گفت‌وگوی طبیعی با دستیار صوتی الکسای آمازون، به‌زودی امکان‌پذیر خواهد شد

برطبق یک گزارش جدید، آمازون در توسعه یک فناوری جدید برای دستیار صوتی مبتنی بر فضای ابری خود یعنی الکسا است و این فناوری به الکسا اجازه می‌دهد تا با کاربران بدون نیاز به درخواست آن‌ها مکالمه‌ نماید. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

زمانی‌که توسعه این فناوری به اتمام برسد و کامل شود، الکسای آمازون با ارسال اطلاعیه‌هایی برای کاربر یک گفت‌وگو را آغاز خواهد کرد. برای اینکه شرکت آمازون به هدف خود یعنی توسعه یک فناوری برای گفت‌وگوی طبیعی با دستیار صوتی الکسا دست پیدا نماید، این شرکت نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار بر روی بهبود تشخیص خودکار گفتار هزینه نموده است.

شرکت آمازون به دنبال چیزی فراتر از یک گفت‌وگوی عادی همانند آنچه که برخی از دستیارهای صوتی در حال‌حاضر می‌توانند انجام دهند؛ است و به همین جهت، روشی را توسعه می‌دهد که لحن کاربر برای ارزیابی حالت وی مانند خوشحالی، خشم و ناراحتی پیش از آغاز گفت‌وگو تشخیص داده شود. هم‌چنین، دستیار صوتی مبتنی بر فضای ابری الکسا به‌زودی می‌تواند زمان مناسب را برای آغاز گفت‌وگو با کاربر تشخیص دهد و این موضوع، دستیار صوتی آمازون را به یک رقیب قدرت‌مند برای سرویس‌های مشابه مبدل می‎سازد.

هرگونه پیشرفتی که در فناوری مورداستفاده در دستیار صوتی هوشمند الکسای صورت بگیرد، بر روی دنیای گوشی‌های هوشمند تاثیر خواهد گذاشت و می‌تواند آن‌ها را به محصولاتی هوشمندتر از آنچه که در حال‌حاضر هستند؛ تبدیل نماید. تمایل شرکت آمازون برای توسعه روش‌هایی بدیع و جدید برای دستیار صوتی الکسا باعث شده است تا سازندگان دیگر نیز به دستیار مبتنی بر فضای ابری این شرکت توجه داشته باشند.

دستیار صوتی

به همین جهت، موتورولا به‌تازگی از ماد اسپیکر جدیدی برای گوشی موتو زد، موتو زد فورس و موتو زد پلی رونمایی کرده است که به صورت پیش‌فرض با دستیار صوتی الکسا ارائه می‌شود. هم‌چنین، گوشی‌های هوشمند آینده شرکت موتورولا در ابتدای عرضه به دستیار صوتی الکسای آمازون مجهز خواهند بود و نیازی به عرضه یک آپدیت جداگانه برای دریافت این دستیار صوتی وجود ندارد. هم‌چنین، شرکت هوآوی نیز فبلت پرچم‌دار ۲۰۱۶ خود یعنی میت ۹ را با دستیار صوتی الکسای آمازون در بازار ایالات متحده ارائه می‌دهد. البته سایر نسخه‌های عرضه شده از فبلت میت ۹ به دستیار صوتی الکسای آمازون مجهز نیست.

نسل جدیدی از دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال توسعه است و شرکت‌های سازنده، به دنبال ارائه سرویس‌های خود در این زمینه با قابلیت‌های متمایز و اختصاصی هستند. رقابت بین دستیارهای صوتی از جمله الکسای آمازون، گوگل Assistant، کورتانا مایکروسافت و حتی محصولات جدید از جمله بیکسبی سامسونگ و Viki شرکت نوکیا باعث خواهد شد تا نوآوری‌های جدیدی شکل بگیرد و این موضوع دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول می‌سازد.

البته برای اینکه یک توسعه‌دهنده بتواند دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را به محبوبیت برساند، باید آن‌را برای طیف گسترده‌ای از گجت‌های مختلف ارائه دهد. شرکت‌های گوگل و مایکروسافت به‌ خوبی از این موضوع مطلع هستند و دستیار صوتی گوگل Assistant هم‌اکنون برای سیستم‌عامل اندروید مارشمالو و نوقا ارائه شده است و البته به‌زودی برای سیستم‌عامل iOS در دسترس قرار خواهد گرفت. دستیار صوتی کورتانای مایکروسافت نیز برای سیستم‌عامل آی‌او‌اس، ویندوز ۱۰ (و ویندوز ۱۰ موبایل) و اندروید در دسترس قرار دارد.

منبع: Phonearena