گزارش جدید نشان می‌دهد که طراحی تهاجمی باتری باعث انفجار گلکسی نوت ۷ شده است!

گزارش جدید نشان می‌دهد که طراحی تهاجمی باتری باعث انفجار گلکسی نوت ۷ شده است!

بر اساس گزارش جدید، طراحی تهاجمی باتری باعث انفجار گلکسی نوت ۷ شده است. هر باتری دارای دو قطب مثبت و منفی است. در باتری گلکسی نوت ۷، قطب مثبت لایه‌ای از اکسید کبالت لیتیوم و قطب منفی لایه‌ای از گرافیت است. سامسونگ برای جداکردن این دو قطب از دو لایه پلیمر که در الکترولیت خیسانده شده بودند، استفاده کرده بود. اگر بر اثر فشار، این دو لایه پلیمر جداکننده به هم نزدیک شوند، الکترولیت آنها گرم شده و در نهایت ممکن است به انفجار ختم شود.

این طراحی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما از آنجایی که سامسونگ قصد داشته در نوت ۷ حداکثر امکانات را استفاده کند، کمی دو لایه پلیمر جداکننده را باریک‌تر در نظر گرفته و به این ترتیب این دو لایه راحت‌تر به هم نزدیک می‌شوند. همچنین، سامسونگ قصد داشته بدون آنکه اندازه باتری را افزایش دهد، حجم باتری را زیاد کند. در نتیجه فشار معمول باتری، فشار قرار‌گرفتن در جیب و … به راحتی باعث شده که این دو لایه به هم نزدیک شده و در نهایت انفجار رخ بدهد.

البته سامسونگ به این موضوع هم فکر کرده بوده و از قابی محافظ برای باتری استفاده کرده بود که حتی نسبت به قاب‌های استفاده شده در دیگر گوشی‌ها، گرانتر و مستحکم‌تر بوده است. ولی ظاهرا حتی استفاده از این قاب برای باتری نتوانسته در برابر فشار مقاومت کند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که مهندسان سامسونگ که در زمره بهترین در دنیا هستند، چرا به همچنین مشکلاتی فکر نکردند؟ جواب چندان دشوار نیست: خلاقیت به معنای جابجایی مرزهاست. برای چیزی که جدید و خلاقانه است، شما بهترین تست‌هایی را که به ذهنتان می‌رسد، طراحی کرده و محصول را با این تست‌ها آزمایش می‌کنید. تست باتری پروسه‌ای طولانی بوده و گاها تا یکسال طول می‌کشد و هزاران باتری باید تست شوند. بنظر می‌رسد که سامسونگ در نیمه راه طراحی  باتری خود را تغییر داده و به همین دلیل، نسخه‌های جدید باتری زیاد تست نشده‌اند.

اگر سامسونگ گلکسی نوت ۷ را فراخوانی نمی‌کرد و حتی اگر گلکسی نوت ۷ منفجر نمیشد، احتمالا فشار باتری باعث میشد که پس از چند سال استفاده برخی قطعات از کار افتاده و یا حتی جدا شده و در نهایت، گوشی خراب میشد. در کل می‌توان گفت که توقف تولید گلکسی نوت ۷ کار درستی بود، چون با این طراحی باتری، سامسونگ هیچ راهی برای نجات گلکسی نوت ۷ نداشت. طراحی فعلی باعث میشد که حتی اگر سامسونگ الان بتواند مشکل را موقتا حل کند، در آینده باید هزینه‌های بیشتری برای خراب شدن نوت ۷ و … پرداخت می‌کرد. بازطراحی باتری نیز همانطور که قبلا گفته شد، نیاز به زمان زیادی دارد.

پروسه طراحی و تایید یک محصول برای هر کسی چالش برانگیز است. در این مورد خاص، بنظر می‌رسد که سامسونگ قدمی به سمت خطر برداشت و پروسه طراحی و تایید و همچنین زیرساخت‌های تست خود سامسونگ منجر به شکستی فاجعه‌بار شد.

نوشته گزارش جدید نشان می‌دهد که طراحی تهاجمی باتری باعث انفجار گلکسی نوت ۷ شده است! اولین بار در پدیدار شد.