کنگره آمریکا خطاب به فیس‌بوک: پیاده‌سازی لیبرا را فورا متوقف کنید!

کنگره آمریکا از فیس‌بوک خواست که روند پیاده‌سازی رمز‌ارز لیبرا را متوقف کند تا قانون گذاران، زمان بیشتری برای تحقیق در زمینه فعالیت‌های این شرکت داشته باشند.
 
کنگره ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای که به امضای ماکسین واترز، رییس کمیته خدمات مالی کنگره و روسای زیرکمیته‌های آن رسیده، از فیس‌بوک خواسته است که فورا برنامه‌های پیاده‌سازی رمزارز لیبرا را متوقف کند.
 
این نامه بیان می‌دارد: از آنجا که فیس‌بوک هم اکنون در دست بیش از یک چهارم مردم جهان قرار دارد، ضروری است که فیس‌بوک و شرکای‌ تجاری‌اش سریعا برنامه‌های پیاده‌سازی خود را تا زمانی که قانون‌گذاران و کنگره این مسایل را بررسی نکرده و موضع خود را مشخص نکرده‌اند، متوقف سازد.
 
این نامه می‌افزاید: ما قصد داریم در این مهلت قانونی، جلساتی عمومی برای بررسی خطرات و مزایای فعالیت‌های مبتنی بر رمزارزها برگزار کنیم و درباره راه‌حل‌های قانونی به بررسی بپردازیم و خودداری از دستور توقف پیاده‌سازی، می‌تواند آینده این سیستم مالی مستقر در سوییس را به مخاطره بیندازد که برای چنین سیستم بزرگی بسیار خطرناک خواهد بود.
 
گفتنی است، اگرچه فیس‌بوک هم اکنون ایجاد رمز‌ارز لیبرا را به عهده دارد و به زودی کیف‌پول دیجیتال کالیبرا را نیز ارایه خواهد کرد، اما توسعه سرویس در انجمن لیبرا انجام خواهد شد که سازمانی مستقر در ژنو سوییس است. این انجمن از سوی کنسرسیومی متشکل از حامیان اولیه لیبرا، شامل ویزا، لیفت، ودافون، کوین‌بیس، اوبر و شرکت‌هی دیگر تشکیل خواهد شد که فیس‌بوک تنها یکی از این شرکت‌ها و دارای فقط یک حق رای خواهد بود. البته در باطن، از آنجا که فیس‌بوک حتی حقوق کارکنان این نهاد نظارت بر رمزارز لیبر را خواهد پرداخت، عملا قدرت ویژه‌ای در آن خواهد داشت.
 
کنگره در نامه‌اش اشاره کرده که بررسی لیبرا را روز 17 ژوییه، یعنی حدود 9 روز دیگر آغاز خواهد کرد.
 
این نامه که خطاب به مارک زاکربرگ، شریل سندبرگ و دیوید مارکوس، مدیر ارشد اجرایی لیبرا نوشته شده است، می‌افزاید: اطلاعات ناکافی ارایه شده درباره اهداف، نقش، استفاده‌های احتمالی و امنیت لیبرا و کالیبرا، نشان‌دهنده مخاطرات فراوان و نبود شفافیت در محافظت‌های لازم قانونی است و اگر محصولات و خدماتی مانند این، بدون مقررات و نظارت لازم ارایه شود، می‌تواند خطری سیستماتیک برای پایداری نظام‌ مالی در آمریکا و جهان ایجاد کند.
 
این نامه ادامه می‌دهد: با توجه به گذشته پر ایراد فیس‌بوک و اینکه همواره در محافظت از داده‌های کاربران موفق نبوده، این ریسک‌ها بیشتر به چشم می‌آید. برای مثال کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاوره سیاسی که از سوی کارزار ترامپ در سال 2016 استخدام شده بود، به اطلاعات محرمانه بیش از 50 میلیون کاربر فیس‌بوک دسترسی پیدا کرد و از این اطلاعات به منظور تاثیرگذاری روی رفتار انتخاباتی آنان سوءاستفاده کرد.
 
گفتنی است که ماکسین واترز، نماینده دموکرات و رییس کمیته خدمات مالی کنگره که این نامه را امضا کرده، یکی از نمایندگان موافق استیضاح ترامپ است.