۱۰ قانون برای بی آزار بودن در شبکه های اجتماعی

بی آزار بودن در شبکه های اجتماعی

بلاک کردن، آنفالو کردن یا میوت کردن و مسدود کردن نوتیفی های کاربران آزار دهنده در شبکه های اجتماعی می تواند یکی از کارهایی باشد که شما در قبال افرادی انجام می دهید که آزار دهنده اند. این که پست های نفرت انگیز، ناراحت و یا ضد اخلاقی برخی از افراد شما را آزار می دهد، می تواند گزینه قابل درکی برای آنفالو کردن آن ها باشد. اما مهم اینجا این است که شما باید چگونه در شبکه های اجتماعی حاضر شوید که برای دیگران آزار دهنده نباشید؟ در ادامه این مقاله به ۱۰ ترفند و قانون برای حضور بی آزار در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

 

از لبریز کردن دیگران بپرهیزید

استفاده از حساب های رسانه های اجتماع برای رهایی احساسات شدید مانند عصبانیت می تواند به شما آرامش بخشید ، اما ممکن است افرادی که در پایان دریافت خشم شما قرار دارند احساس بدی کنند. بنابراین، باید بدانید که روش های تخلیه خشم شما، باید به گونه ای باشد که به دیگران آسیب نرساند. اگر می خواهید صرفا از شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا عصبانیت و ناراحتی خود را تخلیه کنید، می توانید قوانینی روی پست های خود بگذارید.

مثلا در کپشن بنویسید که: این پست حاوی چیزی است که شاید حال شما را خراب کند!

یا این که پست شما شامل چند تصویر یا ویدیو باشد که در ویدیوی اول در این باره توضیحی داده اید که این پست ممکن است شما را ناراحت کند یا به فکر ایام گذشته بیفتید.

شاید باور نکنید که بسیاری از مردم این روزها با دقت ورودی های خود را مورد چالش و بررسی قرار می دهند و به خود این اجازه را نمی دهند که هر چیزی را بشنوند و ببینند و بگویند. پس به این دسته از افراد و مراقبه های شان احترام بگذاریم.

 

به شهرت کسی آسیب نرسانید

یکی از مهم ترین چیزهایی که در زندگی مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد، این است که اخبار های نادرست و کاملا رسانه ای پخش می شود. این اخبار ها کمتر به هدف بهتر شدن زندگی دیگران، ارائه می شود. تنها چیزی که وجود دارد این است که از تصمیمات احساساتی جلوگیری کنید.

وقتی خبری در مورد هر فرد، سازمان، نهاد، شرکت و غیره می شنوید، صرفا به خاطر این که احساس می کنید گفته ی مورد نظر درست است، در مورد آن واکنش نشان ندهید و با انتشار مطالبی دست به آسیب رساندن به آن فرد یا نهاد نزنید.

 

شیوه صحیح آموزش را بیاموزید

گاهی ما می خواهیم در شبکه های اجتماعی مفید واقع شویم! بعد تلاش می کنیم که چیزی را آموزش دهیم. اما در خلال آموزش ها، به حق و حقوق دیگران آسیب می رسانیم. این به نوبه خود می تواند نوعی آزار اجتماعی باشد. مثلا وقتی شما می خواهید به دسته ای از افراد چیزی را در مورد قشر خاصی آموزش دهید نباید نگاه مسخره وار و ویرانگری نسبت به قشر مورد نظر داشته باشید. حتی اگر گاهی در استوری ها، و یا لایو ها چیزی را به اشتباه می گویید در این باره توضیح دهید، عذر خواهی کنید.

حتی اگر می بینید کسی دچار اشتباهی در خلال آموزش شده، نباید آن را رسانه ای تر کنید و از چیزهایی که احساس می کنید با تخریب دیگران، مردم را به خنده وا می دارد جلو گیری کنید.

 

لاف نزنید!

یکی از کارهایی که مردم در شبکه های اجتماعی انجام می دهند این است که، معمولا تمایل دارند آرزوهای برآورده نشده شان را به نمایش بکشند! بدین ترتیب که با ماشین های خاص در ویلاهای خاص عکس ارسال می کنند. سعی کنید در شبکه های اجتماعی هم خود واقعی تان باشید تا برای خود و دیگران دردسر ایجاد نکنید.

از طرفی این گونه رفتارها ممکن است که موجب شود تا شما، به عنوان فردی فریب کار شناخته شوید. این که از حساب بانکی تان شات ایجاد کنید یا از انواع خوراکی ها و غذاها عکس بگذارید، موجب می شود که دیگران علاوه بر لاف تصور کردن کار شما، شما را فردی فریب کار و ظاهر بین تلقی کنند و این گونه شخصیت تان خراب می شود.

 

صحت اخبار خاص را ابتدا تایید کنید

گاهی اوقات اخباری که می خواهید ارسال کنید، صرفا خراب کردن کسی دیگر نیست، اما اگر اشتباه باشد می تواند برای آن فرد و اطرافیانش منزجر کننده باشد. مثلا وقتی خبر فوت یک شخصیت سیاسی را می شنوید، لطفا اول به دنبال صحت خبر مورد نظر از خبرگزاری های معتبر باشید. بعد از این که مطمئن شدید خبر را منتشر کنید.

یک کار پسندیده این است که اگر چنین اخباری را دیدید و شنیدید و بعد عکس آن بر شما ثابت شد، پستی منتشر کنید تا خبر کذب مورد نظر بی اعتبار تر شود.

این اخبار می توانند شامل، سلامتی، بیماری، مرگ، دستگیری، ازدواج، طلاق و غیره در مورد افراد مشهور باشد.

 

پیام های خصوصی را خصوصی نگه دارید

گاهی اوقات در شبکه های اجتماعی شما نیاز دارید تا پیامی را برای فرد خاصی خواه مشهور خواه غیر مشهور، خواه یک فالورر مشهور در لیست شما که روی پیج تان زیاد فعالیت دارد، برسانید. این پیام باید به صورت خصوصی برای وی ارسال شود. هرگز نباید چیزی که جنبه خصوصی دارد را به طور علنی نشر دهید.

گاهی اوقات افراد اسکرین شات هایی از چت های خود ارسال می کنند که هویت ارسال کننده در آن کاملا مشخص است. گاهی دنبال کننده ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ارسال کننده پیام ها و چت ها واقف می شوند و می فهمند که اسکرین شات از چه کسی است. در چنین اوقاتی دست از خنداندن مردم بردارید و به روحیه فرد مخاطب خود توجه کنید حتی اگر با او خصومت شخصی دارید.

 

چیزهای مهم و مفید را به اشتراک بگذارید

قدرت شبکه های اجتماعی موجب شده که ضربه زدن به دیگران آسان باشد. نیازی نیست هر کاری که می کنید را پست کنید. لازم نیست هر جا می روید را پست کنید. نیازی نیست از صبحانه و ناهار و شام تان عکس بفرستید! بقیه مردم هم از همین غذاها میل می کنند و البته که با گازوئیل جان نمی گیرند! پس دست از یک شهروند آزار دهنده بودن بردارید و فرهنگ شبکه های اجتماعی را بیاموزید و نشر دهید.

 

همه چیز در مورد رابطه عاطفی تان نشر ندهید

برای مردم چندان مهم نیست که شما با چه کسی وارد رابطه عاطفی شده اید چون قطعا بردپیت نیستید! البته برای خانم ها نیز همین موضوع صحت دارد. اگر برای تان مهم است که کسی به شما پیشنهاد دوستی یا ازدواج ندهد، در بیوی صفحه تان بنویسید که متاهل هستید یا حداقل در رابطه ای هستید. اما لازم نیست اطلاعات شبانه روزی، از چت ها و حرف ها و هدیه های تان روی صفحه تان بگذارید. رابطه عاطفی یک رابطه خصوصی است. پس نیازی به علنی کردن ریز جزییات آن نیست.

 

کمتر پست بفرستید

فرقی ندارد که در کدام شبکه اجتماعی فعال هستید. همین که بخواهید به طور مداوم، پست ارسال کنید و نوتیفی برای مخاطبین خود ارسال کنید این می تواند وقت فالورها و دوستان تان را بگیرد. سعی کنید حتی پست های مفید را به روزانه سه یا چهار مورد ( حداکثر ) محدود کنید و کاری کنید که بتوانید به بهترین شکل ممکن خلاصه و مفید و بی دردسر باشید. حتی اگر ۵۰ پستی که می خواهید ارسال کنید همه مفید هستند، صدای نوتیفی ان ها کاربران را خواهد آزرد.

 

فحاشی نکنید

گاهی اوقات شما پست هایی را از سایر کاربران مشاهده می کنید که باب میل تان نیست. اگر قصد دارید نظر خود را ارسال کنید سعی کنید خلاصه، و مفید و محترمانه باشد. هرگز از ریپلای کردن پیام به صورت فحاشی، و یا توهین استفاده نکنید. مطمئن باشید یک توهین در شبکه های اجتماعی به صورت چند توهین به خود شما بازخواهد گشت. پس برای حرمت خودتان به دیگران احترام بگذارید.

آیا نکته دیگری هست که فرهنگ اولیه بی آزار بودن در شبکه اجتماعی را به من و شما بیاموزد؟ آن را در بخش نظرات بنویسید و بگویید که از چه چیزهایی بیشتر آزار می بینید.

منبع

نوشته ۱۰ قانون برای بی آزار بودن در شبکه های اجتماعی اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.