کوالکام در ۱۹ اردیبهشت از تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ با پردازنده هشت هسته‌ای رونمایی خواهد کرد

شرکت کوالکام برای رونمایی از تراشه میان‌رده جدید خود آماده می‌شود و دعوت‌نامه‌های این مراسم که برای برخی از اصحاب رسانه معرفی شده است، از احتمال معرفی چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ با پردازنده هشت هسته‌ای در هفته آینده و در ۹ می (۱۹ اردیبهشت) حکایت دارد. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

براساس اطلاعات منتشر شده، چیپ‌ست اسنپدراگون در گوشی‌های میان‌رده و رده‌بالا، به کار گرفته خواهد شد. این چیپ‌ست به عنوان نسخه جدیدر اسنپدراگون ۶۵۰ ارائه می‌شود؛ نه نسخه جدید اسنپدراگون ۶۲۵٫ چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۲۵ کوالکام برای استفاده در گوشی‌های میان‌رده ۳۰۰ دلاری توسعه یافته است؛ حال آنکه با عرضه چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ با پردازنده هشت هسته‌ای، این امکان برای شرکت‌های سازنده گوشی‌ هوشمند فراهم می‌شود تا محصولات میان‌رده‌ای را با قیمتی بیشتر از ۳۰۰ دلار و مشخصات‌فنی رده‌بالا ارائه دهند.

چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام با انکه انتظار می‌رفت با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری توسعه یابد، از معماری ۱۴ نانومتری استفاده می‎کند؛ با این‌حال، عملکرد آن در مقایسه با اسنپدراگون ۶۵۰ به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. چیپ‌ست میان‌رده جدید کوالکام از پردازند هشت هسته‌ای و متشکل از چهار هسته پردازشی Cortex A73 با فرکانس کاری ۲٫۳ گیگاهرتز و چهار هسته پردازشی ضعیف‌تر Cortex A53 با فرکانس کاری ۱٫۹ گیگاهرتز برای هر هسته استفاده می‌کند. البته نباید انتظار ارائه عملکردی مشابه با چیپ‎ست اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام را از این تراشه داشته باشید اما به عنوان یک تراشه میان‌رده، شرکت کوالکام برای رونمایی از قدرت‌مندترین چیپ‌ست خود آماده می‌شود.

برای پردازش محتوای سنگین و برنامه‌هایی که به تمامی قدرت چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ نیاز دارند، چهار هسته‌ پردازشی Cortex A73 به کار گرفته خواهد شد و در پردازش محتوای سبک و برنامه‌هایی نه‌چندان سنگینی که به‌طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود، چهار هسته Corte A53 در تراشه پرچم‎دار جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۶۶۰ فعال خواهد شد.

محتوای گرافیکی توسط واحد آدرنو ۵۱۲ پردازش خواهد شد؛ عملکرد آن در مقایسه با چیپ‌های گرافیکی ARM به‌کار گرفته شده در تراشه‌های مدیاتک و HiSilicon هوآوی بهتر است اما در مقایسه با آدرنو ۵۴۰ که در تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام به کار گرفته شده، حرف چندانی برای گفت نخواهد داشت. با این‌حال، این موضوع لزوماً به معنای عملکرد ضعیف‌تر آن در پردازش محتوای گرافیکی نیست. لازم به‌ذکر است که تراشه مذکور از حافظه‌های فلش UFS 2.1 و از حافظه رم دو کاناله LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و هم‌چنین، این امکان برای شرکت‌های سازنده فراهم می‌شود تا از دوربین دوگانه در گوشی‌های میان‌رده خود استفاده نمایند.

شرکت نوکیا در حال‌حاضر، دو گوشی میان‌رده نوکیا ۷ و نوکیا ۸ را با چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام آماده عرضه نموده است و اکسپریا X اولترا با نمایشگر عریض با نسبت ابعاد ۲۱ به ۹ از جمله دیگر محصولاتی است که تا پیش از اواخر تابستان، با تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام معرفی می‌شود. هم‌چنین، شرکت شیائومی نیز برای رونمایی از فبلت شیائومی می مکس ۲ با این چیپ‌ست آماده می‌شود؛ محصولی که در مقایسه با سایر مدل‌های نام‌برده شده با تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام، قیمت کم‌تری خواهد داشت و نمایشگر بزرگ‌تری نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

هم‌چنین بخوانید:

گوشی پرچم‌دار نوکیا ۸ در دو مدل با اندازه مختلف در اواخر خرداد عرضه خواهد شد

علاوه‌براین، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر عرضه اولین گوشی‌هوشمند سامسونگ با دوربین دوگانه با تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام وجود دارد. گلکسی C جدید سامسونگ که البته هنوز معرفی نشده است، به یک دوربین دوگانه مجهز خواهد بود و تراشه میان‌رده اسنپدراگون ۶۶۰ برای مبدل نمودن آن به یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده کافی به‎نظر می‌رسد.

مدت‌هاست که شایعاتی مبنی بر رونمایی از تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام وجود دارد و به نظر می‌رسد که در نهایت در هفته آینده، به گمانه‌زنی‌ها پیرامون این تراشه میان‎رده خاتمه داده خواهد شد.

منبع: Softpedia