۵ تمرین روحی که به ثروتمند شدن شما کمک می کند

ثروتمند شدن

تحقیقات نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد از اعمال روزانه ما شامل مواردی می شوند که در عمق وجود ما رخنه کرده اند و به عادت تبدیل شده اند. این بدین معنی است که اگر روی عادات روزانه خود کنترل داشته باشیم می توانیم کنترل زندگی مان را در دست بگیریم.

شاید این جملات برای تان هضم آسانی داشته باشند اما وقتی در مورد پس انداز مالی، کم خرج کردن یا ثروتمند شدن، صحبت می کنیم فکر کنید که قرار است کوه قاف را جابجا کنید.

دن پالسن ، روانشناس بالینی و مشاور مالی در این باره می گوید که ساختار مغز انسان ها برای تصمیمات مالی دراز مدت مناسب نیست. همچنین در ادامه می گوید: ما انسان ها به دنبال لذت و دوری از رنج در لحظه کنونی هستیم. ( که البته منظورش این است که ما فقط همین حالا را می بینیم و آینده را مد نظر قرار نمی دهیم )

لُب کلام پالسن این است که اگر می خواهی ثروتمند شوی، چشم بر روی لذت های لحظه ای و گذرای امروزت ببند و آینده را ببین.

من در این مقاله به چند واقعیت روانشناسی پولدار شدن می پردازم که با کمک مغز تو به طور مستقیم یا غیر مستقیم، تو را به سیر صعودی پولدار شدن هدایت می کند.

برای داشتن ذهن ثروتمند چند کار می توانی انجام دهی که این لیست به تو کمک می کند.

ثروتمند شدن
منبع عکس: – Gramho.com

چرایی هایت را مشخص کن

شاید این جمله یک توضیح عالی از آموزه های دارن هاردی باشد که معتقد است انگیزه تو برای هر چیزی، صرفا زمانی به نتیجه مثبت کشیده می شود، که برای هر کار یک “چرایی” داشته باشید. این چرایی باید چیزی فراتر از مال و موارد مادی باشد.

چرا دوست داری پولدار شوی؟ 

به این سوال پاسخ بده. شاید با خودت بگویی اگر پولدار شوم، دیگر بدهکار نیستم و تماس های وقت و بی وقت طلبکاران حالم را خراب نمی کند. شاید بگویی که دوست دارم تعطیلات بعدی را مسافرت بی نظیری در دفترچه خاطراتم ثبت کنم پس نیاز به پولدار شدن دارم.

شاید هم بگویی دوست دارم پولدار شوم تا به کمک فقرا بشتابم!

پالسن می گوید: “افرادی که اهداف مالی آنها با دیدگاه های شان در زندگی و چشم انداز آن ها مطابقت دارد، در دستیابی به آن اهداف بسیار موفق تر از افرادی هستند که فقط به خاطر ایجاد ثروت سعی در پولدار شدن دارند.”

در واقع او می خواهد بگوید که خود پول برایت مهم است یا نتایج پولدار شدن؟

پس کاری که باید در این لحظه انجام دهی این است که همین مطلب را و مطالعه آن را در همین حالت نگه داری و یک خودکار و چند کاغذ بیاور، و شروع کن در مورد هدف ها و چشم اندازهایت بنویس. اگر متاهل هستی و یا در کسب و کارت شریک داری، بهتر است که او را نیز در این نوشتن دخیل کنی.

بعد از این که چشم اندازهایت را نوشتی می توانی وارد مرحله بعد شوی.

نکته مهم این است که چرایی های ما که نشان از انگیزه های والای ما دارند می توانند شوق و جرقه بیشتری در ما برای تغییر عادت ها ایجاد کنند.

نکته ظریف در مورد داشتن این چرایی ها این است که در کارمندانی که چرایی های والا دارند احتمال این که دچار فرسودگی شغلی شوند بسیار نادر است.

 

اهداف خود را تصور کنید

اگر به دنبال آموزه های موفقیت بوده اید شاید بارها و بارها در این باره شنیده اید که تجسم خلاق شما را به مسیر دلخواه تان خواهد کشاند.

تجسم خلاق، تصویر سازی ذهنی و هر چه که اسمش را بگذارید، به شما کمک می کند که به مغز خود آموزش دهید که بجای این که مغلوب لذت های لحظه ای شود، به هدف بزرگ شما توجه کند و روی آن تمرکز کند.

مثلا اگر دوست دارید که یک سفر دریایی را تجربه کنید، بهتر است که عکس یک کشتی جذاب در آب های روشنی که تلالو نور خورشید را به چشم شما منعکس می کند، روی آینه اتاق تان بچسبانید. با هر بار دیدن این تصویر، ذهن شما به دنبال تجسم چیزی می رود که می خواهد داشته باشد.

و بدین ترتیب اجتماع انرژی ها و مودی که روی مغز و احساس شما ایجاد می شود کمک می کند که بتوانید به نتیجه دلخواه تان زودتر برسید. البته که می توانید این گونه با کمک مغز، روی احساسات لحظه ای تان پا بگذارید.

 

اولویت تان آینده تان باشد

شاید آن ساعت مچی که چند روز پیش در آن فروشگاه لوکس دیده ای بتواند چشم فلان فرد را در آورد! یا این که هر چند ماشینت خوب کار می کند اما بخواهی آن را عوض کنی. البته که شام خوردن آن هم هر شب در رستوران های شیک می تواند لذت بخش باشد اما همه این عادت ها، هیچ کدام به شما کمک نمی کند تا دستاوردی خوب برای آینده ات داشته باشی.

به همین دلیل است که  تامار بلان ، روانشناس می گوید، هنگامی که می خواهید چیزی خرید کنید باید از خود بپرسید که آیا این خرید با اهداف آینده من هماهنگ است یا نه.

بلنک می گوید، شما باید هر مقداری که خرج می کنید در واقع سرمایه گذاری شخصی روی خودتان کنید. باید اهداف تان را طوری بچینید که آینده نگری تان، به شما کمک کند تا به خرید های لحظه ای و احساسات کامیابی لحظه ای را غلبه کنید.

فریب ذهن هنگام دیدن کوپن های تخفیفی نیز یکی دیگر از چیزهایی است که می تواند موجب از دست دادن عادت های خوب پس انداز شود.

 

حساب های پس اندازتان را نام گذاری کنید

خب این طبیعی است که مغز ما به ما کمک نمی کند تا بتوانیم برای اهداف طولانی مدت و روزهای دراز برنامه ریزی کنیم! شاید هم شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که وقتی صحبت از آینده می شود می گویند ” کی مرده کی زنده! ”

اما آینده جریان دارد.

اما حالا باید چکار کنید؟

باید یک عنصر عاطفی به این کار بشدت عقلانی یعنی پس انداز کردن اضافه کنید تا بتوانید آن را بهتر بپذیرید. مثلا روی حساب های بانکی مختلفی که پول در آن ها ذخیره می کنید اسم هایی قرار دهید که حس خوبی به شما ایجاد می کند:

  1. حساب سفر رویایی به ونیز
  2. آینده روشن دخترم …
  3. صندوق اضطراری همیشه سبز
  4. و غیره

بدین ترتیب می توانید با نام گذاری های اصولی، بیش از حالت معمولی ” حساب بانک ملت، حساب سپهر، حساب تجارت ” انگیزه پیدا کنید تا پول تان را ذخیره کنید.

پالسن می گوید وقتی که اسم چیزهای محبوب تان را به حساب های عقلانی و منطقی تان اضافه می کنید، یک حس عاطفی خوب ایجاد می شود، که چشم شما را روی لذت لحظه ای تان می بندد. به عنوان مثال: وقتی می گویی آینده دحترم مهسا! احساس ارزش و علاقه به دخترت موجب می شود بتوانی چشمت را روی خرج های لحظه ای ببندی و با انگیزه بالا پول را پس انداز کنی.

 

پاسخگو باشید

وقتی که می خواهید عادات خود را تغییر دهید، اعلام همگانی آن، به دوستان یا همکاران می تواند ارزشمند باشد. مثلا تو با یکی از دوستانت بسیار صمیمی هستی. به او می گویی که می خواهی تغییر کنی.

وقتی که هدفت را به دوستت خاطر نشان کردی، هر چند مدت یک بار باید گزارش موفقیت ات را به او بگویی. بگویی که چه چیزهایی خوب پیش می رود و چه قدر موفق شده ای که به هدفت برسی.

البته که بهره مندی از یک مربی، یا یک مشاور مالی نیز می تواند در این وادی به شما کمک کند.

در کنار این موارد مقالات مختلفی که در گویا آی تی در باب موفقیت مالی، پولدار شدن و پس انداز کردن نوشته ایم نیز به شما کمک می کند رایگان بیاموزید.

شما در این باره چه کار می کنید؟ آیا تجربه ای دارید که به پولدار تر شدن تان کمک کرده باشد؟ آن را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

منبع

نوشته ۵ تمرین روحی که به ثروتمند شدن شما کمک می کند اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.