۷ اشتباه رایج هنگام عکاسی در سفر

۷ اشتباه رایج هنگام عکاسی در سفر

یکی از کارهای جذابی که هر فرد در هنگام سفر انجام می‌دهد، عکاسی است. چه حرفه‌ای باشید چه آماتور، قطعا یکی از انگیزه‌های شما در سفر، عکاسی از منظره است. عکاسی از منظره بسیار دشوار است چراکه در عکاسی منظره باید همه‌چیز همان‌طور که هست ثبت شود و مخاطب را مجذوب خود کند. در عکاسی منظره همه‌چیز آماده است؛ تنها کاری که شما به‌عنوان یک عکاس باید انجام دهید، این است که برخی جزئیات را حذف کنید و روی جزئیاتی خاص متمرکز شوید. البته بسیاری هستند که با رعایت تمام قوانین و ایجاد قاب‌بندی مناسب بازهم عکس جذابی را ثبت نمی‌کنند. دلیل این امر آن است که این افراد خواه‌ناخواه اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که در وهله‌ اول به چشم نمی‌آیند اما پس از ثبت عکس خود را به‌خوبی نشان می‌دهند. اگر جهانگرد هستید و می‌خواهید از هر منطقه، یک عکس جذاب داشته باشید، لازم است با ۷ اشتباه رایج در عکاسی هنگام سفر آشنا شوید تا عکس‌هایی که با‌زحمت بسیار ثبت کرده‌اید، ارزش کار شما را به‌خوبی نشان دهند.

  1. این عکس‌ها را همه می‌توانند، بگیرند!

این سخن برایتان آشنا نیست؟ «من هم می‌توانستم این عکس را بگیرم.»! به نظر شما چه عاملی باعث می‌شود مخاطب عکس‌های شما این سخن را به زبان بیاورد؟! در عکاسی دو دید وجود دارد: دید عمومی و دید منحصربه‌فرد. دید نخست همان دیدی است که معمولا همه‌ مردم از آن دید به سوژه نگاه می‌کنند و درنتیجه عکس‌هایی با مضمون تکراری و کلیشه‌ای ثبت می‌شود. دید دوم مخصوص افرادی است که خلاق هستند و نمی‌خواهند مثل بقیه ببینند. برای کسب دید دوم می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • جستجو کنید

راحت‌طلب نباشید. بدانید که برای رسیدن به خارق‌العاده‌ترین سوژه‌ها باید تحمل داشته باشید و هر سختی را به جان بخرید. اگر حس می‌کنید بهترین نور، سوژه و یا زاویه‌ برای عکاسی در دورترین نقطه شما را صدا می‌زند، برای رسیدن به آن صدا، با احتیاط به سمت آن بدوید.

  • خلاق باشید

خلاق بودن عیب نیست. کسی در این دنیا وجود ندارد که همانند شما فکر کند. مطمئن باشید طرح بدیعی که برای عکاسی به ذهن شما می‌رسد، وارد دامنه‌ افکار دیگران نمی‌شود. پس به خود اعتماد کنید و از عملی کردن طرح‌تان نترسید.

  • صبر لازمه‌ کار شما است

گاهی برای شکار بهترین عکس‌ها لازم است ساعت‌ها صبر کنید. در واقع صبر همانند طنابی است که سوژه‌تان را بیرون می‌کشد.

البته راه دیگری برای خلق تصاویر منحصربه‌فرد وجود دارد. گاهی در مکانی، اتفاقات ثانیه‌ای و شگفت‌انگیز می‌افتد و شمارا نه‌تنها به‌عنوان عکاس که به‌عنوان شخصی عادی حیرت‌زده می‌کند. اگر دست به شاترتان خوب باشد، می‌توانید تصاویری متفاوت ثبت کنید. البته باید خوش‌شانس باشید که چنین شرایط کمیابی برای شما فراهم گردد!

  1. دوری کردن از مردم

چرا اکثرا مردم را مزاحم عکس خود می‌دانیم؟! گاهی حضور مردم در عکس شما بیش از یک قاب‌بندی مناسب و سوژه‌ عالی ارزشمند است. برخی از عکاسان تازه‌وارد به دلیل ترس و خجالت، مردم را از تصاویر خود حذف می‌کنند. نگران نباشید. بیشتر مردم صمیمی و مهربان هستند. این حقیقت باکمی تلاش در جهت شناخت آن‌ها به دست می‌آید. اگر کمی اجتماعی‌تر باشید می‌توانید از مردم سوژه‌های نابی بسازید.

  1. تنبلی و عجله کردن

اکثر مردم عاشق عکس‌های فوری و سریع هستند. این افراد گمان می‌کنند که اگر زمان زیادی را صرف عکاسی از یک منظره و یا بنای تاریخی کنند، لحظه‌هایی را از دست می‌دهند و نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید از سفر خود لذت ببرند. سوال اصلی این است که چگونه این افراد با حذف اصلی مهم در عکاسی به نام صبر می‌توانند از عکاسی لذت ببرند؟ البته این سؤال پاسخی احتمالی نیز دارد. چرا چندین ساعت صبر کنم تا بهترین نور و سوژه را به دست آورم درحالی‌که می‌توانم همین چند ساعت را در هتلم بگذرانم و از چند عکس فوری که گرفتم راضی باشم؟! سفر تنها برای استراحت نیست. سفر، آشنایی با سایر فرهنگ‌ها است و جالب است بدانید این آشنایی، با عکاسی به دست می‌آید. درس نخست در عکاسی، صبر است. اگر صبور باشید، دو جایزه‌ بزرگ دریافت می‌کنید: یکی آشنایی با فرهنگ مقصد و دیگری  ثبت تصویر منحصربه‌فرد.

  1. دید عادی

شاید این نکته یکی از مهم‌ترین نکات در بحث عکاسی باشد: دید مردمی نداشته باشید ،دید مردم‌پسند داشته باشید! حتی سوژه‌های خاص نیز باید به نحوی خاص‌تر ثبت شوند. فراموش نکنید شما هم در وهله‌ نخست همانند مردم می‌بینید. به دید نخست‌تان پروبال دهید و یا به دنبال سوژه‌ جذاب‌تر دیگری باشید. فقط در این صورت می‌توانید تصویری منحصربه‌فرد خلق کنید.

  1. از قلم انداختن جزئیات

کلی‌نگر نباشید. پس از سوژه به دنبال جزئیات بگردید. شاید یک تک‌درخت در دشتی بی‌انتها زیبا به نظر برسد اما پرنده‌ای که از دوردست قصد فرود بر آن درخت تنها را دارد می‌تواند جلوه‌ای خاص به تصویر شما بیفزاید. یک سوژه به‌تنهایی نمی‌تواند بهترین‌ها را در اختیار شما بگذارد. هر سوژه کلیت و جزئیاتی دارد. اگر عکاس ماهری باشید با برقراری تعادلی بین کلیات و جزئیات سوژه می‌توانید تصویری جذاب‌تر از خود سوژه خلق کنید. البته گاهی اوقات لازم است اصل تعادل را زیر پا بگذارید و از اصل افراط و یا تفریط در به‌کارگیری جزئیات استفاده کنید.

  1. سفر دسته‌جمعی

پیش از توضیح این بخش، لازم است این سؤال را از خود بپرسید: برای چه سفر می‌کنم؟! آیا به سفر می‌روم تا عکس بگیرم و یا صرفاً برای عکاسی، سفر می‌کنم؟! اگر عاشق عکاسی هستید، بدانید دیگران این عشق سرشار شما را درک نمی‌کنند. اگر با دوستان، خانواده و یا تور گردشگری به سفر می‌پردازید، انتظار بهترین‌ها را نداشته باشید. در این‌گونه مسافرت‌ها، افسار زمان به دست شما نیست. به همین دلیل نمی‌توانید به هرکجا بروید و یا در انتظار بهترین نور، سوژه و… وقت بگذرانید. هم‌سفران شما می‌خواهند همه‌چیز را در حافظه‌ ذهنشان ثبت و ضبط کنند نه در حافظه‌ دوربینشان. پس اگر می‌خواهید با دیگران به سفر بروید، تنها از سفرتان لذت ببرید و به دنبال خلق نباشید. اگر هم می‌خواهید صرفاً برای عکاسی به گردش بروید، هرگز به دیگران پیشنهاد همراهی ندهید. یا از سفرتان با دیگران لذت ببرید یا از عکاسی در تنهایی خودتان.

  1. لذت نبردن

اگر عاشق عکاسی هستید، این عشق را با افراط‌کاری‌های خود به تنفر تبدیل نکنید. سفر برای خروج از فشارهای روانی صورت می‌گیرد. عکاسی را به فشار روانی تبدیل نکنید. شما در سفر باید با یک تیر دو نشان را هدف بگیرید؛ یکی لذت بردن از سفر و فضای جدید و دیگری ثبت هر آنچه به شما بهترین حس را منتقل کرده است.

نوشته ۷ اشتباه رایج هنگام عکاسی در سفر اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.