۵ دلیل آنتن‌هراسی در جامعه و روش‌های مقابله با آن

در مجموعه مقالات گذشته درباره امواج رادیویی و آنتن‌های موبایل به مسایلی مانند «چرا برخی از مردم با نصب آنتن موبایل در همسایگی خود مخالفت می‌کنند؟» یا «چگونه بفهمیم مخالفان آنتن‌های موبایل راست می‌گویند یا دروغ» پرداخته و سعی در واکاوی ریشه‌های شایعات و باورهای اشتباه شکل گرفته در ذهن‌ مردم داشتیم.

اما در این مطلب می‌خواهیم سراغ سطح بالاتری نسبت به مردم برویم و منابع ساخت و انتشار اخبار و شایعات، نیت‌های پشت تلقین‌ها و القائات اشتباه به جامعه، فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده و مدیریت شده برای مخالفت با توسعه شبکه‌های موبایل، نصب آنتن‌های موبایل و در یک کلمه «آنتن‌هراسی» هم در سطح مردم و هم در سطح رسانه‌ها و متخصصان را بررسی کنیم.

چرا آنتن‌هراسی؟

جای تعجب دارد وقتی در یک جامعه ده‌ها مسئله و خطر به مراتب بزرگ‌تر در کمین سلامتی مردم است؛ چرا مرتبا آنتن‌ها و اپراتورهای موبایل مورد حمله و هجمه قرار می‌گیرند. همه می‌دانیم سیگار، قلیان، تنباکو، توتون و استعمال آن‌ها برای سلامتی انسان چقدر مضر و خطرناک هستند ولی امروزه در هر فروشگاه و سوپرمارکتی فروش سیگار و لوازم قلیان آزاد است.

در هر رستوران و سفره‌خانه‌ای به طور رسمی قلیان عرضه می‌شود و هزاران مغازه فروش مواد دخانیات جلوی چشم مردم فعالیت می‌کنند و هر از چند گاهی یک صدایی برای مخالفت با آن‌ها و یادآوری آسیب‌های دخانیات شنیده می‌شود. آیا آنتن‌های موبایل خطرناک‌تر از سیگار و قلیان هستند؟

آلودگی هوا و زباله‌های صنعتی هم منشا ده‌ها بیماری و خطر برای جان انسان‌ها هستند. سالیانه صدها نفر ایرانی بر اثر استشمام هوای آلوده و مسموم به انواع سموم بسیار مضر برای بدن جان خود را از دست می‌دهند. آیا جامعه به اندازه‌ای که از امواج رادیویی هراس دارد؛ از هوای آلوده و ترافیک کلان‌شهرها هراسناک است؟

چندین نمونه دیگر هم می‌توان نام برد تا به این نقطه برسیم که انگار «آنتن‌هراسی» فقط یک باور اشتباه و غلط یا فوبیا در اذهان برخی از مردم نیست؛ بلکه یک پروژه هدفمند از سوی برخی رسانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و افراد با نفوذ در جامعه و حتی نهادهای حاکمیتی است.

هنگامی که خروجی یک تحقیق در دانشگاه فقط ترس و اضطراب مردم را بیشتر کرده و موجب دامن زدن به هراس مردم از نصب آنتن‌های موبایل می‌شود؛ در حالی‌که نهادهای مرجع با استناد و مدارک متقن نشان می‌دهند چگالی توان و انرژی امواج رادیویی در ایران ده‌ها برابر کمتر از حد مجاز است؛ چه تصوری جز «آنتن‌هراسی» باقی می‌ماند.

اما چرا برخی‌ها دوست دارند همیشه در جامعه یک ترس و وحشت نسبت به آنتن‌های رادیویی و دکل‌های مخابراتی وجود داشته باشد؟ ما در ادامه به ۵ دلیل عمده آن اشاره می‌کنیم ولی قطعا عوامل ریز و درشت دیگری هم در گوشه و کنار این مسئله قابل رصد و بازگو کردن است:

۱- ناامن کردن جامعه

گروه اول منافع‌شان در ناامن بودن جامعه است. هرچه مردم بیشتر در استرس و اضطراب باشند؛ شایعات بیشتری را باور کرده و همیشه در یک هراس به سر ببرند؛ منافع‌شان بیشتر تامین شده و درآمد و قدرت بیشتری خواهند داشت.

کافی است در اینترنت یک جست‌وجوی ساده بکنیم تا صدها آگهی مبارزه با امواج رادیویی را مشاهده کنیم. استرس و اضطراب جامعه را به سوی تصمیم‌های احساسی و به دور از منطق می‌کشاند و سود این افراد در همین نکته است. جامعه‌ای که به شایعات دامن نزند و براساس دانش و مستندات فنی تصمیم‌گیری کند؛ تبلیغات احساسی روی آن اثر نخواهد کرد.

۲- فروش بیشتر

برای فروش محصولات ضد امواج رادیویی از جمله گن‌های بارداری، درب و پنجره‌ها، عایق‌های دیواری، روکش‌ها، خانه‌ها، چادرها و محصولات دیگر باید ترس از آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی را در میان مردم و کاربران گوشی‌های تلفن همراه رواج داد.

خبرهای جعلی مشابه خطرناک بودن امواج رادیویی برای زنان باردار و جنین آن‌ها، سرطان‌زایی و تومورزایی تشعشعات رادیویی و نظایر این‌ها باعث می‌شود مردم به فکر محافظت از خود بیفتند و چه دستاویز و راهکاری جز خرید محصولات ضد امواج رادیویی دارند؟

محصولاتی که عمدتا دروغین و تقلبی بوده و هرگز نمی‌توانند مردم را از امواج رادیویی دور نگه دارند. ما در مطلب «چرا تبلیغات خانه‌ها، عایق‌ها، لباس‌ها و برچسب‌های ضد امواج رادیویی فقط جیب مردم را خالی می‌کنند» به طور مفصل درباره این محصولات تقلبی و غیرمفید صحبت کردیم.

۳- متخصص بودن

یک روش دستیابی به معروفیت و متخصص شدن؛ مخالفت با علم و فناوری است. در طول تاریخ، همیشه افراد و جبهه‌هایی بودند که با علم مفید برای انسان‌ها و فناوری‌های جدید تضمین‌کننده رفاه و راحتی زندگی بشر مخالفت کردند.

در همین دوران شاهد به ظاهر متخصصانی بودیم که با اینترنت و بازی‌های کامپیوتری مخالفت کردند؛ با استفاده از گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی مخالفت کردند؛ با ورود هرگونه فناوری و ابزار نوآوری مخالفت داشتند و آنتن‌های موبایل را هم بی‌نصیب نگذاشتند. این افراد با مصاحبه‌ها، مقالات، اخبار و اطلاعات جعلی که ساختند و در پی انتشار آن‌ها در جامعه هستند؛ دارند برای خود معروفیت و تخصص می‌سازند و غالب اوقات هم سررشته درستی از موضوع مورد بحث ندارند.

هزینه معروفیت و تخصص آن‌ها، آشوب روانی جامعه است و حاضر هم نیستند در هیچ نشست، برنامه تخصصی یا گفت‌وگویی با متخصصان حقیقی روبرو شوند و ادعاهای خود را به اثبات برسانند.

۴- تعصب‌های کورکورانه

در این میان گروهی از نخبگان و گروه‌های تاثیرگذار بر جامعه، بدون پذیرفتن واقعیت‌ها، حقیقت‌ها و اعتماد به منابع و مراجع معتبر، بر باورهای اشتباه، تعصب‌های کورکورانه و ابتدایی خود پافشاری کرده و آنتن‌های موبایل را خطر جدی برای جوامع بشری قلم‌داد می‌کنند.

حرفی را تکرار می‌کنند که سه دهه پیش درباره امواج رادیویی تصور می‌شد و صدها مقاله علمی و گزارش‌های معتبر و دقیق علمی نمی‌تواند آن‌ها را از این فضای اشتباهی که درگیرش هستند؛ خارج کند. متوجه نیستند که با اصرار بر این عقاید غیرشفاف خود، بخشی از جامعه را نیز همراه خود کرده و بر مشکلات مردم دامن می‌زنند. نه تنها گرهی از مشکلات جامعه باز نمی‌کنند؛ بلکه مانعی بر سر پیشرفت و توسعه جامعه و عاملی برای عقب‌ماندگی هستند.

۵- تحقیقات شبهه علمی

بررسی تاثیرات امواج رادیویی و تشعشعات الکترومغناطیس بر سلول‌های بدن یک کار تحقیقاتی چند روزه و چند ماهه نیست. برخی از تحقیقات زیر نظر مراکزی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) سال‌ها طول کشیده و هنوز هم ادامه دارند.

متاسفانه، امواج رادیویی دم دست‌ترین سوژه برای مراکز تحقیقاتی و دانشجویان هستند و در غالب اوقات هم بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی پرتوافکنی و انتشار امواج در یک محیط کاملا طبیعی و براساس برخی شواهد و علایم، نتیجه‌گیری کرده و گزارش‌های مخلوط با حدس و گمان خود را منتشر می‌کنند تا هم نشان دهند به کشف و دستاورد بزرگی رسیدند و هم مقاله و پایان‌نامه خود را به سرانجام برسانند.

آیا واقعا دغدغه سلامتی مردم را دارند؟

هنگامی که در سازوکار این گروه‌ها و منابع دقت می‌شود؛ تردیدی باقی نمی‌ماند که این به ظاهر دوستان و دلسوزان سلامتی مردم، کمترین دغدغه نجات جان انسان‌ها و فراهم‌سازی بسترهای راحتی و زندگی بهتر آنان را ندارند.

افرادی که سلامتی مردم برایشان اهمیت دارد؛ در برابر علم و حقیقت سر تعظیم فرو آورده و با کمترین دانش فنی متوجه می‌شوند تهدید سلامتی مردم در عدم نصب آنتن‌های موبایل بیشتر در یک منطقه است.

بارها از منظر فنی توضیح دادیم که ایجاد فاصله زیادی میان گوشی موبایل و آنتن‌ها می‌تواند چگالی انرژی تشعشعات رادیویی را افزایش دهد و در آن صورت ممکن است از حد مجاز فراتر رفته و باعث به خطر افتادن سلامتی کاربر شوند. نصب آنتن‌های بیشتر در منطقه که تمام کشورهای پیشرفته دنیا به دنبالش هستند؛ باعث می‌شود قدرت امواج رادیویی کمتر و بدون هیچ‌گونه تهدید و خطری برای زندگی انسان‌ها باشند.

راه‌کار چیست؟

شفاف اندیشیدن، افزایش دانش و آگاهی، اعتماد به مراجع و منابع معتبر، دست از تعصب و عقاید کورکورانه برداشتن، زود باور نکردن هر حرف و سخن و خبری، دنبال کردن دلایل مخالفت‌ها و ریشه‌یابی سخنان ضدفناوری بهترین راه‌کار برای مبارزه با آنتن‌هراسی است.

برای خنثی کردن توطئه‌ها و سوءاستفاده‌های گروه‌های مختلف از باورها و عقاید مردم و ناامن کردن جامعه، باید همیشه اخبار و اطلاعات را از منابع معتبر دریافت کرد و باور داشت. با مهندسی معکوس، دست کلاه‌برداران و دلسوزان تقلبی سلامتی جان انسان‌ها را رو کرده و به دیگران معرفی کرد.

افزایش سطح دانش و آگاهی عمومی مردم بهترین ابزار برای پذیرش یک فناوری است که همه دستگاه‌های مرتبط و تک تک افراد جامعه نسبت به آن وظیفه دارند.

نوشته ۵ دلیل آنتن‌هراسی در جامعه و روش‌های مقابله با آن اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.