۷ راهکار دیوار برای جلوگیری از قیمت‌گذاری کاذب در بازار خودرو

 
سایت دیوار،‌ پلتفرم ثبت نیازمندی‌های آنلاین در گزارشی راهکارهای خود برای جلوگیری از تلاطم در بازار خودرو را منتشر کرد. در بین این راهکارها از محدودیت در ثبت آگهی‌ها تا نحوه قیمتگذاری خودرو دیده می‌شود. همچنین این پلتفرم در اقدامی جدید و براساس این راهکارها سامانه‌ای به نام «کارنامه» را راه‌اندازی کرده که می‌تواند به خریداران و فروشندگان خدمات کارشناسی قبل از انجام معامله را ارائه کند.
 
 اولین راهکاری که دیوار انتخاب کرده «ایجاد محدودیت برای ثبت آگهی رایگان» است. براساس این راهکار در طول ماه کاربران فقط می‌توانند ۳ آگهی رایگان در این سایت ثبت کنند و برای ثبت بیشتر از این تعداد آگهی باید هزینه آن را پرداخت کنند.  این محدودیت ماهانه در طول یک روز نیز اعمال می‌شود،‌ با این تفاوت که در طول روز حتی با پرداخت هزینه آگهی نیز کاربر نمی‌تواند بیشتر از ۳ بار آگهی ثبت کند.
 
در راهکار سوم دیوار «تعریف سقف متعارف بازار» تعیین کرده است. دیوار معتقد است تعریف قیمت متعارف بازار این امکان را می‌دهد که قیمتی بالاتر از آن توسط کاربر در سایت ثبت نشود. در این راهکار، اگر آگهی‌دهنده قیمتی بالاتر از سقف قیمت متعارف و متناسب با خودروی خود را در آگهی به ثبت برساند، قیمت به‌طور سیستمی از آگهی حذف‌شده و به‌صورت «توافقی» نمایش داده می‌شود. دیوار اعلام کرده که در این راهکار، چند ترفند دیگر هم در سایت اجرا می‌شود. براین اساس دیوار در صورتیکه‌ قیمت‌های بازار به دلیل نوسانات ارز و یا دیگر مسائل دچار التهاب شده و صعودی باشد، سقف قیمت‌ها را با یک ماه تأخیر به‌روزرسانی می‌کند. دیوار تاکید که این به‌روزرسانی با تاخیر تنها شامل روند صعودی و التهاب بازار است.
 
یکی‌دیگر از راهکارهای انتخابی دیوار برای جلوگیری از تلاطم در بازار خودرو «حذف آگهی‌های درخواست خرید خودرو» است. در این راهکار دیوار آگهی‌های درخواستی خرید خودرو و امکان ثبت آن را کاملاً حذف کرده تا از ایجاد نیاز کاذب در بازار خودرو جلوگیری کند.
 
«استفاده از سامانه شاهکار برای احراز هویت کاربران» هم از راهکارهای مورد استفاده دیوار اعلام شده است. براساس توضیحات این سرویس، در دسته‌بندی خودرو پلتفرم دیوار با استفاده از این سامانه که از طریق سازمان فناوری اطلاعات در اختیار این شرکت قرار گرفته، برای تمامی کاربرانی که درخواست ثبت آگهی دارند امکان احراز هویت را فراهم‌کرده است.
 
در راهکاری دیگر سایت دیوار برای جلوگیری از دلالی و تشویش در بازار خودرو «پنل نمایشگاهی» طراحی کرده است که کاربرانی که در دنیای واقعی با مجوز رسمی از اتحادیه صنف نمایشگاه‌های خودرو نمایشگاه اتومبیل دارند، بتوانند از سایت دیوار برای بهبود فضای کسب‌و کار خود بهره ببرند و تعداد بیشتری آگهی برای ثبت خرید و فروش خودرو در سایت منتشر کنند.
 
اما هفتمین راهکاری که دیوار  اعلام کرده «ارائه خدمات کارشناسی خودرو» است تا به ایجاد شفافیت در این بازار کمک کند. در این راستا هم دیوار سرویسی به نام «کارنامه» را راه‌اندازی کرده است. با کمک این سامانه خریدار و هم فروشنده می توانند درخواست اعزام کارشناس را برای ارزیابی خودرو پیش از معامله داشته باشند.  کارنامه با ارسال یک گزارش کارشناسی دقیق و مشاوره در قیمت به کاربران کمک می‌کند تا خرید مطمئن و دقیق‌تری داشته باشند.