یوروپل: ابزارهای ضد باج افزار بالغ بر ۱۰۸ میلیون دلار به هکرها ضرر زده‌اند

همزمان با سومین سالگرد راه اندازی سرویس ضد باج افزار «باج‌دهی دیگر بس است»، پلیس یوروپل اعلام کرد کاربرانی که با استفاده از ابزارهای این وب سایت اقدام به از کار انداختن باج افزارهای مختلف کرده اند، از روانه شدن حداقل ۱۰۸ میلیون دلار به جیب کلاهبرداران اینترنتی جلوگیری کرده اند.
 
پروژه «باج‌دهی دیگر بس است» (No More Ransomware) اکنون دارای بیش از ۸۲ ابزار برای از کار انداختن ۱۰۹ باج افزار مختلف است. اکثر ضد باج افزارها توسط شرکت های آنتی ویروس مثل امسی‌سافت، آواست، بیت دیفندر و نهادهای امنیتی مثل پلیس ملی، گروه های پاسخگویی حوادث رایانه ای (CERT) و شرکت هایی مانند Bleeping Computer توسعه داده شده و روی این سرویس قرار گرفته اند.
 
به عنوان نمونه ابزار ضد باج افزار GrandCrab این سایت، به تنهایی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار اخاذی ها را کاهش داده. فعال ترین شرکت توسعه دهنده ضدباج افزار کمپانی امسی‌سافت است که ۳۲ ضد باج افزار مختلف را توسعه داده است.
 
روی هم رفته یوروپل گزارش داده که از زمان راه اندازی پروژه No More Ransomware بیش از ۳ میلیون کاربر از ۱۸۸ کشور دنیا از سایت بازدید کرده و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر نیز از ابزارهای ضد باج افزار آن استفاده کرده اند. بیشتر بازدیدکنندگان از کره جنوبی، آمریکا، هلند، روسیه و برزیل هستند.
 
 
Capture.JPG
ژوئیه سال ۲۰۱۶ پروژه «باج‌دهی دیگر بس است» توسط پلیس هلند، کسپرسکی و مک آفی راه اندازی شد اما اکنون بیش از ۱۵۰ شریک از سراسر دنیا دارد. کمپانی امسی‌سافت معتقد است مبلغ واقعی جلوگیری از کلاهبرداری بسیار بیشتر از مبلغ اعلام شده از سوی یوروپل است. سخنگوی امسی‌سافت می گوید:
 
«۱۰۸ میلیون دلار اعلام شده از سوی یوروپل بسیار ناچیز است. این رقم بر اساس آمار استفاده از ابزارهای ضدباج افزار تخمین زده شده است ولی هیچ کدام از ابزارهای ساخت شرکت ما آمار تعداد استفاده را به ما نمی دهند. ابزارهای ما بیش از ۱.۶ میلیون بار دانلود شده اند، بنابراین اگر دقیق تر باشیم روی هم رفته تقریباً ۸۰۰ میلیون دلار در کلاهبرداری ها صرفه جویی شده است.»
 
علاوه بر ابزار امسی‌سافت، ابزارهای ساخته شده توسط کمپانی Bleeping Home نیز آمار تعداد استفاده شدن را به مرکز ارسال نکرده و به همین دلیل مبلغ نهایی بالاتر از برآورد امسی سافت خواهد بود.