یکی از کارکنان سابق سامسونگ: مدیران رده‌بالای این کمپانی هیچ درکی از نرم‌افزار ندارند!

 

سامسونگ: مرثیه‌ای برای یک نرم‌افزارممکن است فکر کنید که بخش تلفن همراه سامسونگ، پول پارو می‌کند. البته این چندان هم دور از ذهن نیست، چرا که این شرکت ارائه‌دهنده 4 گوشی اندرویدی مدل بالا با ظاهری شگفت‌انگیز است و دیگر اینکه هیچ بحثی هم در مورد طراحی‌های پلاستیکی بی‌ارزش، وجود ندارد. بااین‌حال، سامسونگ علی‌رغم برخورداری از بزرگ‌ترین سهم از بازار تلفن‌های هوشمند در برابر سایر تولیدکنندگان، در وضعیتی وخیم به سر می‌برد. سایت TrendForce پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال جاری، سامسونگ تعداد 100 میلیون گوشی بیشتر از رقیب اصلی خود یعنی اپل خواهد فروخت اما سهم آن از بازار هنوز هم می‌تواند به زیر 20% در سال جاری سقوط کند.

بخش تلفن همراه سامسونگ 39% از سود عملیاتی این شرکت را در طول 9 ماه اول سال جاری به خود اختصاص داده است. این رقم را با مقدار 68 درصدی سود عملیاتی حاصله از این بخش در سال 2013 مقایسه کنید! امسال می‌توانید ببینید که سود سامسونگ از فروش تلفن همراه کمترین سهم را در مجموع سود عملیاتی این شرکت از سال 2010 خواهد داشت. گوشی‌های گران‌قیمتی مانند گلکسی S6، گلکسی S6 edge و گلکسی نوت 5 ممکن است موردتوجه عموم قرارگرفته باشند (گلکسی S6 توسط خوانندگان PhoneArena به‌عنوان بهترین تلفن هوشمند سال 2015 برگزیده شد) اما گوشی‌های میان رده‌ای مانند سری‌های J گلکسی که راه‌انداز موتور فروش سامسونگ در سال جاری بودند، دارای محبوبیت کمتری هستند.

کارکنان و مدیران اجرایی سابق سامسونگ که این شرکت را ترک کرده‌اند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مشکل این است که شرکت، نگرانی بیشتری در مورد فروش کوتاه‌مدت سخت‌افزار به نسبت حفظ مشتریان با ارایه یک پلتفرم نرم‌افزاری منحصربه‌فرد، دارد. تحلیلگران می‌گویند که بدون مورد دوم، هیچ راهی برای حفظ مشتریان در برابر خرید گوشی‌های اندرویدی کم‌بهاتر وجود نخواهد داشت.

سیستم پرداخت Samsung Pay می‌تواند یکی از گزینه‌های پیشنهادی سامسونگ به‌منظور ایجاد تمایز در خط اندرویدی خود باشد اما آیا تنها یک سرویس پرداخت همراه قادر است کسب‌وکار را به سمت یک گوشی هدایت کند؟ یک مزیت بزرگ Samsung Pay توانایی آن برای کار با خرده‌فروشانی است که از NFC پشتیبانی می‌کنند و یا کسانی که از MST (انتقال امن مغناطیسی) بهره می‌برند. MST با هر خرده‌فروشی که از دستگاه POS برای دریافت وجه با کارت اعتباری استفاده می‌کند، سازگار است که این بدان معنی است که سیستم پرداخت Samsung Pay با بیش از 90% از خرده‌فروشان جهان می‌تواند کار کند، اما هنوز رقابت سامسونگ با Android Pay برقرار است.

Dongjin Koh فردی که به توسعه سیستم پرداخت Samsung Pay کمک شایانی کرد، اوایل این ماه جایگزین J.K.Shin به عنوان رئیس Samsung Mobile شد. این می‌تواند نویدبخش یک تغییر در بخش تلفن همراه سامسونگ باشد، اما هنوز این شرکت برای تغییر فرهنگ سازمانی خود که بر سخت‌افزار متمرکز شده است، راهی طولانی در پیش دارد.

یکی از کارکنان سابق سامسونگ گفت که این شرکت، نرم‌افزار را در اولویت پایین‌تری قرار داده است و به آن به‌عنوان چیزی فراتر از یک ابزار بازاریابی نگاه نمی‌کند. وی اضافه کرد:

مدیران رده‌بالای سامسونگ هیچ درکی از نرم‌افزار ندارند. آن‌ها درواقع فقط به دنبال سخت‌افزارهای بهتر هستند، اما نرم‌افزار به‌طور کامل مقوله متفاوتی است.

نوشته یکی از کارکنان سابق سامسونگ: مدیران رده‌بالای این کمپانی هیچ درکی از نرم‌افزار ندارند! اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.