۷ دلیل برای آنکه بدانید یک لپ‌تاپ از تبلت بهتر است

 

tablet-or-laptop

زمانی‌که تبلت‌ها به صورت گسترده وارد بازار شده و مورد استقبال هواداران نیز قرار گرفتند، بسیاری این لوح‌های لمسی را پایانی برای عصر لپ‌تاپ‌ها دانستند. دستگاه‌هایی که به عنوان یک کامپیوتر پرتابل همیشه طرفداران زیادی داشته و با عرضه گسترده و پایین‌تر آمدن قیمت‌شان، توانسته بودند به خانه‌های زیادی راه پیدا کنند.

اما پیش‌بینی‌ها در شکست لپ‌تاپ‌ها به واسطه قدرت گرفتن تبلت‌ها محقق نشد و چه بسا این تبلت‌ها بودند که بازار خودشان را رو به افول دیدند (۵ دلیل که باعث افت فروش تبلت‌ها در بازار شده است) و لپ‌تاپ‌ها همچنان با قدرت ادامه داده‌اند.

در این مطلب قصد داریم برای شما ۷ دلیل بیاوریم تا متوجه شوید که چرا یک لپ‌تاپ، گزینه بهتری نسبت به تبلت می‌تواند باشد.

۱- کارکرد راحت‌تر

واقعیت این است که تبلت‌ها علی‌رغم ظاهر ساده‌تر و جمع و جورتر خودشان، کارکرد راحت‌تری ندارند. شاید همین امر آن‌ها را مجبور کرد که پس از مدتی، روی به سمت استفاده از صفحه کلیدهای فیزیکی همچون لپ‌تاپ‌ها بیاورند. در واقع حالت تمام لمسی همیشه یک مزیت نیست و یک کی‌بورد، کارکرد بسیار راحت‌تری را برای لپ‌تاپ فراهم می‌آورد. ضمن آنکه وجود ماوس (یا ترک پد) به همراه پورت‌های فراوان‌تر و متنوع‌تر، همیشه لپ‌تاپ‌ها را از نظر کارکرد راحت‌تر و سریع‌تر، یک سر و گردن بالاتر از تبلت‌ها نگاه داشته است. همچنین با ورود نسل نوین لپ‌تاپ‌های با نمایشگر لمسی، شاید آن گزینه اصلی برتری برای تبلت نیز دیگر وجود نداشته باشد.

۲- سخت‌افزار بهتر

تبلت‌ها به علت نازکی و جمع و جور بودنشان، همیشه سخت‌افزار ضعیف‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌ها داشتند. به خصوص آنکه از سیستم تهویه قدرتمندی هم بهره نمی‌گرفتند. برای همین یک نوت‌بوک، می‌توانست سخت‌افزار خیلی بهتری را در دل خودش تعبیه کرده و به همین خاطر برای انجام کارهای سنگین‌تر، گزینه بسیار مناسب‌تری محسوب شود. از نظر میزان رم و حافظه داخلی نیز برتری با لپ‌تاپ‌ها بوده و یک تبلت حرف چندانی در این بخش برای گفتن ندارد.

۳- استحکام بیشتر

لپ‌تاپ‌ها به خاطر فرم جمع شدن خودشان، مقاومت بیشتری در برابر ضربات نشان می‌دهند،‌ چرا که به طور معمول نمایشگر به سمت داخل بوده و به عنوان حساس‌ترین بخش دستگاه، از ضربات مصون می‌ماند اما تبلت‌ها این گونه نبوده و به علت ظرافت بیشتر و نمایشگر بزرگ تمام لمسی خودشان، استحکام کم‌تری دارند و به همین خاطر به صورت جدی‌تری در معرض تهدید ضربات مهلک قرار می‌گیرند!

۴- قابلیت آپگرید مناسب‌تر

شما وقتی که یک تبلت با سخت‌افزار مشخص می‌خرید، دیگر بایستی قید آپگرید کردن سخت‌افزار آن را برای همیشه بزنید و به همان چیزی که دارید، قناعت کنید. اما در لپ‌تاپ‌ها این گونه نیست. البته تنوع آپگرید کردن در یک لپ‌تاپ به اندازه کامپیوتر دسکتاپ وجود ندارد اما شما حداقل می‌توانید هارد خودتان را تعویض کرده و یا میزان رم را افزایش دهید. حتی در برخی از مدل‌های معدود، امکان ارتقای پردازنده نیز وجود دارد.

۵- سیستم عامل کارآمدتر

وقتی که شما یک دستگاه با سخت‌افزار قوی‌تر و امکانات متنوع‌تر دارید، به طور حتم سیستم عامل بهتر نیز برای آن ارایه خواهد شد. چه بسا که الان اکثر تبلت‌های بازار، اندرویدی هستند و اگر نرم‌افزارهای آن‌ها (از نظر قدرت اجرایی) را با لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مک مقایسه کنید،‌ متوجه فرسنگ‌ها فاصله خواهید شد! ضمن آنکه سازنده‌ای چون اپل که تبلت‌ها را به اوج قدرت خودش رساند،‌ همچنان سیستم عامل قدرت‌مندتر Mac را برای لپ‌تاپ‌هایش عرضه می‌کند و ترجیح داده که آی‌پدهایش به همان سیستم عامل ساده‌تر و سبک‌تر موبایلی مجهز باشد.

۶- تعمیرات مطمئن‌تر

اگر تبلت شما به صورت جدی خراب شود،‌ احتمالا بایستی فاتحه‌ای برایش بخوانید اما اگر این بلا به سر لپ‌تاپ‌تان بیاید، همچنان به بازگشتش به زندگی امیدوار خواهید بود. ضمن آنکه در حالت کلی، باز کردن و تعمیر یک لپ‌تاپ امری ساده‌تر از تبلت است و به همین خاطر همیشه گزینه‌های مطمئن‌تری برای بازگشت به زندگی محسوب می‌شوند.

۷- تنوع بالاتر

اگر سری به بازار تبلت و سپس لپ‌تاپ بزنید، متوجه می‌شوید که لپ‌تاپ‌ها چه از نظر ظاهر و چه سازنده معتبر (که با سازندگان فیک و درجه دوم متفاوت هستند)، نسبت به تبلت‌ها برتری دارند. ضمن آنکه شما می‌توانید یک لپ‌تاپ با ظاهر مشابه از یک سازنده را گاهی اوقات با بیش از ۵ کانفیگ مختلف پیدا کرده و بسته به نیازتان، بهترین را برگزینید (به عنوان مثال همین سرفیس بوک مایکروسافت) اما این میزان از تنوع در تبلت‌ها دیده نشده و به طور معمول فقط مقدار حافظه داخلی یک لوح لمسی، تنها تنوع آن را تشکیل می‌دهد.

نوشته ۷ دلیل برای آنکه بدانید یک لپ‌تاپ از تبلت بهتر است اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.