کوالکام برای رقابت با تراشه M1 اپل از چیپست اسنپ‌دراگون SC8280 رونمایی خواهد کرد

کمپانی اپل اخیرا موفق به تغییر یک ذهنیت غالب در صنعت تراشه شد. پیش‌تر تراشه‌های x86 همواره از کارآیی بالاتر و عملکردی سریع‌تر نسبت به تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM برخوردار بودند. اما در حال حاضر تراشه M1 اپل تنها نیمه‌هادی مبتنی بر معماری ARM است که معادلات پیشین را دستخوش تغییر نموده است. در واقع تراشه‌های اسنپ‌دراگون کوالکام کماکان قادر به رقابت با پردازنده‌های x86 و تراشه M1 اپل نیستند.

امروز وبسایت WinFuture گزارش داد که کمپانی کوالکام با هدف ارائه پاسخی مناسب به اپل در تدارک عرضه نسل جدید پردازنده‌های اسنپ‌دراگون برای لپ‌تاپ‌ها است. تراشه Qualcomm SC8280 پیش‌تر در انواع مختلف دیتابیس‌های داخلی و خارجی رویت شده است. بر اساس گزارشات این تراشه به‌عنوان جانشین پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 8cx و اسنپ‌دراگون 8cx Gen 2 عرضه خواهد شد. Qualcomm SC8280 برخلاف 2 تراشه قدیمی‌تر قادر به آدرس‌دهی بیش از 16 گیگابایت حافظه رم خواهد بود. به گفته کارشناسان این تراشه با ابعاد 20×17 میلی‌متری خود در مقایسه با تراشه 20×15 میلی‌متری اسنپ‌دراگون 8cx به میزان قابل‌توجهی بزرگتر بوده و احتمالا مجهز به بیش از 8 هسته پردازشی خواهد بود.

بر اساس گزارشات این تراشه با 8 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و 32 گیگابایت رم LPDDR4X مورد ارزیابی قرار گرفته است. این تراشه احتمالا در 2 مدل  شامل یک نسخه ارزان‌تر و یک نسخه پرو عرضه شده و مجهز به مودم یکپارچه اسنپ‌دراگون X55 5G خواهد بود.

با توجه به اینکه تراشه مذکور کماکان مراحل توسعه را پشت سر می‌گذارد؛ بنابراین هنوز کاملا روشن نیست که این تراشه نهایتا با چه قابلیت‌هایی به بازار عرضه خواهد شد. کارشناسان امیدوارند که کوالکام به‌دنبال عرضه محصولی به‌مراتب قدرتمندتر از تراشه M1 اپل باشد؛ زیرا تا آن زمان تراشه نسل آینده اپل نیز احتمالا در بازار قابل دسترس خواهد بود.

نوشته کوالکام برای رقابت با تراشه M1 اپل از چیپست اسنپ‌دراگون SC8280 رونمایی خواهد کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.