کنفرانس معرفی پیکسل‌های گوگل و ۵ دلیل ناامید کننده آن

کنفرانس معرفی پیکسل‌های گوگل و ۵ دلیل ناامید کننده آن

انتظارات از کنفرانس گوگل که در چهارم اکتبر مصادف با ۱۳ مهرماه برگزار شد، بسیار بالا بود. گوگل در این کنفرانس از سخت‌افزارهای جدیدی از جمله دو تلفن هوشمند پیکسل و پیکسل XL رونمایی کرد که گجت‌های تقریبا گران قیمتی نیز هستند. البته علاوه بر قیمت، عوامل دیگری نیز باعث ناامید شدن بسیاری از افراد از کنفرانس گوگل شد.

موارد دیگری از گوگل انتظار می‌رفت که انجام شود، اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد. استراتژی گوگل تا حدودی تغییر کرده است. اما این تغییر برای کاربران چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

تنها سامسونگ می‌تواند تلفن‌های هوشمند پرچمدار تولید کند!

با رونمایی از تلفن‌های هوشمند پیکسل، گوگل دو گجت قدرتمند و رده بالا را به دنیای تکنولوژی معرفی نمود. کیفیت ساخت بالا، قدرت پردازشی مطلوب و دوربین خوب از امتیازهای مثبت این دو دیوایس به شمار می‌رود. به‌روزرسانی نرم‌افزاری سریع را نیز به موارد اشاره شده اضافه کنید. دستیار هوشمند Google Assistant هم روی این گجت قرار گرفته است. اما آیا تمامی این امکانات می‌تواند دلیل بر قیمت بالای پیکسل گوگل (۶۴۰ دلار برای مدل پایه) باشد؟!

حتی اگر گوگل تلاش بسیار زیادی برای بالا بردن کیفیت دوربین پیکسل کرده باشد، با این حال سامسونگ با تولید گلکسی S7 و نوت ۷، همچنان از گوگل سرتر است. درست می‌فرمایید! نوت ۷ نتوانسته آنچنان که باید و شاید یک محصول موفق برای این شرکت کره‌ای به حساب بیاید. اما این موضوع قابل حل است. این فبلت هوشمند، قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به پیکسل داشته و قیمت آن نیز پایین‌تر است. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلم استایلوس با اپلیکیشن‌های اختصاصی
  • طراحی ضد‌ آب
  • درگاه کارت حافظه
  • صفحه نمایش همیشه روشن
  • طراحی مدرن و شکیل‌تر

Google Assistant برگ برنده گوگل بود

دو هفته پیش از برگزاری کنفرانس، آقای Hiroshi Lockheimer در توییتر خود، در مورد احتمال معرفی یک دیوایس انقلابی خبر داد. منظور او از این توییت همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. احتمالا او انتظار داشت که ساندرا پیچای، صحبت‌های خود را پیرامون هوش مصنوعی شروع کند. اما واقعیت این است که Google Assistant، تنها اتفاق خاصی بود که در این کنفرانس معرفی شد.

شما برای اضافه نمودن ملاقات‌ها، به اپلیکیشن Calendar مراجعه می‌کنید. برای ارسال پیامک وارد نرم‌افزار Messages می‌شوید. دستیار هوشمند گوگل با نام Google Assistant به کمک شما آمده تا تمامی این کارها را از طریق صدا انجام دهید.

گوگل در ترس و اضطراب فرو رفته: Assistant ممکن است به اندازه کافی خوب نباشد

با تکیه بر Google Home، دستیار هوشمند Assistant یک منزل امن برای خود پیدا کرده است. اما گوگل تنها شرکتی نیست که از دستیار هوشمند خود برای کنترل وسایل منزل استفاده می‌کند. آمازون چندی پیش این کار را انجام داده بود. گوگل به نظر می‌رسد که تا حدودی نسبت به الکسای آمازون شوکه شده است. آمازون در ماه سپتامبر از گجت خود با نام Echo رونمایی کرد که در مقایسه با Google Home، بسیار جلوتر از آن است. صدای الکسای آمازون بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. Echo بدون تمرین‌های زیاد، قادر به تشخیص دستورات مختلف شما خواهد بود. حتی اگر این دستورات توسط افراد دیگر که تُن صدای دیگری دارند، داده شود.

اگرچه گوگل با تکیه بر اطلاعات دستیار دیجیتالی هوشمند خود، در این زمینه بسیار پیشرفته به نظر می‌رسد، اما زمانی که آن را با آمازون مقایسه می‌کنیم، حرفی برای گفتن ندارد. اما این موضوع در برابر اپل چگونه است؟ اهالی کوپرتینو اصرار زیادی روی امنیت کاربران دارند و با تکیه بر همین قوانین، دستیار هوشمند خود با نام سیری را ارتقا می‌دهند. گوگل ممکن است که دستاوردهای زیادی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشد، اما در نهایت، دستش در مقابل رقبا خالی است!

سخت‌افزار برنامه‌ریزی شده و نرم‌افزار نامنظم و پر هرج و مرج

آقای Rick Osterloh مسئول بخش سخت‌افزار شرکت گوگل است. او کسی بود که ایده پروژه بلندپروازانه Ara را مطرح و آن را به سرانجام رساند. کاملا مشخص است که ایشان، یک طرح بسیار عالی برای بخش سخت‌افزار مطرح کرده است. گوگل روی مسیر اجرای پروژه‌های موفق افتاده و در حال پیش رفتن است. نامگذاری رنگ‌بندی تلفن‌های هوشمند پیکسل با نام‌های خیلی نقره‌ای، آبی واقعی و دقیقا مشکی تحت همین فلسفه انجام شده است.

با وجود این موفقیت‌ها در بخش سخت‌افزار، به نظر نمی‌رسد که آقای Osterloh رضایت کافی از بخش نرم‌افزار داشته باشد. ما همگی می‌دانیم که برنامه‌نویسان گوگل، می‌توانند بهتر از اینها عمل کنند و امیدواریم که این اتفاق هرچه زودتر بیافتد. درگیری جدید گوگل بر سر مسنجر آنها با نام Allo است که مشکلاتی را برای این شرکت پیش آورده است.

Allo در حال ناپدید شدن است

اپلیکیشن Allo حدودا دو هفته پیش رسما منتشر شد و برای اولین بار، قادر بودیم تا از دستیار هوشمند گوگل استفاده کنیم. اما نام این اپلیکیشن تنها یک یا دو بار در رسانه‌ها مطرح شد و بیشتر از آن، بر روی اپلیکیشن Duo که برای مکالمه‌های تصویری طراحی شده است، مانور داده می‌شود.

گوگل، دستیار هوشمند خود را به عنوان قابلیتی که تنها بر روی پیکسل‌ها قابل استفاده است، معرفی کرده است. پس با این حساب، ظاهرا این قابلیت از نسخه‌های آینده اپلیکیشن Allo حذف خواهد شد و تنها بر روی تلفن‌های هوشمند پیکسل که به صورت پیش‌فرض دارای اپلیکیشن Allo هستند، امکان استفاده را خواهد داشت. ظاهرا با این اتفاقات، آینده روشنی در انتظار این اپلیکیشن نیست.

به نظر شما سیاست‌های جدید گوگل می‌تواند موفقیتی برای اهالی Mountain View در پی داشته باشد؟!

نوشته کنفرانس معرفی پیکسل‌های گوگل و ۵ دلیل ناامید کننده آن اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.