گزارش مالی مدیاتک در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶: کسب درآمد ۲٫۵ میلیارد دلاری

مدیاتک گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ خود را منتشر کرده که طی آن موفق شده است تا درآمد ۲.۵ میلیارد دلاری را کسب کند.
 
مدیاتک گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده که براساس آن این کمپانی موفق شده است تا درآمدی ۲.۵ میلیارد دلاری را کسب کند. درآمد مدیاتک در مقایسه با فصل دوم بیش از ۸.۱ و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۳۷.۶ افزایش پیدا کرده است، اما درآمد این کمپانی در ماه اکنبر به کمترین میزان خود رسیده است. مدیاتک طی ماه اکتبر درآمدی ۷۵۶ میلیون دلاری کسب کرده که در مقایسه با ماه سپتامبر نشان از کاهشی ۱۴ درصدی دارد، هرچند درآمد مدیاتک در اکتبر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷ درصد افزایش دارد. مدیاتک پیش‌بینی کرده تا در سه ماهه‌ی جاری که منتهی به سال نوی میلادی است درآمدی ۲.۱ تا ۲.۳ میلیارد دلاری کسب کند. مدیاتک پیش‌بینی خود از تراشه‌های عرضه شده در فصل چهارم را از ۱۴۵ تا ۱۵۵ میلیون به ۱۳۵ تا ۱۴۵ میلیون تراشه کاهش داده است. همچنین باید به کاهش حاشیه‌ی سود کمپانی نیز اشاره کرد که پیش‌بینی می شود بین ۳۳.۵ تا ۳۶.۵ درصد باشد.
 
مدیاتک عوامل مختلفی را در کاهش درآمد خود دخیل می‌داند که از جمله‌ی آن می‌توان به محدود شدن عرضه‌ی تراشه‌های ۲۸ نانومتری اشاره کرد که بخش بزرگی از محصولات میان رده‌ی مدیاتک مبتنی بر این لیتوگرافی است. همچنین به گفته‌ی مدیاتک مشتریان این کمپانی نیز تقاضای خود برای تراشه را نیز کاهش داده‌اند. با توجه به اینکه تمرکز اصلی مدیاتک روی تراشه‌ی مورد استفاده در تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند است و با در نظر گرفتن اینکه اغلب تولیدکنندگان موجودی خود را برای سه ماهه‌ی چهارم آماده کرده‌اند، از این‌رو تقاضا برای محصولات مدیاتک با کاهش همراه شده است. کارشناسان، یکی مدیاتک را تاحدودی قربانی سیاست‌های خود این کمپامی می‌دانند.
 
این کمپانی در ابتدا تراشه‌های بسیار ارزان و کاربردی را برای تبلت‌ها و سپس گوشی‌های هوشمند راهی بازار کرد، حال آنکه با بلوغ این کمپانی، ویژگی‌های جدیدی به تراشه‌ها اضافه شد که نتیجه‌ی آن افزایش قیمت محصولات مدیاتک بود. سیاست‌های مدیاتک این کمپانی را در ردیف رقیبی برای کوالکام قرار داد، اما مدیاتک به اندازه‌ای رشد نکرده تا با حضور در تمامی بازار‌های توسعه یافته بتواند با کوالکام رقابت کند. البته مدیاتک موفق شده تا به لطف برند هلیو دستاوردهایی را کسب کند که شامل بازار محصولات میان‌رده و رده بالا است.
 
مدیاتک در نظر دارد تا محصولات جدیدی را راهی بازار کند. کارشناسان پیش بینی می‌کنند مدیاتک تا سال ۲۰۱۹ بصورت سالیانه رشدی ۲.۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. حوزه‌ی تولید تراشه دیگر محدود به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیست و اینترنت اشیا و تولید تراشه‌های ارتباطی در کنار تراشه مورد استفاده در خودروهای هوشمند کانال‌های درآمد دیگری را پیش روی تولیدکنندگان تراشه قرار داده است.