۵ سوال برای شناخت آنچه در زندگی به شما انگیزه می دهد

انگیزه در زندگی

حتما تا کنون شنیده اید که می گویند بهترین کار خودشناسی است. وقتی یک گام به عقب بر می دارید تا خودتان را بهتر بشناسید در واقع فرصت یک جهش عالی به سمت موفقیت و شادی برداشته اید. موفقیت و شادی نیز به راحتی ایجاد نمی شود بلکه نیاز به اقدام دارد. اما واقعا برای یک اقدام قوی و مثمر ثمر به چه چیزی نیاز داریم؟ باید انگیزه ای باشد و اینجا انگیزه همان نیروی درونی است که موجب می شود ما یک گام به جلو برداریم.

برای ایجاد انگیزه باید بدانیم که در کار مورد نظر، چه چیزی می تواند انگیزه ما را تحریک کند. با این شناخت می توانیم تغییرات اساسی در دیدگاه و ذهنیت خود ایجاد کرده و محرک همیشگی مان را در کنارمان داشته باشیم و اقدام کنیم و موفق شویم.

 

حرکت همیشه به معنی انگیزه نیست

گاهی شما هدفی دارید و برای انجام آن و رسیدن به ان تلاش می کنید. در واقع با هدف سازی، گام های کوچک و بزرگ را برنامه بندی می کنید و اقدام می کنید.

در حالی که این رویکرد می تواند مؤثر باشد، اما واقعا مؤثر نیست. وقتی نمی دانید چه چیزی شما را در زندگی به جلو می راند و به شما انگیزه می دهد، در واقع از اراده خود به تنهایی برای تحقق اهداف خود استفاده می کنید.

اراده همیشگی نیست و میزان آن در طول روز و ماه ها و سال ها کم و زیاد می شود. حتی در ابعادی از زندگی به طور کامل رنگ می بازد. به همین خاطر است که تنها ۲۰ درصد از مردم، به هدف های خود سالانه رسیدگی می کنند.

برای این که جزو این ۲۰ درصد باشیم باید نیروی انگیزشی مان را کشف کنیم.

به راستی در وجود ما چه چیزی و انگیزه برای چه چیزی وجود دارد که می توانیم آن را کشف کنیم و در سایه آن به تلاش بپردازیم؟

این مقاله پاسخ جامعی به این سوال است که در ۵ گام ساده، شما را به شناختی عالی از خودتان و منبع انگیزه تان خواهد برد.

انگیزه در زندگی

کاری که به صورت رایگان انجام می دهید چیست؟

این که شما امروز به شغلی مشغول هستید، دلیلی بر این نیست که انگیزه انجام آن را دارید. اگر خوش شانس باشید برای کاری که انگیزه اش را دارید و به آن علاقه دارید پول هنگفتی دریافت کنید. البته این شانس در خانه هر کس را نمی زند. پس بجای رویا پردازی به ادامه این مطلب توجه کنید.

امروز وینسنت ون گوگ به عنوان یکی از بزرگترین هنرمندان تاریخ شناخته می شود.

آیا می دانید که او فقط در کل زندگی خود فقط یک نقاشی فروخته است؟ ون گوگ بیش از ۹۰۰ نقاشی در طول زندگی خلق کرد اما توانست فقط یک اثر خود را به فروش برساند.

چند سال پس از مرگ وی نگذشت که مردم شروع به تقدیر از کارهای هنری وی کردند. از آنجا که ون گوگ عاشق نقاشی است، او نگران این نبود که مردم نقاشی های وی را خریداری کنند یا نه.

انگیزه ون گوگ به این بستگی نداشت که مردم به کار او احترام بگذارند. حتی او به کارش تجاری هم نگاه نمی کرد. او موفق شد محبوب باشد چون عاشق نقاشی بود.

عشق به هر چیزی و هر کاری، و هر زمینه ای، معنای لطیفی از انگیزه است که می تواند شما را پای کار نگه دارد.

به این فکر کنید که شما برای چه کاری حاضر هستید هیچ پولی نگیرید و آن کار را به خوبی انجام دهید؟ این کار یک منبع انگیزشی خیلی خوب برای شما به حساب می آید.

 

چه چیزی معمولا همیشه در ذهنتان است

آیا می دانید موقع خواب یا بیدار شدن، چه چیزی در ذهن تان موج می زند؟ ما آدم ها معمولا انقدر فرآیند ها زندگی مان بدون فاصله و سریع است که متوجه خیلی چیزها نمی شویم. در چنین حالتی بهترین تمرین این است که یک دفترچه کنار تخت تان بگذارید تا به محض بیدار شدن از خواب، یادداشت هایی در مورد کارها و اشتیاق هایی که برای زندگی ان روز تان دارید ثبت کنید. چیزهایی که می نویسید یک روش ساده برای شناخت انگیزه های شما است.

دفترچه یادداشتی در طول روز داشته باشید و در آن از افکار تان بنویسید. آن چه به طور مکرر در ذهن تان می آید را یادداشت کنید. بدین ترتیب می توانید صدای ذهن تان را متوجه شوید که برای چه چیزی حاضر هستید وقت بگذارید و در رویای آن به سر می برید.

علاوه بر این افکار، صحبت ها و فعالیت های روزانه شما نیز می تواند بیان کننده انگیزه درونی شما باشد. وقتی در کنار دوستان و خانواده خود هستید ، همیشه چه موضوعاتی را مطرح می کنید؟ آرزوی خود را چه می پندارید و از چه چیزی و چه کاری رویایی سوال می کنید و حرف می زنید؟

این ها همه می توانند سرنخ هایی برای انگیزه یابی تان باشد.

دقت کنید که، یک مراقبه ساده در طول یک هفته می تواند اطلاعات دقیقی به شما از خودتان بدهد تا ما بقی زندگی تان را هدفمند تر و البته با برنامه تر و با انگیزه و شوق و نشاط بیشتری دنبال کنید.

 

در چه موضوعی غرق یادگیری می شوید

اگر دقت کرده باشید و به زمان مدرسه بر گردید، دانش آموزانی را به یاد خواهید آورد که در طول زندگی تحصیلی شان حواس شان به هر چیزی بود جز به درس و کتاب! این افراد اغلب این روزها دقیقا با هر موضوعی که پیش زمینه اش درس و تحصیل بود بیگانه اند.

اما در همان زمان بودند دانش اموزانی که غرق در درس بودند و حالا متناسب با علاقمندی های خود در رشته هایی فعال شده اند. این یک مثال ساده در این باره است.

اما اگر موضوع را به مطالعه غیر درسی بسط دهیم هم دقیقا همین موضوع وجود دارد. کاری به مهارت تند خوانی نداریم. با این حال وقتی کتابی به دست تان می افتد، غرق در خواندن چه مطالبی می شوید؟ معمولا افرادی که انگیزه شان را می خواهند با مطالعه کشف کنند به چند نکته توجه کنند:

  • به دنبال چه کتاب هایی می گردید؟
  • وقتی تنها جایی نشسته اید حاضرید وقت تان را صرف خواندن چه کتابی کنید؟
  • اگر به کتاب فروشی بروید به کدام غرفه می روید؟
  • پیش از خواب چه کتابی می خوانید؟
  • در مورد کدام کتابی که تا کنون خوانده اید می توانید با دقت صحبت کنید؟

گفته شده افراد نسبت به کتاب ها و موضوعات انگیزه بخش شان، سریع عکس العمل نشان می دهند و میزان یادگیری شان نیز بالاست. پاسخ به لیست چندتایی بالا می تواند مشخص کند که شما برای چه کاری ساخته شده اید و حضور در چه فعالیتی ( متناسب با مطالعه انگیزشی تان ) می تواند برای تان لذت بخش و پیشراننده باشد.

 

در باره چه موضوعات یا زمان هایی به خود افتخار می کنید

خود اندیشی نیز می تواند نشان دهنده بسیاری از اطلاعات نهفته و واقعیت ها در شما باشد. کمی به خودتان و روند زندگی تان فکر کنید. چه روزهایی و درست بعد از چه رویدادهایی حالتان در مورد خودتان خوب بوده است؟ با انجام چه کاری احساس کرده اید که با خود قبلی تان فرق دارید و عاشقانه خود را دوست داشته اید؟ چه زمانی احساس غرور کرده اید و به این بالیده اید که صاحب خودتان هستید؟

این ها همه می توانند نشان از این داشته باشند که انگیزه شما برای چه موضوعات و در چه سطوحی است.

اگر از بیان خلاقیت خود لذت می برید ، راهی برای بیان خلاقیت خود پیدا کنید. در چنین شرایطی می توانید به راحتی با ورود به عرصه خلاقیت در موضوعات خاص اوقات غنی برای خود و برای بروز خود ایجاد کنید.

روش دیگر این که ببینید که حاضر هستید چه مواردی را به رایگان به دیگران یاد دهید. این نشان از انگیزه درونی شما دارد. مردم هم باید از شما منتفع شوند. پس برای پیدا کردن انگیزه تان به آن ها کمک کنید و ببینید که در چه مواردی حاضر هستید کار کنید و چگونه موضوع را پیش ببرید. بدانید که کدام کار است که اگر آن را انجام دهید احساس خستگی و ضرر کردن پیدا نمی کنید.

این کار مطمئنا یکی از جنبه های انگیزشی شما است.

انگیزه در زندگی

بدون نیاز به تایید مردم چه کاری حاضرید انجام دهید

کارهایی وجود دارد که شما در زندگی انجام می دهید زیرا جامعه به شما می گوید ایده های خوبی هستند. جامعه به شما می گوید کدام مدرسه را باید انتخاب کنید ، کدام رشته اصلی و شغلی را باید انتخاب کنید و حتی در کدام شهر باید زندگی کنید. انتخاب های خاصی وجود دارد که معتبر تلقی می شود و مورد استقبال اکثر مردم قرار می گیرد.

در اینجا فقط با یک سوال می توانید خودتان و درستی مسیرتان را بشناسید! از خود بپرسید که ” من چرا در این مسیر هستم ”

آیا بخاطر خانواده و دوستان و پشتیبانان خود این مسیر را انتخاب کرده اید ؟یا این که از دل و جان تان این مسیر را انتخاب کرده اید؟

اگر برای مسیری که در آن قرار گرفته اید، تشویق و تاییدی از دیگران دریافت نمی کنید، و کماکان به کارتان ادامه می دهید و برای آن ارزش قائل هستید، این می تواند نشان از این داشته باشد که با کمک نیروی درونی و انگیزه تان پا در این مسیر گذاشته اید.

به تناسب می توانید با سوال هایی ساختگی مشخص کنید که برای چه کاری انگیزه بیشتری دارید.

  1. اگر فلان کار را کنم، خیلی عالی است.
  2. مهم نیست که دیگران مرا تشویق کنند یا نه! من در مسیر دلخواهم هستم
  3. فکر می کنم بعد از انجام فلان کار، بدون پاداش و مواجب، شاد تر هستم
  4. اگر فلان کار رایگان را انجام دهم احساس مفید بودن و ارزشمند بودن و غرور می کنم

با کمک سوالاتی امثال موارد بالا می توانید به راحتی انگیزه درونی خودتان برای شرایط، کار، هدف ها و زمینه های مختلف زندگی تان کشف کنید و به تناسب آن ها در زندگی تان تغییر مسیر ایجاد کنید. این کار موجب می شود که زندگی پربار تری از نظر جسمی و روحی داشته باشید.

و این یعنی یک زندگی لذت بخش و واقعی. نظر شما چیست؟

منبع

 

نوشته ۵ سوال برای شناخت آنچه در زندگی به شما انگیزه می دهد اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.