۶ برند در دنیای فناوری که می‌توانند اپل را به چالش بکشند!

۶ برند در دنیای فناوری که می‌توانند اپل را به چالش بکشند!

آیا اپل هنوز هم خلاقیت دارد؟ با معرفی هر محصول جدید سوال بزرگی مطرح می‌شود که آیا این همان چیزی است که باید باشد؟ به نظر می‌رسد اپل به نقطه اوج خلاقیت خود در تولید محصولاتش رسیده است. اگر چه این کمپانی با ارزش‌ترین کمپانی در دنیاست، اما سرعت رشد دنیای فناوری بی‌رحمانه زیاد است و اگر اپل مراقب نباشد می‌تواند این جایگاه را از دست بدهد، همان‌طور که پیش از این هم دو بار آلفابت توانست این مقام را از اپل برباید.

دنیای تکنولوژی هر روز شاهد ظهور برندهای جدید و محو شدن تدریجی برندهای بزرگ است که بهترین مثال آن را می‌توان نوکیا در دنیای تلفن‌های همراه دانست. اما آیا اپل با سرمایه‌ ۲۰۰ میلیارد دلاری‌اش هم می‌تواند با چالش مواجه شود؟! با هم نگاهی داشته باشیم بر قوی‌ترین چالش‌های احتمالی کوپرتینویی‌ها و شش برندی که آن‌ها را به وجود می‌آورند:

Magic Leap

نظریه احتمالی: تا چند سال آینده ما وارد عصری می‌شویم که سخت افزار در خدمت واقعیت ترکیبی خواهد بود، جایی که هدست‌ها، ابزارهای نصب شده بر روی سر و حتی صفحه نمایش‌های شبکیه‌ای به ما امکان تعامل با کامپیوترها را بدون استفاده از گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌دهند.

این چیزی است که Magic Leap (با حمایت گوگل و علی‌بابا) قول آن را داده است؛ فناوری تصویرسازی برای چشم با استفاده از هولوگرام‌های غیر واقعی که در نهایت تصویری منطبق بر دنیای واقعی را برای‌مان به نمایش می‌گذارد. اما اگر این فناوری آینده دنیای رایانه‌ها را تغییر دهد، اپل باز هم می‌تواند به موفقیت خود ادامه دهد؟!

حقیقت: اپل یا باید به دنبال ایده‌های ناب، جذاب و متمایز باشد یا روی ساخت چیزی مشابه تمرکز کند، راه‌کار دیگر خرید Magic Leao به وسیله اپل است. ریچارد هل‌وی، مدیر و تحلیل‌گر سازمان TechmarketView می‌گوید:

اگر اپل به این مسائل توجهی نکند، تهدیدی برای او خواهند بود.

Tesla Motors

نظریه احتمالی: آینده از آن شبکه خودروهای متصل به هم است. بنابراین اگر اپل در این صنعت جایگاه خود را تثبیت نکند باید منتظر شکست و پایان کارش باشد. ریچارد هل‌وی در این رابطه معتقد است:

خودرهای برقی خودران و شبکه اتصال آن‌ها، تغییر بزرگ بعدی در دنیای فناوری است که سود سرشاری هم خواهد داشت. این حوزه از لحاظ اهمیت گوشی‌های هوشمند را هم پشت سر خواهد گذاشت و بازار این اتومبیل‌ها می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ برابر بزرگ‌تر از اسمارت فون‌ها باشد.

آیا Apple Car به واقعیت تبدیل می‌شود و یا کوپرتیونیی‌ها تنها در حال کار بر روی تعامل iOS با اتومبیل‌های سایر خودروسازان هستند؟ اگر اپل این موضوع را نادیده بگیرد و چنین بازار رو به رشدی را که با سرعت زیاد به پیش می‌رود، به حال خود رها کند، قطعا در آینده پشیمان می‌شود.

حقیقت: در حال حاضر از این موضوع که اپل تمایل دارد تا در دنیای اتومبیل‌های خودران هم دستی داشته باشد، مطمئن هستیم. حتی ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا موتورز هم اینطور فکر می‌کند. اما اگر اپل که در این راه بی‌تجربه هم هست، راه را بلد نباشد و مغلوب شرکت‌هایی مانند تسلا موتورز شود چه؟! پاسخ ساده است، اپل می‌تواند این شرکت‌ها را هم بخرد. ‌هل‌وی در این باره می‌گوید:

اپل می‌تواند تسلا موتورز را با قیمتی مشابه مبلغی که مایکروسافت برای خرید لینکداین پرداخت، بخرد و می‌دانم که تمایل دارم کدام کمپانی را داشته باشم.

خب از سخنان این تحلیل‌گر مشخص می‌شود تمایل او به ماندن اپل در دنیای فناوری بیشتر از موفقیت تسلا موتورز در این راه است.

Facebook

نظریه احتمالی: فعلا بحث از تجربه شبکه‌ اجتماعی Ping اپل نیست، چون بازی تغییر کرده است. زاکربرگ و همکارانش با خرید Oculus Rift به طور جدی تمرکز خود را معطوف به واقعیت مجازی کرده‌اند. بر اساس شایعات اپل هم برنامه‌هایی برای واقعیت مجازی دارد،‌ اما با وجود سخت افزار و پلتفرم ویژه فیس‌بوک و کاربران این شرکت که ۱.۶۵ میلیارد هستند، این فیس‌بوک است که به یک قطب در دنیای واقعیت مجازی تبدیل می‌شود. از طرفی فیسبوک در دنیای پیام‌رسان‌ها هم در حال توسعه پلتفرم خود است تا سایر پیام‌رسان‌های محبوب مانند ویچت را در اپ‌های سوم شخص و ربات‌ها به چالش بکشد و در این بین iMessage اپل کم کم در حال عقب رفتن است. هل‌وی می‌گوید:

همه می‌گفتند آن‌ها (زاکربرگ و تیمش) راهی به دنیای موبایل و یا گرفتن سهمی از آن ندارند و حالا این فیس‌بوک است که از این حوزه درآمد خوبی دارد. در حال حاضر فیس‌بوک از لحاظ دست آوردها و موفقیت‌هایی که کسب کرده، حیرت انگیزترین کمپانی است، اما این شرکت خود را بازسازی خواهد کرد تا به موفقیت ادامه دهد.

مدت خیلی زیادی از زمانی که همه تصور داشتند آینده شبکه‌های اجتماعی در دست توئیتر و لینکداین است نگذشته و حال همه می‌بینیم که فیس‌بوک در این عرصه بی‌رقیب است.

حقیقت: اپل باید پلتفرم iMessage را مشابه همان راهی که فیس‌بوک برای Messenger پیش گرفته، توسعه دهد و به دنبال توسعه سرویس واقعیت مجازی اختصاصی خودش باشد.

ARM

نظریه احتمالی: اینترنت اشیا در حال فراگیر شدن است و اپل از این قافله جا مانده! Cisco برای سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱.۶ میلیارد دستگاه قابل حمل و دستگاه‌های متصل به هم را پیش بینی کرده است، در حالی که گارتنر پیش بینی کرده اینترنت اشیا تنها در سال جاری ۵۰ درصد رشد خواهد داشت. اما آیا اپل می‌تواند در این حوزه هم پیش‌رو باشد؟

پاسخ منفی است، اما شرکت بریتانیایی ARM که در کمبریج واقع شده می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. نظر هل‌وی در این رابطه این گونه است:

ARM توانسته به خوبی مسیر آینده را ببیند و وابستگی خود به تولید نیمه‌ رساناها برای گوشی‌های هوشمند را به کمتر از ۵۰ درصد پتنت‌هایش برساند و با تولید فرستنده‌ها و نیمه رساناهای بسیار باریک که به راحتی در هر وسیله‌ای جای می‌گیرند، مسیرش را به سمت اینترنت اشیا تغییر دهد.

حقیقت: با وجود این که ARM یکی از مهم‌ترین مدعیان این حوزه در رقابت با اپل از لحاظ استفاده از پتانسیل‌های موجود در آینده است، تمامی آیفون‌های اپل از پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM استفاده می‌کنند. اپل با ارزش‌ترین کمپانی دنیاست و با ثروت خود می‌تواند به راحتی بسیاری از رقیبان از جمله ARM را به مالکیت خود درآورد که البته قبلا هم چنین شایعه‌ای منتشر شده بود.

Foxconn

نظریه احتمالی: شرکت تایوانی فاکس‌کان وظیفه تولید آیفون‌های اپل در را به عهده دارد که خط تولید آن در چین است. این شرکت تمایل دارد تا تقریبا همه بخش‌های آیفون (از جمله صفحات OLED در نسل‌های بعد) را خودش تولید کند و شاید به همین دلیل است که در اوایل امسال شرکت شارپ (که تولید کننده صفحه نمایش‌های آیفون است) را با قیمت ۳.۵ میلیارد دلار خریداری کرده است.

اما فاکس‌کان به تازگی برند نوکیا را هم از مایکروسافت خریده، با این وجود، این کمپانی به بیش از یک سر هم کننده تجهیزات برای سایر شرکت‌ها تبدیل می‌شود. ولع این شرکت تایوانی به حدی است که حتی اگر روزی اپل برند آیفون را به فروش بگذارد هم فاکس‌کان پیش از همه اعلام آمادگی می‌کند.

حقیقت: شاید فاکس‌کان با خرید برند نوکیا، برند شکست خورده‌ای را به تصاحب درآورده، اما بعید نیست با وجود کاهش فروش و استقبال‌ها از گوشی‌های اپل، این روند ادامه‌دار شود و اپل کسب و کار تلفن‌های هوشمندش را واگذار کند و به سراغ بخش‌های سود آورتری برود. مطمئنا اگر هم آیفون رو به افول برود، به سرنوشت برند آیپاد دچار نخواهد شد که اپل رسما رهایش کرده است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فاکس‌کان می‌تواند یکی از متقاضیان خرید این برند باشد.

هوآوی

نظریه احتمالی: روی قاب پشتی آیفون‌ها عبارت “Designed in California” به معنی طراحی شده در کالیفرنیا به چشم می‌خورد اما همه می‌دانیم که تمام آیفون‌های این شرکت در چین و بوسیله فاکس‌کان تولید می‌شوند. تمامی وسایل الکترونیکی در حال حاضر از شن‌زن چین می‌آیند، همان شهری که مقر اصلی هوآوی (سومین برند تولید کننده گوشی‌های هوشمند پس از اپل و سامسونگ) در آن قرار دارد.

در همکاری با Leica و تولید گوشی‌های رده بالایی که پتانسیل رقابت با آیفون را دارند، هوآوی در سال گذشته حدود ۹.۲ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرده، یعنی حدود یک میلیارد دلار بیش از اپل! همچنین فروش این شرکت در اروپا در سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است.

حقیقت: با جمله هل‌وی شروع می‌کنیم که می‌گوید:

به لطف بازار چین و اقتصاد این کشور، هوآوی پشتوانه بزرگی دارد. این شرکت نقش بزرگی در صنعت گوشی‌های هوشمند دارد و جدیدترین اسمارت فون‌های آن را می‌توان جز بهترین‌های موجود دانست. آن‌ها بسیار قدرتمند هستند.

اما تا زمانی که اپل به طور جدی به فکر جبران کاهش فروش گوشی‌های خود است، می‌توان امیدوار بود که هوآوی نتواند باعث وخیم‌تر شدن اوضاع اپل شود.

نوشته ۶ برند در دنیای فناوری که می‌توانند اپل را به چالش بکشند! اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.