گوگل در آستانه جریمه ۳ میلیارد یورویی

انحصارطلبی گوگل در قاره اروپا از طریق جستجوگر اینترنتی این شرکت ممکن است رقم خوردن جریمه ای ۳ میلیارد یورویی را منجر شود.
مقامات ضدانحصار در قاره اروپا قصد دارند جریمه بسیار سنگینی را در هفته های آینده برای گوگل درنظر بگیرند، زیرا معتقدند این شرکت از تسلط جستجوگر اینترنتی اش بر فضای مجازی برای عقب زدن رقبا سوء استفاده کرده است.
 
کمیسیون اروپایی در حال برنامه ریزی برای جریمه گوگل است و منابع مطلع میزان این جریمه را ۳ میلیارد یورو که معادل ۳.۴ میلیارد دلار است برآورد می کنند. بیشترین رقم جریمه اعمال شده برای یک شرکت فناوری به علت انحصارطلبی مربوط به اینتل است. اما رقم آن جریمه از ۱.۱ میلیارد دلار فراتر نرفت.
 
بر اساس این حکم که به زودی صادر می شود، گوگل حق تداوم استفاده از جستجوگر خود برای تبلیغ به نفع کالاها و خدمات خود و آسیب زدن به رقبا را نخواهد داشت. این شرکت تا به حال در برابر تغییر الگوریتم هایی که منجر به چنین تحولی شود مقاومت و سعی کرده راه حل های جایگزین ارائه دهد.
 
قرار است رقم نهایی جریمه گوگل و محدودیت های تحمیلی به آن به طور رسمی ظرف دو هفته آینده اعلام شود. حداکثر میزان جریمه ای که ممکن است به گوگل تحمیل شود ۶.۶ میلیارد یورو خواهد بود که یک دهم میزان فروش سالانه آن است، اما بعید است در عمل چنین اتفاقی بیفتد و احتمالا نصف این رقم را گوگل باید به علت انحصارطلبی تجاری خود بپردازد.
 
اصلی ترین هدف این شکایت خدمات جستجوی خرید آنلاین گوگل است که معمولا در آن خدمات رقبای گوگل به حاشیه رانده می شود. البته این شرکت به سوءاستفاده از تسلط اندروید بر بازار سیستم های عامل هم متهم شده است.