کوالکام به‌زودی از تراشه پرچم‌دار نسل آینده خود رونمایی خواهد کرد

بر اساس یک گزارش منتشر شده از کشور ژاپن، کمپانی کوالکام طی روز سه‌شنبه پیش رو، رویدادی را برگزار خواهد کرد و با توجه به گمانه‌زنی‌ها، این شرکت طراح تراشه از پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 رونمایی خواهد کرد. انتظار می‌رود که این تراشه در دستگاه‌های اندرویدی پیشرفته سال آینده به‌کار گرفته شود. تراشه جدید توسط سامسونگ و با استفاده از فرآیند 7 نانومتری EUV این کمپانی تولید خواهد شد. کاهش مقیاس (شناسه عددی) فرآیند به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در یک تراشه بوده و در نتیجه توان پردازشی و بهره‌وری انرژی تراشه ارتقا خواهد یافت. لیتوگرافی ماورابنفش بی‌نهایت (EUV) روشی دقیق‌تر جهت استقرار ترانزیستورها درون یک تراشه به‌شمار می‌رود. تراشه پیشرفته فعلی کوالکام، اسنپ‌دراگون 855 پلاس نام دارد. این تراشه ورژن اورکلاک شده پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 855 بوده و توان گرافیکی آن در مقایسه با مدل قدیمی‌تر حدودا 15 درصد ارتقا یافته است.

با این‌حال برگزاری مراسم رونمایی می‌تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد. بر اساس پیش‌بینی‌ها ظاهرا در جریان رویداد روز سه‌شنبه از چندین هندست اندرویدی جدید نیز رونمایی خواهد شد. این دستگاه‌ها شامل 2 اسمارت‌فون از برند شیائومی (شیائومی Mi 9 پرو 5G و شیائومی می میکس آلفاسونی اکسپریا 5 و Realme X2 خواهند بود. در نظر گرفتن این پدیده در کنار زمزمه‌های مطرح شده پیرامون سیستم خنک‌کننده مایع نشان می‌دهند که تیزر منتشر شده توسط کوالکام طی روز گذشته به عرضه یک یا چندین دستگاه با تراشه جدید دلالت دارد. انتظار می‌رود که کلیه هندست‌های مذکور به جز شیائومی Mi 9 پرو 5G و احتمالا می میکس آلفا مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 855 پلاس باشند. توان پردازشی اسمارت‌فون اکسپریا 5 از طریق ورژن معمولی تراشه اسنپ‌دراگون 855 تامین خواهد شد؛ در حالی‌که Realme X2 با تراشه اسنپ‌دراگون 730G در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. میان رقم “3” مورد استفاده در تیزر شیائومی و 3 تولیدکننده اسمارت‌فون مورد بحث در پاراگراف جاری بایستی نوعی ارتباط وجود داشته باشد.

در جریان رویداد روز سه‌شنبه پیش رو احتمالا از پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 865 رونمایی خواهد شد

اگرچه سامسونگ مسئولیت تولید تراشه اسنپ‌دراگون 865 را بر عهده دارد؛ اما کوالکام برای تولید پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 875 در سال 2021 مجددا به سراغ کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی یعنی TSMC خواهد رفت. این کمپانی بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل در صنعت نیمه‌هادی‌ها به‌شمار می‌رود. TSMC خطوط مونتاژ تراشه‌های طراحی شده توسط کمپانی‌های مختلف را راه‌اندازی می‌کند. این کمپانی‌ها، امکانات موردنیاز جهت تولید تراشه‌های طراحی شده توسط خود را در اختیار ندارند. به‌عنوان مثال شرکت‌های اپل و هواوی تراشه‌های اختصاصی خود نظیر A13 بیونیک و کایرین 990 را طراحی می‌کنند؛ اما هر 2 برند برای تولید تراشه‌های فوق به TSMC تکیه نموده‌اند.

کوالکام امسال دورانی پرآشوب و با فراز و نشیب‌های فراوان را پشت سر گذاشته است

در خصوص تراشه اسنپ‌دراگون 865 بایستی خاطرنشان کرد که گوشی‌های جدید سری گلکسی S سامسونگ به شکل سنتی جزو نخستین دستگاه‌های عرضه شده در جهان با آخرین نسل از تراشه‌های اسنپ‌دراگون شرکت کوالکام هستند و این رویه احتمالا در سال آینده نیز دست‌خوش تغییر نخواهد شد. شیائومی Mi 9 نخستین گوشی مجهز به پلتفرم موبایلی اسنپ‌دراگون 855 محسوب می‌شد؛ اما این محصول در بازارهای جهانی عرضه نشد.

کوالکام در سال 2019 دوران پرتنشی را پشت سر گذاشته است. این تنش‌ها با نزاع حقوقی میان کمپانی طراح تراشه و اپل آغاز شد و هر 2 کمپانی خود را برای حضور چندباره در جلسات دادگاه آماده کرده بودند. همچنین کمیته ارتباطات فدرال (FTC) نیز کوالکام را به انحصارطلبی در صنعت تراشه متهم کرد. جلسه دادگاه بدون حضور هیئت ژوری در ماه ژانویه برگزار شد و قاضی لوسی کوه (قاضی مشهور رسیدگی‌کننده به نزاع میان سامسونگ و اپل) ریاست آن‌را بر عهده داشت. در جریان فرآیند دادرسی، اپل و برخی شرکت‌های دیگر علیه برنامه‌های فروش کوالکام شامل سیاست “No license, no chips”، محاسبه حق کمیسیون بر اساس قیمت خرده‌فروشی گوشی و ناتوانی کمپانی در زمینه ثبت پتنت‌های ضروری استاندارد به شیوه عادلانه شهادت دادند. رفتاری که کاملا منطقی و بی‌طرفانه به‌نظر می‌رسید.

کوالکام تیزر مربوط به رویداد روز 24 سپتامبر را منتشر کرد

در ماه آوریل، وضعیت برای کوالکام کمی بهتر شد؛ چرا که نبرد حقوقی این کمپانی با اپل به پایان رسید و این 2 برند با یک تفاهم‌نامه مشترک موافقت کردند. کلیه اقدامات حقوقی میان 2 کمپانی به حالت تعلیق درآمد و اپل نیز مبلغ محرمانه‌ای را به کوالکام پرداخت کرد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها این مبلغ، رقمی حدود 4.5 میلیارد دلار بوده است. در مقابل، اپل به مجوز بهره‌برداری 6 ساله (همراه با یک گزینه 2 ساله) و تفاهم‌نامه تامین چند ساله تراشه دست یافت.

اما دوران آرامش کوالکام تنها برای 1 ماه پایدار بود؛ چرا که در ماه می، قاضی کوه کوالکام را به اتخاذ رفتارهای ضدرقابتی متهم کرد. مغلوب شدن در این پرونده حقوقی احتمالا کمپانی طراح تراشه را وادار می‌کرد تا اقدامات کنونی خود در حوزه کسب‌وکار را مورد بازنگری قرار دهد. اگرچه قاضی کوه از اعطای مجوز ادامه وضعیت حاکم به کوالکام امتناع نمود و صدور حکم نهایی را تا رسیدگی کامل به درخواست‌های تجدیدنظر به تعویق انداخت؛ اما ماه گذشته نهمین شعبه دادگاه تجدیدنظر ایالات‌متحده چنین مجوزی را صادر کرد.

چنان‌چه کوالکام حکم صادر شده توسط قاضی کوه پس از فرآیند تجدیدنظر را نقض نماید؛ در این‌صورت با وضعیتی دشوار و پیچیده جهت بازپرداخت کلیه قراردادهای فعلی به تولیدکنندگان گوشی مواجه خواهد شد. کمپانی طراح تراشه خواهان ادامه این روند است؛ چرا که مایل نیست با چنین فرآیند مشقت‌باری دست‌به‌گریبان شود. سناریویی که حتی در صورت پیروزی کوالکام در دادگاه استیناف نیز کمپانی را به انعقاد قراردادهایی کاملا جدید وادار خواهد کرد.

نوشته کوالکام به‌زودی از تراشه پرچم‌دار نسل آینده خود رونمایی خواهد کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.