کم‌رنگ شدن تمرکز اپل بر گوشی‌های آی‌فون در سالیان آینده

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اپل با چالش فروش آی‌فون‌های خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و به آینده چشم دوخته است. اگرچه عرضه عینک‌های واقعیت‌افزوده به‌عنوان محصول بزرگ بعدی غول کوپرتینویی کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما با این‌حال ظاهرا کمپانی تا مدت‌ها به تمرکز بر واحد سرویس‌های خود ادامه می‌دهد. تیم کوک؛ مدیرعامل اپل نیز در جلسه روز جمعه خود با سهام‌داران شرکت، مجددا به این مساله اشاره کرد و از تلاش‌های کمپانی جهت دستیابی به درآمد 50 میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده برای سرویس‌ها تا سال 2020 خبر داد. این رقم در مقایسه با درآمدزایی 25 میلیارد دلاری سرویس‌های اپل در سال 2016 رشد 2 برابری را نشان می‌دهد.

به گفته وب‌سایت Thinknum (به نقل از وب‌سایت MacRumors) از سال 2016 تا 3 ماهه سوم سال 2018 فهرست مشاغل اپل بر مقوله مهندسی سخت‌افزار متمرکز بود. در 3 ماهه پایانی سال گذشته، تعداد مشاغل ایجاد شده توسط اپل در حوزه نرم‌افزار از مشاغل سخت‌افزاری پیشی گرفت و با پایان یافتن ماه فوریه 2019، مهندسی نرم‌افزار مجددا به نقطه تمرکز فهرست مشاغل اپل تبدیل شد.

با وجود پایگاه 900 میلیون دستگاهی آی‌فو‌ن‌های فعال در سراسر جهان، اکنون منطقی است که اپل تمرکز خود را به درآمدزایی بیش‌تر از کاربرانی معطوف کند که پیش‌تر یکی از مدل‌های آی‌فون را خریداری نموده و از آن استفاده می‌کنند. این کسب‌وکارها تحت پوشش سرویس‌های اپل قرار گرفته و کلیه این خدمات به شدت متکی بر نرم‌افزار هستند. این حوزه سرویس‌هایی نظیر اپ استور، Apple Pay، AppleCare، اپل موزیک، آیتونز و … را شامل می‌شود.

اکنون تمرکز اپل بر مهندسی نرم‌افزار در مقایسه با مهندسی سخت‌افزار به‌مراتب بیش‌تر است

اپل به منظور افزایش درآمد سرویس‌های خود به‌دنبال اضافه کردن سرویس‌های اشتراک‌محور بیش‌تر است. این کمپانی قصد دارد سرویس خبری اشتراکی خود شامل سرویس مجله Texture (که سال گذشته توسط اپل خریداری شد) را معرفی نماید. بر اساس پیش‌بینی‌ها این سرویس در جریان رویداد مطبوعاتی آینده اپل که به احتمال فراوان در روز 25 مارس برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد. انتظار می‌ر‌‌ود در اواخر امسال نیز اپل از سرویس پخش ویدیویی خود به‌عنوان رقیب نت‌فلیکس رونمایی کند.

تا زمان عرضه دستگاه بزرگ بعدی اپل، کسب‌وکار سرویس‌های این کمپانی مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده خواهند داشت. این حوزه اکنون دومین بخش پردرآمد اپل و سودآورترین واحد این کمپانی به‌شمار می‌آید.

نوشته کم‌رنگ شدن تمرکز اپل بر گوشی‌های آی‌فون در سالیان آینده اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.