌ای بازی مرد عنکبوتی روی PS4، در کنسول نسل بعدی تنها 0.8 ثانیه زمان خواهد برد. این دستگاه حتی از داده‌های گرافیکی با رزولوشن 8K نیز پشتیبانی خواهد کرد؛ اگرچه اکثر مردم احتمالا از تلویزیون‌هایی با حداکثر رزولوشن 4K استفاده می‌کنند.

اما آقای سرنی در خصوص پلی‌استیشن VR (PSVR) و برنامه‌های آینده سونی در حوزه فناوری واقعیت‌مجازی هیچ‌گونه اظهارنظری نکرد و و صرفا افزود: “واقعیت‌مجازی برای ما بسیار حائز اهمیت است و هدست PSVR فعلی با کنسول جدید سازگار خواهد بود.”

در خصوص سازگاری مدل‌های قدیمی‌تر نیز جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. سرنی تائید کرده که با توجه به این‌که کنسول نسل آینده بر اساس بخشی از معماری PS4 طراحی شده است؛ لذا کاربران حتی در صورت در اختیار داشتن دیسک‌های فیزیکی نیز قادر به اجرای بازی‌های PS4 بر روی این کنسول خواهند بود و PS5 یک دستگاه صرفا دیجیتالی به‌شمار نخواهد رفت.

اظهارات مارک سرنی، امیدهای مشتریان پیرامون زمان عرضه پلی‌استیشن 5 را نقش‌برآب کرد. بر اساس گزارشات، آقای سرنی اعلام کرد که کنسول نسل آینده طی سال جاری روانه بازار نخواهد شد. همچنین وی به چارچوب زمانی خاصی برای عرضه احتمالی این محصول اشاره نکرد.

قالب طراحی پلی‌استیشن 5 به چه ترتیب خواهد بود؟

علیرغم طرح شایعات مبنی بر تصمیم مایکروسافت برای تولید کنسول ایکس‌باکس نسل آینده در 2 ورژن مجزا و طراحی اختصاصی یک نسخه برای پخش از طریق توان فضای ابری، به‌نظر می‌رسد که سونی در مقایسه با رقیب خود از رویکرد سنتی تبعیت خواهد کرد. بر اساس گزارش نشریه فایننشیال تایمز، منابع مطلع از برنامه‌های سونی اعلام کرده‌اند که کنسول آینده احتمالا در مقایسه با PS4، پیشرفت چشمگیری را تجربه نکرده و از بنیاد معماری مشابهی بهره خواهد برد.

این موضوع نشان می‌دهد که سونی احتمالا بر روی یک پلتفرم پخش کار نمی‌کند؛ اگرچه با افزایش سرعت اینترنت و پیشرفت ارتباطات در سراسر جهان، عصر آینده به سمت سرویس‌های مبتنی بر پخش سوق پیدا خواهد کرد.

با توجه به گفتگوی آقای سرنی با وب‌سایت Wired می‌توان دریافت که PS5 با تولیدات گذشته سازگار بوده و با وجود آن، کاربران قادر به استفاده از رسانه فیزیکی خواهند بود.

مشخصات

بر اساس اظهارات مارک سرنی، PS5 از یک CPU بر پایه سومین نسل از پردازنده‌های سری Ryzen کمپانی AMD با 8 هسته پردازشی و میکرومعماری 7 نانومتری جدید Zen 2 استفاده خواهد کرد. GPU دستگاه، مدلی سفارشی از خانواده Navi رادون بوده و از تکنیک ردیابی پرتوی پشتیبانی می‌کند. بعلاوه این کنسول در عوض استفاده از حافظه HDD به‌همراه یک حافظه SSD عرضه خواهد شد. صرف‌نظر از این موارد، مشخصات دقیق دستگاه هنوز اعلام نشده است.

امکانات

قابلیت سازگاری با کلیه تولیدات گذشته یکی از امکانات بزرگ پلی‌استیشن 5 به‌شمار می‌رود. در صورت عملیاتی شدن این طرح، کلیه بازی‌های فیزیکی پلی‌استیشن 4 بر روی PS5 نیز قابل اجرا خواهند بود. هنوز مشخص نیست که آیا سونی برای فراهم نمودن امکان دسترسی کاربران PS5 به کتابخانه دیجیتالی پلی‌استیشن 4 برنامه‌ای در ذهن دارد یا خیر.

سازگاری با فناوری واقعیت‌مجازی

عرضه یک هدست واقعیت‌مجازی جدید به‌همراه کنسول پلی‌استیشن 5 امری بعید به‌نظر می‌رسد؛ با این‌حال سونی برای فناوری واقعیت‌مجازی در آینده، طرح‌های بزرگی را در سر دارد. دومینیک مالینسون؛ مدیر جهانی واحد تحقیق و توسعه پلی‌استیشن در شرکت سونی مایل است که هدست آینده از وزن سبک‌تر، کاربری آسان‌تر و سیم‌های کم‌تری برخوردار باشد. در حال حاضر عرضه یک هدست کاملا بی‌سیم به بازار، اقدام دشواری به‌نظر می‌رسد؛ چرا که هزینه خریداری آن برای مصرف‌کنندگان افزایش خواهد یافت. اما وی معتقد است که تحولات بازار به همین سمت‌وسو حرکت می‌کند.

آقای مالینسون همچنین از قابلیت‌های ردیابی چشم نیز هیجان‌زده شده و اعلام کرد که با افزایش بیش از 120 درجه‌ای میدان دید در هدست‌های واقعیت‌مجازی آینده، احتمالا این هدست‌ها از رزولوشن تقریبا 2 برابری بهره‌مند خواهند شد.

کنسول جدید با چه نامی عرضه خواهد شد؟

پاسخ احتمالی به این پرسش آسان است: پلی‌استیشن 5. با این‌حال سونی از هرگونه اظهارنظر پیرامون نام رسمی کنسول آینده خود طفره رفته است. در حال حاضر تنها می‌دانیم که این دستگاه به‌عنوان جانشین پلی‌استیشن 4 عرضه خواهد شد. برخی گمانه‌زنی‌های قبلی ادعا کردند که Erebus به‌عنوان اسم رمز داخلی این کنسول در شرکت سونی انتخاب شده است. اما یکی از کارکنان شرکت Epic اعلام کرد که پیش از معرفی نسخه سوئیچ بازی Fortnite، نام Erebus به‌عنوان اسم رمز این بازی در موتور گرافیکی Unreal Engine 4 انتخاب شده بود. این اظهارات، اعتبار شایعات پیشتر مطرح شده را زیر سوال برد.

قیمت‌گذاری کنسول جدید

در این زمینه هیچ‌گونه اطلاعات قطعی وجود ندارد. اما با توجه به فناوری‌های مورد استفاده و قیمت‌گذاری سخت‌افزارهای پیشین با اطمینان می‌توان حدس زد که کنسول جدید احتمالا با برچسب قیمتی بیش از 400 دلاری عرضه خواهد شد.

زمان عرضه به بازار

زمان قطعی عرضه پلی‌استیشن 5 هنوز اعلام نشده است؛ اما مردم منتظر عرضه این کنسول طی سالیان آینده هستند. بر اساس اظهارات مارک سرنی و علیرغم گمانه‌زنی‌های پیشین، این محصول در سال 2019 عرضه نخواهد شد. برخی گمانه‌زنی‌های گذشته بر اساس فهرست مشاغل منتشر شده توسط وب‌سایت Infinity Ward از عرضه احتمالی این کنسول در اوایل سال 2019 حکایت داشتند. به گفته وب‌سایت LinkedIn، کمپانی به‌دنبال استخدام یک دستیار طراح بازی برای دستگاه نسل آینده خود با نامی نامشخص است. طرفداران بازی Call of Duty خاطرنشان می‌کنند که در صورت ادامه الگوی توسعه استودیوی سری جدید، ورژن سال آینده این بازی توسط کمپانی Infinity Ward منتشر خواهد شد. این اظهارات باعث شد که بسیاری از افراد تصور کنند که بازی Call of Duty سال آینده همان عنوان کنسول نسل بعدی خواهد بود. البته می‌توان حدس زد که کمپانی Infinity Ward در صورت توسعه مناسب استودیوی مخصوص ورژن سال آینده Call of Duty برای سیستم‌های نسل بعدی، ورژن‌های مربوط به نسل فعلی و نسل آینده را به‌صورت ‌هم‌زمان منتشر نماید. این سناریو احتمالا در خصوص بازی Call of Duty و نه سایر پروژه‌های کمپانی صادق خواهد بود.

وب‌سایت Thurrott گزارش می‌دهد که مایکروسافت به‌دنبال عرضه نسل آینده کنسول ایکس‌باکس در سال 2020 است. برنامه‌های شرکت‌ها می‌توانند دستخوش تغییر شوند؛ اما در صورت صحت این ادعا، سونی نیز چارچوب زمانی مشابهی را دنبال خواهد کرد.

نوشته کلیه اطلاعاتی که تاکنون پیرامون پلی‌استیشن 5 اعلام شده است اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.