یک کارشناس امنیت اطلاعات: خبرپراکنی دروغین یک آنتی ویروس در ایران/باج افزاری که ۱۰۰ میلیون گرفت

یک کارشناس امنیت اطلاعات گفت: بیشتر اخبار حوره تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می شود که اشتباه است.
 
امیر صفری در کارگاهی با عنوان امنیت سایبری با بیان اینکه یکی از تهدیدات رایج و مهم سایبری باج افزارها هستند، اظهار کرد: بالغ بر 40 درصد این تهدیدات بعد از باج گیری حاضر به تسلیم کلید به قربانی نشده اند.
 
وی فروش ضد بدافزارهای جعلی و تقلبی را از دیگر تهدیدات موجود در بازار ایران دانست و ابراز کرد: این موضوع بسیار رایج شده و کاربران هم به اشتباه بر اثر تبلیغات گسترده یک برند اقدام به خرید ضدبدافزار جعلی کرده و سیستم شان را به خطر می اندازند.
 
این کارشناس امنیت اطلاعات افزود: جالب است بدانید برخی باج افزارها حتی تا صد میلیون تومان از قربانیان دریافت کرده اما کلید را تحویل نداده است; علی رغم اینکه آنتی ویروس های بسیاری در کشور فعال است.
 
او خاطر نشان کرد: کلیه پلت فرم ها از جمله ویندوز، اپل، بلک بری و... در معرض خطر هستند اما میزان آسیب زا بودن این پلت فرم ها متفاوت است. اینکه گفته شود لینوکس امن است اصلا اینگونه نیست بلکه هزینه تأمین امنیت و ایمن سازی آن از ویندوز هم بیشتر است.
 
وی درباره نحوه استفاده از آنتی ویروس ها گفت: همه ضدبدافزارها نیاز به بروزرسانی حداقل ماهی یکبار دارند لذا حتی الامکان باید از اطلاعات موجود روی سیستم همواره نسخه پشتیبان داشته باشیم تا در صورت بروز سانحه با مشکلی مواجه نشویم.
 
این کارشناس امنیت اطلاعات با بیان اینکه اغلب کاربران می دانند باید از آنتی ویروس استفاده کنند، اظهار کرد: معیارهای انتخاب آنتی ویروس خوب باید برند خوب، انتخاب مدل آنتی ویروس براساس نیاز، داشتن ویژگی های بیشتر و امنیتی تر، داشتن پسورد منیجر و سرویس پشتیبان گیری ابری باشد.
 
وی افزود: علاوه بر این آنتی ویروس های معتبر زمان آپدیت دوره ای و منظم دارند.
 
او درباره تست های مقایسه ای بین ضدبدافزارها گفت: تست های مقایسه ای قابل استناد و معیار مناسبی برای انتخاب نیستند. اغلب تست ها به شکل معیارهای سلیقه ای است و نمی شود به آنها استناد کرد.
 
صفری درباره بحث سانسور و دستکاری اخبار در حوزه آنتی ویروس ها گفت: ویروس فلیم را شرکت prevx کشف کرد اما کسپراسکی با ابزار رسانه ای به نام خود زد. ویروس مینی فلیم را هم ترند میکرو شناسایی کرد که باز هم کسپراسکی به نام خود مطرح کرد.
 
وی با انتقاد از اینکه خلأ کارشناسی در رسانه ها باعث شده تا اشتباها برندهایی به عنوان سبک ترین آنتی ویروس دنیا مطرح شود، گفت: وب روت سبکترین آنتی ویروس دنیا هست اما هیچ خبری در ارتباط با آن در رسانه ها نیست.
 
او افزود: بیشتر اخبار حوره تهدیدات سایبری توسط واحد تبلیغاتی یک برند ضدبدافزار در کشور منتشر می شود و متأسفانه رسانه ها هم به دلیل عدم آگاهی از این حوزه تخصصی و مهم، در مسیر تبلیغات کسپراسکی قرار می گیرند.
 
وی افزود: همین اتفاق در ارتباط با ویروس دوکو هم که توسط مکافی کشف شد افتاد و بازوی تبلیغاتی آن شرکت به نام خود زد.
 
صفری درباره چرایی انجام این تبلیغات کاذب عنوان کرد: پرهیز از رشد صحیح دانش کاربرها و همچنین آشنا شدن شرکت ها با برند این کارها صورت می گیرد. برخی برندهای ضدبدافزار موجود در بازار کشورمان اصلا فروش بین المللی ندارند و لذا حاضر هستند دست به هر کاری بزنند تا سهمی از بازار به دست آورند.