یک غول نفتی دیگر قربانی حمله سایبری شد

 
حمله یک باج افزار باعث شد فعالیت های اداری شرکت نفتی پمکس مکزیک برای مدت کوتاه متوقف شود اما این حمله روی تولید نفت و مخازن تاثیری نداشت.
 
در حالی که اوپک به نقل از منابع آگاه در شرکت پمکس از این حمله خبر داد، اما خود پمکس وقوع این حمله را تکذیب کرد و گفت: تنها یک تلاش برای حمله به سیستم های این شرکت بوده و روی کمتر از پنج درصد سیستم های رایانه تاثیر گذاشت.
 
با این حال بلومبرگ گزارش کرد از برخی از کارمندان پمکس خواسته شده بود در روز دوشنبه وارد سیستم رایانه ای پمکس نشوند.
 
سخنگوی پمکس گفته بود حمله سایبری تنها یک شایعه بوده است. اما منابع آگاه به رویترز و بلومبرگ گفتند که این حمله یا تلاش برای حمله، با استفاده از باج افزار ریوک انجام گرفته که شرکت هایی با درآمد سالانه بین ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار را هدف می‌گیرد.
 
باج افزار ریوک از طریق یک بدافزار دیگر وارد شبکه شده و پس از آن رمزنگاری فایل‌ها را آغاز می‌کند. با این حال رمزنگاری با تاخیر انجام می‌گیرد تا نفوذگران فرصت بررسی هدف خود و میزان پولی که می‌توانند از آن باج بگیرند را پیدا کنند.
 
یک مقام پمکس به رویترز گفت: ما تدابیر لازم را در سطح ملی برای مبارزه با باج افزار ریوک که سرورهای مختلف پمکس در کشور را آلوده کرده است، به کار گرفته‌ایم.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، این خبر منعکس کننده بخش تاریک بکارگیری فناوری دیجیتالی توسط صنعت نفت است. هر چه وابستگی به چنین فناوری بیشتر می‌شود، شرکت‌ها به اهداف بزرگتری تبدیل می‌شوند. با این حال برای شرکت‌های نفتی تهدید سایبری بسیار بزرگتر از شرکت‌هایی با اندازه مشابه در صنایع دیگر است زیرا نفت و گاز کالاهایی با اهمیت استراتژیک هستند و مکزیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
ظاهرا پمکس موفق شد به سرعت در برابر این حمله واکنش نشان داده و آن را خنثی کند که نشان می‌دهد این شرکت برای چنین حمله‌ای آماده بوده است.