یادگیری الکترونیکی بعنوان محور اصلی توسعه اقتصادی دنبال شود

رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی، بر نقش یونسکو در فرهنگ‌سازی در راستای توسعه کیفی آموزش الکترونیک تاکید کرد و گفت: در این خصوص به دنبال تجمیع توانمندی‌های کشور و جلب همکاری نهادها و ارگان‌های علاقه‌مند بخصوص رسانه‌ها هستیم.
 
به گزارش ایسنا، علی‌اکبر جلالی روز سه‌شنبه، 8 خرداد در نشست خبری جایزه ملی یادگیری الکترونیکی، با بیان اینکه جایزه ملی یادگیری الکترونیکی قرار است از طریق کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در 26 آذر 97 در کشور برگزار شود،‌ در سخنانی به تشریح اهمیت این نوع یادگیری پرداخت و تاکید کرد: یادگیری الکترونیکی ابزار نوینی است که پس از به وجود آمدن اینترنت در توسعه آموزش بخصوص آموزش خصوصی و غیر رسمی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.
 
وی سپس به سه دسته‌ای که این نوع یادگیری را به کار گرفته‌اند اشاره و تصریح کرد: در دسته اول، این نوع یادگیری از طریق دانشگاه دنبال شده و واحدهای آموزش الکترونیک آموزشگاه‌ها را شامل می‌شود،‌ دسته دوم مربوط به شرکت‌های خصوصی است که بیشترین سود خود را از طریق آموزش الکترونیک به دست می‌آورند و در نهایت دسته سوم حول محور سواد دیجیتال و آموزش آن به شهروندان (E –citizenship) متمرکز می‌شوند.
 
رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی رسمی و دانشگاهی را تبدیل صرف شیوه آموزش سنتی به آموزش الکترونیک دانست و با بیان اینکه دنبال کردن این شیوه یادگیری از حیث فرهنگ‌سازی و توسعه عدالت آموزشی موثر است، تصریح کرد: محتوای این نوع آموزش به لحاظ کیفی تغییر چندانی نکرده، مگر آنکه از طریق امکان چند رسانه‌ای با تنوع بیشتری ارائه شود.
 
جلالی ادامه داد: این در حالی است که شرکت‌های خصوصی در این عرصه دارای رقیب بوده و باید به دنبال تغییرات روز به روز در عرصه آموزش و نیز آموزش پرسنل در عرصه الکترونیک باشند.
 
وی تاکید کرد: این موضوع باید به عنوان یک محور اصلی در توسعه اقتصادی دنبال شود. در حال حاضر شاهد آن هستیم که کشورهای موفق جامعه دیجیتال را محقق کرده و از منافع اقتصادی حاصل از آن به نحو مطلوب استفاده می‌کنند.
 
رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی ادامه داد: در کنار توسعه آموزش الکترونیک لازم است که هر فردی، در هر جا کار می‌کند، تخصصش را به‌روز کند.
 
جلالی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مشاغل ثابت نیستند، اظهارکرد: در کشور ما شیوه کار در یک شغل یا روش‌های آموزشی 30 سال بدون تغییر باقی می‌مانند که این موضوع به باتلاقی در حوزه آموزش می‌ماند.
 
برگزاری مسابقه بین‌المللی جایزه یادگیری الکترونیک در سال آینده
 
وی از برگزاری مسابقه بین‌المللی جایزه یادگیری الکترونیک در سال آینده خبر داد و گفت: جایزه کنونی در سه سطح فرد، سازمان و دستاورد تاثیرگذار اهدا می‌شود.
 
رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی درباره سطح فرد توضیح داد: در این سطح افرادی که دارای تاثیرات چشم‌گیر در حوزه یادگیری الکترونیک، چه به لحاظ تولید محتوا چه به لحاظ شیوه تدریس یا فرهنگ سازی باشند، تقدیر می‌شوند.
 
جلالی آن گاه به تشریح دو سطح دیگر پرداخت و گفت: سطح دوم سازمان‌ها و نهادهای فعال و دنبال‌کننده آموزش الکترونیک را هدف قرار داده است. این در حالی است که سطح سوم به شرکت‌های بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها اختصاص دارد که این موضوع را از طریق ارائه سیستم‌های آموزش الکترونیک یا توسعه کیفی محتوا دنبال می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما اغلب کارها به صورت جزیره‌ای و پراکنده انجام می‌شود، هدف اساسی اهدای این جایزه را شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌ها و نیز کیفی‌سازی آموزش الکترونیک و توسعه آن عنوان کرد و گفت: در کنار ایجاد هم‌افزایی علمی و دانایی در این حوزه، اهداف بالاتر و جامع‌تری را نیز پیش روی خود قرار داده‌ایم.
 
رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی با بیان اینکه برخی چارچوب‌ها و شاخص‌های اهدای جایزه متعاقبا در سایت قرار خواهد گرفت، از اقدام برای راه‌اندازی سایت جایزه ملی یادگیری الکترونیک خبر داد و گفت: علاقه‌مندان تا آن زمان می‌توانند اطلاعات مورد نظر را از طریق وب‌سایت  www.Ucet.irدنبال کنند.
 
جلالی در پایان بار دیگر بر فراگیر بودن این موضوع در سطح جامعه و لزوم فرهنگ‌سازی در راستای آن تاکید و خاطرنشان کرد: چنانچه رسانه‌ها اعم از خبرگزاری‌ها نیز در قالب فرد در توسعه آموزش الکترونیک فعال بوده‌اند، می‌توانند در این جایزه سهیم باشند. این نیز حائز اهمیت است که تقدیر چند باره از افراد شاخص مدنظر ما نبوده و هدف شناسایی و ایجاد هم‌افزایی بین افراد،‌ سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در این زمینه است.
 
به گزارش ایسنا، جایزه ملی یادگیری الکترونیک یونسکو که فراخوان آن در 30 بهمن ماه سال گذشته منتشر شده بود، در 27 آذر 97 در سه سطح به فعالین حوزه یادگیری الکترونیک اهدا می‌شود.