۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم!

Nokia-1-04 ۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم!

نوکیا برندی نوستالژیک به حساب می‌آید که در سال‌های پیش اقدام به تولید موبایل‌های کلاسیک می‌کرد. اما حالا و به لطف اچ‌ام‌دی گلوبال به بازار اسمارت فون‌ها نیز وارد شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به دلایلی برای نخریدن نوکیا ۱ بپردازیم.


دوربین‌های ناامیدکننده…

nokia-1-review-6 ۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم!

کاربران دنیای امروز می‌خواهند مدام از خود عکس‌ بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث شده تا کیفیت دوربین سلفی به یکی از اولویت‌های مشتریان تبدیل شود. سازندگان موبایل‌ها نیز تغییراتی در دوربین قاب جلو داده‌اند تا بهتر از همیشه عکاسی کنید و لایک‌های بیش‌تری دریافت کنید. ولی نوکیا برخلاف دیگر کمپانی‌ها به دوربین سلفی اعتنا نکرده و از یک لنز ۲ مگاپیکسلی (بلی درست خواندید، ۲ مگاپیکسلی!) بهره برده است. به این ترتیب باید قید شبکه‌های اجتماعی را بزنید. اگر قصد خرید نوکیا ۱ را دارید، باید بدانید دوربین قابل قبولی دریافت نخواهید کرد. تولیدکننده فنلاندی لنز قاب پشت را به رزولوشن ۵ مگاپیکسل مجهز کرده که به هیچ‌عنوان کاربران را راضی نمی‌کند. این دوربین در مقایسه با دیگر اقتصادی‌های بازار حرفی برای گفتن ندارد و تجربه دل‌چسبی از عکس‌برداری به شما نمی‌دهد. جزئیات اندکی در تصاویر مشاهده می‌کنید که آن هم فقط در فضاهای روشن حضور دارند. در نتیجه گرفتن عکس را در موقعیت‌های تاریک فراموش کنید. حتی با کمک فلاش ال‌ای‌دی این امر ممکن نیست و مقدار نویز بسیار زیادی در تصاویر می‌بینید. در کنار این، کیفیت فیلم‌برداری هم خوشایند نیست. سازنده این امکان را داده تا با رزولوشن ۴۸۰p به ضبط ویدیو بپردازید که مایه تاسف است.

پرفورمنسی در حد Flappy Bird!

nokia-1-review-1 ۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم!

اگر عملکرد سخت‌افزار در سطح قابل قبولی نباشد، کاربران سریعا از شر گوشی خود خلاص خواهند شد یا از خریدن یک مدل صرف نظر می‌کنند. در واقع با کمک چیپست دستگاه می‌توان اپلیکیشن‌ها را اجرا کرد، بازی‌ها را تجربه نمود و طیف گسترده‌ای از کارها را انجام داد. به‌طور کل اگر پردازنده قدرت کافی نداشته باشد، حتی نمی‌توانید عکس‌های گالری خود را مشاهده کنید. نوکیا با این‌که تجربه زیادی در ساختن موبایل‌ها دارد و به مسئله قدرت سخت‌افزاری واقف است، اما در بخش سخت‌افزاری نوکیا ۱ کمبودهای زیادی دیده می‌شود. برند فنلاندی از تراشه بسیار ضعیف مدیاتک بهره برده که حتی قادر به اجرای صحیح اعمال روزمره نخواهد بود. این بدان معناست که گشتن در شبکه‌های اجتماعی، جست‌وجو در اینترنت و حتی عکاسی به کندی صورت می‌گیرد و با لگ‌های متعددی مواجه خواهید شد. توان پردازش‌گر گرافیکی هم در حد اقتصادی‌های دیگر بازار نیست و تنها دارای یک هسته است. در این صورت فقط می‌توانید بازی Flappy Bird را در نوکیا ۱ نصب و اجرا کنید!

صفحه‌نمایش

Nokia-1-31-792x446 ۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم!

با این‌که نوکیا ۱ در دسته اسمارت فون‌های اقتصادی طبقه‌بندی می‌شود، اما نباید کمپانی سازنده نیازهای کاربران را نادیده بگیرد. متاسفانه نوکیا به خواسته‌های مشتریان احترام نگذاشته و نوکیا ۱ در قسمت دیسپلی ضعف‌های بزرگی دارد. صفحه‌نمایش ۴.۵ اینچ بوده و با توجه به دیگر مدل‌های بازار قانع‌کننده نیست. گذشته از این، رزولوشن نمایشگر نیز چیزی برای ارایه ندارد. با وجود قرار گرفتن صفحه‌ای کوچک در قاب جلو، اما کیفیت ناخوشایند تصویر کاربر را از خریدن نوکیا ۱ پشیمان می‌کند. محصول اچ‌ام‌دی گلوبال جزئیات بسیار اندکی را در محتواها به نمایش می‌گذارد و پیکسل‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند. نسبت نمایشگر به بدنه در حدود ۶۰ درصد است و به این ترتیب این اسمارت فون در دسته موبایل‌های پرحاشیه قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید متون ریز را در این پنل بخوانید یا از دیدن فیلم‌ها لذت کافی را ببرید، این مدل از نوکیا را نادیده بگیرید. رقیبان این دیوایس در بخش صفحه‌نمایش عملکرد بهتری دارند. برای مثال از هواوی Y3 2018 نام می‌بریم. این گوشی به صفحه‌ای ۵ اینچی مجهز است که نسبت دیسپلی به بدنه آن تقریبا ۶۵ درصد است. در نتیجه با وجود چنین گزینه‌هایی انتخاب نوکیا ۱ منطقی نیست.

نبود برخی از قابلیت‌ها

AndroidPIT-nokia-1-5417-w782 ۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم!

در حال حاضر اکثر موبایل‌ها (مخصوصا مدل‌های جدید و مجهز به آخرین نسخه‌های اندروید) از درگاه یو‌اس‌بی نوع C سود می‌برند. اما نوکیا ۱ با وجود اندروید ۸.۱، از این قابلیت بی‌بهره است. پس قادر به انتقال سریع اطلاعات نخواهید بود و باید حتما به درگاه شارژ نگاه کنید تا سوکت در جای درستی قرار بگیرد. اما با کمک یو‌اس‌بی نوع C فرقی نمی‌کند که سوکت را از چه طرفی در جایگاه فرو ببرید و در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌شود.

کاربران در حین تماس آرامش می‌خواهند و دوست ندارند نویزهای محیط ضبط گردد. تولیدکنندگان نیز با قرار دادن قابلیت حذف نویزهای اطراف این نیاز شما را برطرف کرده‌اند. اما با خرید نوکیا ۱ باید قید این ویژگی را بزنید و مطمئن باشید صدای‌تان به طرف مقابل به‌صورت شفاف نمی‌رسد. با این‌که اسمارت فون مذکور از میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کند‌، ولی در صورت انتخاب این گزینه، باید تنها از یک سیم‌کارت استفاده کنید. این در حالی است که رقیبان دارای جایگاه مخصوصی برای کارت حافظه هستند و بعضا ظرفیت بالاتری را پشتیبانی می‌نمایند. برای یک گوشی اقتصادی باتری بالای ۲۰۰۰ میلی‌آمپر مناسب تلقی می‌‌شود. اما وقتی مدل‌های دیگر باتری بزرگ‌تری دارند، چرا نوکیا ۱ را بخرید؟! برای مثال محصولات شیائومی در همان رنج قیمتی از یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری برخوردار هستند. با این حساب، خرید این مدل از نوکیا پیشنهاد نمی‌شود.

نوشته ۴ دلیل برای این‌که نوکیا ۱ را نخریم! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.