یک کوه یخی عظیم از قطب جنوب در حال جدا شدن است

یک کوه یخی عظیم از قطب جنوب در حال جدا شدن است
یک کوه یخی عظیم از صفحه یخی لارسن سی در قطب جنوب در حال شکافته شدن است و ما متأسفانه در چند ماه آینده شاهد شکل گرفتن یکی از ۱۰ کوه یخ بزرگ تاریخ خواهیم بود.

در واقع شکل گیری یک کوه یخ نتیجه شکافتی در صفحات یخی است که به تدریج و در طول دهه ها ایجاد می شود. این شکافت به طور ناگهانی به حدود ۱۸ کیلومتر در ماه دسامبر رسید و در حال حاضر ۸۰ کیلومتر طول داشته و تنها ۲۰ کیلومتر با جدا شدن کامل از صفحه یخی خود فاصله دارد.

آب زیر سطحی و همچنین هوای گرم بر فراز این صفحه موجب رشد ناگهانی این شکافت شده است. البته دانشمندان در حال حاضر، شواهد مستقیمی از این فرضیه در دست ندارند.

آدریان لاکمن استاد دانشگاه سوانسی و محقق ارشد تیم تحقیقاتی که وظیفه نظارت بر این صفحه یخی را بر عهده دارد، به بی بی سی گفته، اگر این کوه یخی در طول چند ماه آینده از صفحه یخی خود جدا نشود، کاملا متعجب خواهد شد. وی در ادامه گفت:

با وجودی که عکس های کافی بدون ابری از (ماهواره نظارت بر زمین) لندسَت در دست نیست، اما ما موفق شده ایم ترکیبی از عکس های ماهواره سنتینل-۱ اسا (آژانس فضایی اروپا) را برای این منظور مورد استفاده قرار دهیم و تصور می کنیم، جدا شدن این صفحه یخی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مسئله مهمتر از شکافت و جدا شدن این کوه یخی، تاثیر بالقوه آن بر باقی صفحه یخی لارسن سی است. چرا که صفحه یخی نزدیک این کوه یخی، یعنی صفحه یخی لارسن بی در سال ۲۰۰۲، به همین ترتیب به هزاران بخش شکافته شده بود. اگر چنین سرنوشتی در انتظار صفحه یخی لارسن سی باشد، سطح آب های جهان حدود ۲۰ سانتی متر افزایش خواهد یافت، چیزی که می تواند موجب به زیر آب رفتن بسیاری از شهرهای ساحلی جهان شود.

.

منبع: engadget

نوشته یک کوه یخی عظیم از قطب جنوب در حال جدا شدن است اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.