یک سال با بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران: نگاهی به آمارهای دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۸

دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) دیجی‌کالا گزارشی از فعالیت‌ها، آمارها و داده‌های این فروشگاه در سال ۱۳۹۸ منتشر کرده است. اولین گزارش سالانه‌ای است که از دیجی‌کالا به صورت عمومی منتشر می‌شود تا پاسخ بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات را روشن کند.

این گزارش می‌تواند چشم‌انداز خوبی از مارکت‌پلیس و گستره فعالیت این خرده‌فروشی و حتی فراتر از آن، رصد رفتار کاربران و مصرف‌کنندگان در فضای مجازی ایران طی یک سال به دست دهد.

آمارهای گنجانده شده در این گزارش، خط‌کش و تراز مهمی برای تحلیل رفتار کاربران آنلاین در تجارت الکترونیک ایران، مشارکت آن‌ها در رشد و توسعه یک پلتفرم اینترنتی، میزان استقبال و حضور کسب‌وکارها در بازار خرده‌فروشی آنلاین و فرصت‌های شغلی و درآمدزایی در این حوزه است.

شک نداریم این گزارش سالانه می‌تواند برای هر مخاطبی جذاب و حاوی برخی آمارها، حقایق و ناگفته‌‌های غافل‌گیرکننده باشد. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به یک سال فعالیت دیجی‌کالا داشته باشیم و به دنبال پاسخ برخی از پرسش‌هایی برویم که شاید همیشه در ذهن‌مان مطرح بودند:

بازدید ماهیانه، یک سوم جمعیت ایران و دیوار چین

در اولین بخش از این گزارش، با آمارهایی کلی از فعالیت دیجی‌کالا روبرو هستیم. آمارهایی که نشان می‌دهد عنوان «پر مخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه» برای این خرده‌فروشی گزاف‌گویی نیست. به طور میانگین، هر ماه بیش از ۲۶ میلیون بازدید منحصربه‌فرد روی سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا ثبت می‌شود. یعنی در هر ماه ۲۶ میلیون کاربر یکتا، نزدیک به ۳۱.۵ درصد کل جمعیت ایران از دیجی‌کالا بازدید می‌کنند.

در یک روز عادی نزدیک به ۵.۴ میلیون نشست (Session) روی وب‌سایت و اپلیکیشن این فروشگاه صورت می‌گیرد و ۱۲ هزار مشتری جدید از محصولات و کالاهای عرضه شده روی این فروشگاه بازدید می‌کنند.

متوسط زمان هر بازدید (Session Duration) روی وب‌سایت نزدیک به ۵ دقیقه است (به طور دقیق ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه) که در میان وب‌سایت‌های ایرانی یک رکورد محسوب می‌شود. مطابق انتظار، این زمان روی اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا بیشتر بوده و به ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد در ایران کاربران بیشتر به گوشی‌های هوشمند و اینترنت همراه دسترسی دارند و بازدیدهای موبایلی دیجی‌کالا نزدیک به دو برابر بازدیدهای دسکتاپ است.

دیجی‌کالا یک مقایسه جالب و معنی‌دار درباره مدت زمان سپری شده کاربران در وب‌سایت و اپلیکیشن فروشگاه‌اش دارد. می‌گویند ۲۰۰ سال طول کشید تا دیوار بزرگ و معروف چین ساخته شود. حالا، اگر بخواهیم مدت زمانی که کاربران در سال ۹۸ در دیجی‌کالا سپری کردند را برآورد کنیم؛ ۱۱۲ دیوار چین ساخته خواهد شد. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد دیجی‌کالا چقدر برای کاربران ایرانی اهمیت داشته و چه جایگاه مهمی در گشت‌وگذارهای اینترنتی و خریدهای آنلاین آن‌ها دارد.

تنوع محصولات، ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر و پسابندر

دیجی‌کالا تنها از نظر بازدیدهای یکتای ماهیانه کاربران، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه نیست. بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار محصول و کالا روی این فروشگاه عرضه می‌شود. فقط در هر روز شاهد افزوده شدن ۳۱۵۴ محصول جدید به این فروشگاه هستیم تا در سال ۹۸ مجموعا ۱ میلیون و ۱۵۳ هزار کالای جدید به دیجی‌کالا افزوده شده باشد.

در هر روز بیش از ۳۰۰ هزار سفارش ثبت می‌شود و متوسط مبلغ هر سفارش دیجی‌کالا نیز نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است (به طور دقیق ۴۹۴ هزار تومان) است. شاید این سوال به ذهن برسد دیجی‌کالا چگونه قادر به پردازش این حجم از سفارش‌ها در یک روز است؟ در جواب باید گفت مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا ظرفیتی تا ۶۰۰ هزار سفارش کالا طی یک روز را دارد.

قابل ذکر است اگر به یک فروشگاه فیزیکی یا هایپرمارکت بزرگ در سطح شهر سری بزنیم؛ بیشتر از ۲۰ هزار قلم کالا نخواهیم دید. دیجی کالا بیش از ۱۰۰ برابر بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌های شهر، کالا و جنس در دل خود دارد و امکان بازدید و خرید آن‌ها در کل ۲۴ ساعت شبانه‌روز و کل هفته، حتی ایام تعطیل وجود دارد. دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۶ و پس از تبدیل شدن به مدل کسب‌وکاری مارکت‌پلیس موفق شد به سرعت تنوع و تعداد کالاهای خود را افزایش دهد و جهش بزرگی در سال ۱۳۹۷ و پس از آن در سال ۱۳۹۸ داشته باشد.

نکته مهم دیگری که باید بررسی شود؛ امکان خرید تمام ایرانیان در سراسر کشور از فروشگاه دیجی‌کالا است. آیا هر ایرانی در هر نقطه‌ای از کشور می‌تواند از دیجی‌کالا خرید کند؟ آیا خرید او قیمتی یکسان با کاربران مراکز استان و حتی شهر تهران دارد؟ آیا همه مردم ایران از مزایای خرید آنلاین بهره‌مند هستند؟

گزارش دیجی‌کالا نشان می‌دهد کاربرانی از ۱۲ هزار و ۲۳۰ روستا در سراسر کشور موفق به خرید از این فروشگاه شدند. حتی کاربرانی در دورترین نقاط ایران روی دیجی‌کالا ثبت سفارش داشته و کالای خریداری شده را دریافت کردند.

طولانی‌ترین سفارش دیجی‌کالا

یک رکورد ثبت شده در این زمینه، خرید دسته بازی HV-G69 توسط یک هموطن پسابندری در استان سیستان و بلوچستان است که طولانی‌ترین سفارش روی دیجی‌کالا است. افزون بر این، اگر بخواهیم طول کل جعبه‌های سفارش‌ تحویل داده شده در سال ۹۸ را نشان دهیم؛ به اندازه قطر زمین، یعنی ۱۲ هزار کیلومتر خواهد شد.

یکی از شاخص‌های توسعه و رشد یک خرده‌فروشی، در دسترس بودن خرید از آن برای همه شهروندان در هر شهر و روستایی است. اتفاقی که این روزها با توسعه مرکز توزیع دیجی‌کالا شاهدش هستیم.

کسب‌وکارهای ایرانی، ۱۰۵ هزار فروشنده و کشتی تایتانیک

پلتفرم دیجی‌کالا از بُعد مشارکت کسب‌وکارها، فرصت‌های شغلی ایجاد شده و درآمدزایی مشاغل خانگی و کارآفرینی نیز قابل تحلیل است. چند کسب‌وکار ایرانی روی این خرده‌فروشی آنلاین فعالیت دارند و چند شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط این فروشگاه در ایران برای مردم ایجاد شده است؟ سهم کسب‌وکارها از تبادلات مالی دیجی‌کالا چقدر است و کل سهم دیجی‌کالا در بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران به چه اندازه است؟

براساس داده‌های بانک مرکزی، حجم معاملات شاپرکی کسب‌وکارهای اینترنتی و سهم دیجی‌کالا؛ فقط ۲ درصد از کل بازار خرده‌فروشی ایران به فروش اینترنتی و آنلاین اختصاص دارد. البته، این سهم در ایام شیوع ویروس کرونا شاهد رشد چشم‌گیر و قابل توجهی بوده است. بیش از ۳۱ هزار و ۳۴۳ فروشگاه و خرده‌فروشی آنلاین در ایران داریم که دیجی‌کالا یکی از آن‌ها است ولی مارکت‌پلیسی غیر قابل مقایسه‌ای با دیگران دارد.

در این پلتفرم بیش از ۶۱ هزار کسب‌وکار ایرانی در کنار صدها برند خارجی، محصولات و کالاهای تولیدی خود را در معرض فروش قرار دادند. دیجی‌کالا برای این فروشنده‌ها پلتفرمی است که از صفر تا صد فروش یک محصول شامل سرویس‌های لجستیکی، انبارداری، پرداخت، بسته‌بندی، بازاریابی، تولید محتوا، بینش بازار و خدمات پس از فروش را انجام می‌دهد. بسیاری از مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای یک تا چند نفره موفق شدند محصولات خود را روی دیجی‌کالا در معرض بازدید و خرید ۸۰ میلیون ایرانی قرار دهند و از این رهگذر گذران زندگی کنند.

بیش از ۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۴۵۰ نوع شغل توسط دیجی‌کالا در سراسر کشور فراهم شده است. ۳۵ مرکز دیجی‌کالا در ۲۶ استان کشور افتتاح و مشغول به فعالیت هستند و این تعداد شغل که غالبا عملیاتی (۷۷ درصد) بوده در کل استان‌ها توزیع شدند.

در سال گذشته، ۱۰۵ هزار و ۷۱۲ کسب‌وکار برای فروشندگی در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا درخواست داشتند که ۵۷ درصد آن‌ها موفق به اخذ مجوز فروشندگی شدند. هر فروشنده فعال در این مارکت‌پلیس به طور متوسط ماهیانه ۳۹ میلیون تومان فروش داشته و البته یک فروشنده موفق به ثبت رکورد ۳۲ میلیارد تومان فروش در یک ماه شده است.

این آمار نشان‌دهنده قدرت و نفوذ مارکت‌پلیس دیجی‌کالا در میان کسب‌وکارهای ایرانی و گستره بزرگ آن به مثابه چتری برای همه مشاغل و فروشنده‌های ایرانی است. نه تنها در ایران بلکه در منطقه و خاورمیانه، هیچ فروشگاهی موفق نشده در این سطح با کسب‌وکارها تعامل داشته و بستری برای رشد و درآمدزایی آن‌ها باشد. کسب‌وکارها روی دیجی‌کالا احساس می‌کنند وارد یک بازی برد – برد شدند که باعث رشد آن‌ها و افزایش درآمدشان است و هم رشد دیجی‌کالا را در پی دارد.

نقشه مراکز توزیع و لجستیکی دیجی‌کالا در سراسر کشور

یکی از دلایل موفقیت دیجی‌کالا در این زمینه، توسعه مراکز زیرساختی و افزایش توان پردازشی کالاها در سراسر کشور است. هم‌اکنون، دیجی کالا ۳۱ مرکز برای پردازش کالا، توزیع کالا، خدمات پس از فروش و جمع‌آوری کالاهای فروشندگان در سراسر کشور دارد. دیجی‌کالا برای افزایش سرعت پردازش سفارش‌ها و کاهش هزینه تامین و ارسال کالاها، ۹ انبار و مرکز جدید را هم در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی کرده است. اگر مساحت همه آن‌ها را روی هم قرار دهیم؛ برابر مساحت ۱۹ کشتی تایتانیک می‌شود؛ یعنی به طور دقیق ۱۴۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع!

سعی خواهیم کرد در گزارش‌های بعدی، به طور جزئی و مفصل هریک از بخش‌های رفتار کاربران، مارکت‌پلیس، کسب‌وکارهای ایرانی و دیگر آمار دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۸ را بررسی و تحلیل کنیم.

نوشته یک سال با بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران: نگاهی به آمارهای دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۸ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.