۱۲ مرحله برای ساخت وبینار حرفه ای با بیشترین رنج اثرگذاری بر مشتری

ساخت وبینار

ما در عصر جدیدی زندگی می کنیم که دیجیتالی بودن را با خود یدک می کشد. هر کسب و کاری برای این که بتواند موثر واقع شود باید از ابزارهای مخلتف برای بازاریابی خود استفاده کند. یکی از این ابزارها که تقریبا در ۵ سال اخیر رواج بیشتری پیدا کرده وبینارها هستند. وبینار در حقیقت نمونه دیجیتالی از هر سمیناری است که شما ممکن است برای درک آن ساعت ها از وقت خود را صرف کنید. اما چیزی که مهم تر است این است که یک کارآفرین بتواند از طریق وبینار ها، به هدف خود برسد و محصولات خود را بفروشد.

در یک وبینار که تو می توانی آن را از پشت میز خانه ات هم آن را اجرا کنی، چیدمان اطلاعاتی به گونه ای است که توجه مخاطبین را جلب می کند، اطلاعاتی رد و بدل می شود و در همین راستا، محصول نیز معرفی می شود. هنر یک وبینار باید رد و بدل کردن اطلاعات تا جایی باشد که مخاطبین را راضی به استفاده از محصول و خرید کند.

در این مطلب قصد داریم، به شما کمک کنیم تا یک وبینار بسازید و مرحله به مرحله با استراتژی های خود پیش بروید و بتوانید وبیناری موثر برگزار کنید.

روش ساخت وبینار در ۱۲ گام ساده

برای این که موفق به ساخت وبینار موفقی شوید باید بدانید که این کار، استراتژیک است. یعنی باید طبق مراحل خاصی به اهداف خاصی برسید و از منابعی که دارید در رسیدن به هدف عالی خود یعنی فروش و افزایش درآمد نائل شوید. با هم این ۱۲ مرحله را یکی یکی تست می کنیم.

ساخت وبینار

گام اول در ساخت وبینار: آفر خود را مشخص کنید

اولین گام از ساخت وبینار این است که باید مشخص کنید که آفری که می خواهید ارائه دهید چیست!؟ این پیشنهاد باید به گونه ای باشد که هیچ کدام از مخاطبین در مقابل آن قدرت مقاومت نداشته باشند! اما چگونه؟

در ساخت وبینار مهم ترین عنصر آفر و محصول است. آفر خود را با جملاتی ایجاد کنید که مخاطب سریع در پی استفاده از آن باشد به فرض مثال:

  1. تخفیف ویژه محدود  در زمان محدود
  2. افزایش قیمت محصول در آینده
  3. کمبود موجودی از محصول ( برای محصولات فیزیکی )

و مواردی نظیر این می تواند مخاطب را در حالتی قرار دهد که، اگر از این فرصت هم اکنون استفاده نکند، آن را از دست خواهد داد. در چنین شرایطی است که گاهی متوجه می شویم برخی مشتری ها حاضر هستند از کسی یا جایی پول قرض بگیرند تا محصول با شرایط ویژه را خریداری کنند.

بنابراین قبل از این که وارد گام دوم از طراحی و ساخت وبینار شوید، آفر خوبی ایجاد کنید که مقاومت در مقابل آن امکان پذیر نباشد.

 

گام دوم در طراحی و ساخت وبینار: استراتژی دفاعی خود را تنظیم کنید

وقتی که شما در حال برگزاری یک وبینار هستید باید توجه داشته باشید که در مقابل هر پیشنهادی که شما داشته باشید شماری از افراد هستند که باب اعتراض و عیب گویی خود را باز می کنند. اگر شما در این باره تجربیاتی داشته باشید یا این که قبلا اعتراضاتی را در این باره شنیده باشید، خوب می دانید که چگونه این اعتراضات می تواند نظر دیگران را برای خرید عوض کند.

نکته ای که وجود دارد این است که، شما هم اکنون در یک دیدار ۱ به ۱ نیستید! بلکه شما هستید و چندین نفر که در فضایی غیر آنلاین حضور دارند و ممکن است شما را به باد اعتراض گیرند.

برای این که بتوانید این اعتراض ها را شکست دهید نیاز به استراتژی دارید. در این استراتژی شما شیوه های برخورد پیروزمندانه با مشتری ها را باید تنظیم کنید. شاید لازم باشد در متن وبینار خود به برخی راه حل ها و نکته ها بپردازید که این راه حل ها سوالات معترضان را در نطفه خفه کند.

بنابراین شاید لازم باشد یکی دو روز در این باره فکر کنید و مساله را حل کنید و راه حل خوبی ارائه کنید.

 

گام سوم در ساختن وبینار: به قیف و یا فانل فروش خود اهمیت دهید

در دل یک وبینار یک قیف یا فانل فروش مفهومی گنجانده شده است! البته این به شما ارتباط دارد که هدفتان از ایجاد یک وبینار چه باشد. اگر قصد دارید که در آخر فروشی از آن خود کنید، باید این فانل را جدی تر بگیرید. به طور مثال، این مهم است که شما چگونه ورودی های فانل خود را افزایش دهید! مثلا چقدر برای تبلیغ وبینار وقت و هزینه صرف کنید و تبلیغ را در جای درست قرار دهید تا ورودی های فانل افزایش یابند. همانطور که می دانید هر چه ورودی فانل بیشتر باشند احتمال خروجی های خریدار بیشتر خواهد بود.

ساخت وبینار

گام چهارم در طراحی وبینار: محتوای وبینار خود را طراحی کنید

یکی از مهم ترین بخش های وبینار محتوای آن است. چیزی که مخاطبین را تا انتها باید بکشاند، همین محتوا است. اگر محتوا مناسب تهیه نشود، می تواند ورودی های فانل را از بین ببرد و در میانه راه آن ها وبینار را ترک کنند. نکته ای که وجود دارد این است که محتوای وبینار صرفا محتوای اجرایی آن نیست بلکه عنوان وبینار، هدف شما از اجرای وبینار، حاصل مشاهده این وبینار، و متن های تبلیغی همه و همه محتوایی هستند که باید درست انتخاب شوند تا تاثیر گذار باشند.

برای گام اول شما باید در این مرحله در یک جمله ساده، هدف خود از ایجاد وبینار را بنویسید و آن را به اشتراک بگذارید.

زمانی که شما یک وبینار رایگان ایجاد می کنید قطعا هدفتان این است که مخاطبین را مجاب کنید که محصول را خریداری کنند بنابراین باید محتوای رایگان انقدر جذاب باشد تا مخاطب را به سمت محصول سوق دهد. به طوری که در ذهن خودش بگوید  ” وقتی این وبینار رایگان انقدر عالی است، قطعا محصول هم باید بی نظیر باشد ” اگر یک شرکت کننده در وبینار به این احساس برسد قطعا احتمال خرید نیز افزایش می یابد. اما همانطو که می دانید رسیدن به چنین حسی نیاز به طراحی یک وبینار فوق العاده دارد.

 

گام پنجم از ساخت وبینار: استراتژی انتقال محتوا را طراحی کنید

یک وبینار خوب، تنها یک وبینار خوش آب و رنگ نیست، بلکه وبیناری است که نیاز مخاطب را می داند و تلاش دارد در حین ارائه محتوا، راه حل را پیش روی مخاطب قرار دهد.

همچنین باید بتوانید نشان دهید که در محصول شما مخاطب با چه چیزی مواجه می شود و به چه هدفی می رسد و زندگی اش با محصول چقدر بهبود می یابد. با این فرضیات، شما باید بارها مراحل پنج و چهار را طی کنید تا استراتژی محتوا و انتقال محتوا به خوبی صورت گیرد.

 

گام ششم از ساختن وبینار: قلاب خود را بسازید

هر وبینار نیاز به بخشی دارد که به صورت ضمنی و یا مستقیم، مخاطب را به شکار می کند! این می تواند یک پیشنهاد، یک بینش و یا مواردی نظیر این باشد. اگر قلاب محتوای شما قدرتمند نباشد سریع مخاطبین را از دست خواهید داد.

یکی از بهترین طراحان وبینار که معمولا وبینارهایش فروش زیادی دارند، در بیشتر وبینارهایش به مردم آموزش می دهد که چگونه از طریق آمازون بیشترین فروش را از آن خود کنند. این قلابی است که معنی ضمنی آن این است که فروش سنتی کم کم از میان برداشته می شود و لازم است که جایگزین آن را به خوبی یاد بگیرند.

شما نیز باید به تناسب نوع وبینار خود، و محصولی که دارید یک قلاب بسازید که از طریق آن کسانی که توجه شان جلب شده را به سمت خرید بکشانید.

ساخت وبینار

گام هفتم از ساخت وبینار آنلاین: برای محصول خود تصدیق نامه داشته باشید

یکی از مهم ترین چیزهایی که موجب می شود مشتری به قلاب شما گیر کند و در نهایت خرید را انجام دهید، تعداد تصدیق نامه های شما از محصول مورد نظرتان است. یک مشتری حتی وقتی که رضایت برای خرید دارد، به دنبال این است که آیا این محصول روی افراد اثر گذاشته یا نه! آیا استفاده از محصول نتایجی دارد یا نه؟

در این حالت است که اگر شما در لابلای وبینار خود  ۱۰ تا ۲۰ مصداق اثر گذاری محصول خود را داشته باشید، آن ها را راحت تر قانع می کنید تا محصول تان را خریداری کنند. بنابراین برای محصول خود شواهد واقعی داشته باشید و در باره آن ها و نتایجی که گرفته اند صحبت کنید.

 

گام هشتم از طراحی و ساخت وبینار: اعتبار خود را نشان دهید

یکی از مهم ترین بخش ها در وبینارها ایجاد اعتبار است. این اعتبار باید واقعی باشد و در راستای حل مشکلات کاربران باشد. یکی از مهم ترین اصول ها در طراحی محتوای وبینار این است که شما گروهی خاص را به دیدار وبینار دعوت کنید، و راه حل مسائل آن ها را در این وبینار ذکر کنید. برای این که وبینار اعتبار داشته باشد باید در آن چند نمونه مشابه با شرکت کنندگان داشته باشید که با کمک محصول شما به نتایج دلخواه شرکت کنندگان رسیده باشند. در این شرایط است که مخاطبین بی نهایت راضی و قانع می شوند.

 

گام نهم: یک سری تعهدات ایجاد کنید

در میان افرادی که در حال دیدن وبینار هستند، برخی سریع اقدام به خرید می کنند و برخی نیز در تردید هستند. این افراد به گونه ای ذهنیت پیدا کرده اند که لازم است خودشان به نتایجی برسند. بنابراین این هنر شما است که کاری کنید که شرکت کننده بعد از وبینار و گذشت مدت زمان مشخص نتایجی را دریافت کرده باشد.

برای این که این پروسه با موفقیت صورت بگیرد، شما باید در وبینار خود، تعهداتی برای مخاطب ایجاد کنید که بعد از وبینار، یک سری تمرین ها را انجام دهد. اگر او ملزم به انجام بعضی تمرینات نتیجه بخش شود قطعا بعد از مدتی متوجه خواهد شد که آفر شما واقعی است و برایش منفعت خواهد داشت. در چنین شرایطی او سریعا اقدام به خرید محصول شما خواهد کرد چرا که هم اکنون با تمریناتی که شما داده اید متبحرانه قانع شده است.

اما این هنر شما است که تمرینات مرتبط و اثر گذار در کوتاه مدت به آن ها دهید تا به نتیجه دلخواه تان برسد. این یک بازی ذهنی است که به نفع شما تمام خواهد شد! و البته به نفع مشتری.

گام دهم: جریان پیشبرد وبینار را طراحی و نقشه کشی کنید ( مثل چارت یا موارد مشابه )

گام یازدهم: بر اساس چارتی که ایجاد کرده اید وبینار خود را بازنویسی کنید

گام دوازدهم: یک بار وبینار را اجرا کنید

شاید لازم باشد برای وبینار خود، فایل هایی را تهیه کنید و تدارک ببینید. یا پاورپوینتی بسازید یا این که با مشتری های قبلی مصاحبه هایی داشته باشید. در مدت زمانی که هنوز وقت دارید، این کارهای ضمنی را انجام دهید تا اثرگذار ترین وبینار عمر خود را طراحی کنید.

آیا در این باره سوالی دارید؟

منبع

نوشته ۱۲ مرحله برای ساخت وبینار حرفه ای با بیشترین رنج اثرگذاری بر مشتری اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.