۱۳ روش برای تقویت انگیزه برای هدف های طولانی مدت

تقویت انگیزه بلند مدت

بسیاری از اوقات ما به دنبال انجام کارهای بزرگ در زندگی مان هستیم. شاید شور و اشتیاقی نهانی در سر و وجودمان موجب شود که استارت کار بزرگی را بزنیم. اما اگر این حالت را تجربه کرده باشید خوب می دانیم که، به مرور زمان ممکن است که این نیروی درونی کم رنگ تر شود.

در این حالت بهتر است که به جای این که دست روی دست بگذاریم تا آن هیجان جذاب دوباره سر و کله اش پیدا شود، شروع کنیم و در وادی افزایش تقویت انگیزه کار کنیم و پرسه بزنیم باشد که انرژی را زودتر فعال کنیم.

برای هر کاری باید انگیزه ای باشد و تا انگیزه در کار نباشد، هیچ کاری به خوبی و با کیفیت به پیش نمی رود.

من در این مقاله می خواهم به شما کمک کنم تا بتوانید انگیزه تان را پر قدرت نگه دارید و کاری کنید که بتوانید به بهترین شکل ممکن، انرژی تان را افزایش دهید.

تقویت انگیزه بلند مدت

یک هدف بلند مدت تنظیم کنید و آن را بنویسید

انگیزه داشتن و ایجاد آن می تواند کار پر دردسری باشد اما وقتی که این انگیزه وجود داشته باشد می توانید با خیال راحت گام بردارید. یکی از راه هایی که به شما انگیزه می دهد این است که مطمئن باشید که جایی که گام می گذارید، جای درست است و در حال رسیدن به بهترین ها هستید.

برای این موضوع می توانید لیست منسجمی از هدف های بلند مدت و کوتاه مدت خود تنظیم کنید و بررسی کنید که روزانه چقدر در این لیست موفق بوده اید و پیش روی داشته اید.

مسلما وقتی ببینید که در مسیری گام می گذارید که پیشرفت حاصل شده انگیزه بیشتری برای ادامه و حتی برداشتن گام های بلند تر پیدا خواهید کرد.

شما باید در پی ایجاد یک هدف بلند مدت استراتژیک باشید و سپس برای پیگیری موفقیت خود بی امان تلاش کنید. فقط کار سخت شاید آن بخش باشد که بتوانید روش رسیدن به موفقیت را پیدا کنید.

روی این بخش کار کنید و مسیر را مشخص کنید تا بتوانید اولین گام برای افزایش انگیزه را فراهم کنید.

 

هدف خود را به کارهای روزانه و کوچک تان تقسیم کنید

یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که، هدف بزرگ تان را به قدر تلاش یک روز کوچک کنید. کارهای کوچک شاید برای تان در دقیقه اول جلوه نداشته باشد، اما مهم این است که همین تلاش های کوچک به شما اجازه می دهد تا بیشتر موفق شوید. وقتی بعد از مدتی این موفقیت های خرده و کوچک را بررسی می کنید، متوجه می شوید که گام های اساسی برداشته اید و انگیزه تان را تقویت می کنید.

اگر کارهای کوچک را با موفقیت انجام دهید می توانید پله های انگیزشی خوبی برای خود بسازید.

تقویت انگیزه بلند مدت

نقاط عطف موفقیت خود را با پاداش هایی بیاد ماندنی کنید

یکی از کارهایی که می تواند انگیزه پیشرفت را قوی کند این است که به راحتی، نقاط مهم و عطف کار خود را مشخص کنید. به ازای هر تلاشی که می کنید، قطعا یک گام به نقطه عطف نزدیک تر می شوید. وقتی که نقطه عطف اول شما فتح شد، و کار شما به جای خوبی رسید، حالا نوبت یک پاداش می رسد.

برای مثال اگر فرزندتان را برای مسواک زدن تشویق می کنید، می توانید به او بگویید که بعد از این که دندانش را هر شب مسواک می زند، یک لیوان ویتامین c به او می دهید. این می تواند پاداش کار خوب او باشد.

البته پاداش شما باید به گونه ای باشد که شما را در مسیر پیشرفت با انگیزه نگه دارد. این که بخواهید پاداش تان را چیز ساده و معمولی قرار دهید، هرگز با فکر کردن به ان انگیزه نمی گیرید.

البته نباید در این باره افراط کنید و پاداش گرفتن تنها دلیل تلاش شما باشد و در طولانی مدت بخواهید با این موضع پیشروی کنید. بیاد داشته باشید که هدف ارزشمند تری دارید که میانه ی راه شاید برایتان کمی نا خوشایند باشد، اما با پاداش هایی این هدف های میانی را بهتر طی می کنید.

 

یک تعهد عمومی داشته باشید

وقتی که قدم در راه کاری می گذارم، این برایم مهم است که بتوانم هدفم را در بازه زمانی مشخص و به طور کامل به ظهور بکشانم. وقتی که یک تعهد عمومی در کار باشد، فشاری از جانب عموم بر ما وارد می شود و موجب می شود که سریع تر شرایط را فراهم کنیم. در این باره، موفقیت را در دوره های اموزشی شخصی ام دیده ام. وقتی به کاربرانم قول می دهم که ۷۰ جلسه آموزشی را در ۷۰ روز تکمیل می کنم، حتی در بدترین شرایط هم به دنبال تدوین محتوای دوره هایم هستم تا در تاریخ مقرر شده آن ها را ارائه کنم.

اما وقتی که تنها یک هدف ذهنی دارم کمتر در این باره سخت گیر هستم.

حالا شما هدف تان را هر طور که شده به شخصی غیر از خودتان گره بزنید. مثلا با خانواده تان در این باره صحبت کنید و یا از دوستان تان در این باره کمک بگیرید.

فقط هرگز دست به دامان کسانی نشوید که انرژی شما را نزول می دهند و انگیزه تان را به کلی صفر می کنند.

تقویت انگیزه بلند مدت

با افراد با انگیزه ملاقات کنید

قطعا در دنیای اطراف ما افرادی وجود دارند که مثل ما اهدافی دارند و چه بسا اهداف شان با ما یکسان و یا در یک جهت باشد. در چنین شرایطی بهترین کار این است که شما با این افراد صحبت داشته باشید، هفته ای یک بار هم که شده با هم تبادل نظر کنید.

سعی کنید با این افراد تبادل نظر داشته باشید از ان ها بیاموزید و به ان ها یاد بدهید.

از جمله افرادی که به شما انگیزه می دهند، همان کسانی هستند که این راه را قبلا طی کرده اند. مثلا اگر دوست دارید در کنکور پزشکی قبول شوید و دوسال است که پشت کنکور بوده اید، حرف زدن با فردی که سال سوم کنکورش را پزشکی و رشته دلخواهش را قبول شده، می تواند به شما انگیزه اساسی دهد.

هدف شما هر چه که باشد قبلا کسانی بوده اند که آن را پیموده اند و به قله آن رسیده اند. پس در اطراف خود افراد امینی را بجویید تا در این باره به شما کمک کند.

 

تیم یادآور و انگیزه بخش داشته باشید

این که هدف بزرگی داریم بسیار عالی است. اتفاقا روزهای اول هم خیلی خوب در این باره پیش می رویم. اما نکته ای که وجود دارد این است که همیشه زندگی مزاحمت هایی ایجاد می کند که نتوانیم در مسیری که تعیین کرده ایم پیش برویم. در این جا فرد یا افرادی که بتوانند به ما انگیزه دهند تا در مسیر باشیم و انرژی مان افت نکند، می تواند گزینه خیلی خوبی باشد.

این افراد می توانند شامل افراد آشنا، دوستان و خانواده باشد یا این که مجموعه افرادی باشند که آن ها را نمی شناسیم. مثلا وقتی تصمیم به کاهش وزن دارید، و یک تیم وجود دارند که همه با هم در حال طی مسیر برای رسیدن به این هدف هستند، بسیار انگیزه بخش است که به هم نوعان خود نگاه کنیم و از آن ها انگیزه بگیریم.

همیشه باید یکی یا چند نفر وجود داشته باشند تا به شما انگیزه دهند.

تقویت انگیزه بلند مدت

آینده را پیش بینی کنید

وقتی که در مسیر هستید و حسابی هم انگیزه دارید، گاهی اتفاقات غیر مترقبه ای رخ می دهند و موجب می شوند که از مسیر جدا شوید. این اتفاقات همیشه منفی نیستند و گاهی مثبت هم هستند. این اتفاقات به طور موقت شما را از مسیرتان دور نگه می دارد. در چنین شرایطی باید در روزهای معمولی و مرسوم این اتفاقات را برای خود پیش بینی کنید و برای این که در مسیر باشید بهترین برنامه ریزی را کنید.

مثلا وقتی تصمیم به کاهش وزن دارید و مراسم تولد سه تن از دوستان تان هم نزدیک است باید این اتفاقات خوش را در نظر داشته باشید چرا که احتمال دارد هر چه وزن کم کرده اید را در این سه مراسم تولد، با خوردن کیک جبران کنید. پس برای این که در مسیر باشید، آن چه که برای شما اختلال ایجاد می کند را در نظر داشته باشید و برای ان ها برنامه ریزی درست و اصولی داشته باشید.

این خاصیت زندگی است که گاهی کاری می کند که شما را از مسیری که هستید خارج کند، خواه خوب خواه منفی، این اتفاقات رخ می دهد و این شما هستید که باید از قبل خود ایمنی تان را ایجاد کرده باشید.

 

به خورد و خوراک خود توجه کنید

وضعیت جسمی تان، و نوع غذاهایی که مصرف می کنید می توانند حالت ذهنی شما را مدیریت کنند. وقتی که تصمیم می گیرید که در هدفی گام بردارید باید دقت کنید که وضعیت ذهنی و انرژی تان هم ضروری است. اگر شب را پیتزا می خورید و صبحانه تان را با نان شیرینی و یا هر گونه کربوهیدارت تکمیل می کنید مطمئن باشید که از آن قدرت انرژیکی ذهنی که باید داشته باشید دور می مانید. در چنین شرایطی بهترین کار این است که خوراکی های سالم میل کنید.

مثلا اگر میان وعده تان را با یک بسته چیپس می گذرانید بهتر است که به جای آن کشمش، انگور و یا حتی میوه بگنجانید. چند روز وضعیت غذای سالم خود را بررسی کنید و از خوراکی های سالم، سبزیجات و میوه جات مصرف کنید و بعد تاثیر ان را در موفقیت تان ببینید.

 

بدن تان را بیدار نگه دارید

هم اکنون در روزهای کوتاه پاییزی به سر می بریم اما دامنه موفقیت ما برای روزهای طولانی مدت نیز برنامه ریزی شده است. وقتی روزهای تابستان با آن همه طولانی بودن، می خواهید پیگیر هدف خود باشید، مساله این است که گاهی انرژی کم می آورید.

آیا قلق و فن روشن کردن بدن خودتان را بلد هستید؟

خب بسیاری از افراد صبح خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنند و موتور ذهن و بدن شان تا پایان شب روشن می ماند. بعضی هم با یک فنجان چای استارت می زنند.

پس باید بدانید که وقتی خسته اید چه چیزی انرژی شما را فراهم می کند. از آن در طول روز استراحت کنید و بدن تان را شارژ کنید تا بتوانید موفقیت خود را به درستی دنبال کنید.

این را بدانید که یک بدن خسته و ذهن کسل هرگز نمی تواند آورده ای برای شما داشته باشد.

تقویت انگیزه بلند مدت

از خواب خو غفلت نکنید

اهمیت خواب خوب بر هیچ کس پوشیده نیست اما انجمن ملی علمی ریه و خون هرات در این باره می گوید:

“خواب نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی در طول زندگی شما دارد. آسیب ناشی از کمبود خواب می تواند در یک لحظه رخ دهد، یا با گذشت زمان به شما آسیب برساند. [کمبود خواب] می تواند بر چگونگی فکر ، واکنش ، کار ، یادگیری و همراهی دیگران تأثیر بگذارد. ”

من وقتی در طول هفته شاهد کمبود انگیزه ام هستم، برنامه پایان هفته هایم را بررسی می کنم. در طول این روزها شاهد این بوده ام که یک پایان هفته شلوغ حسابی توانسته انرژی روزهای میانی هفته ام را ( برای هفته بعد ) بگیرد.

در مقاله ای که در مورد عادات افراد موفق در پایان هفته نوشته ام، به چند مورد اشاره کرده ام که اگر ان ها را بکار بگیرید در طول هفته انرژی بیشتری خواهید داشت.

خواب به بدن و ذهن ما امکان تنظیم مجدد ، شارژ مجدد و ترمیم آسیب هایی را که در حرکات روزمره خود در طول زندگی می بینیم و به خود وارد می کنیم، می ده، به همین دلیل است که داشتن زمان استراحت مناسب بسیار مهم است. یک فرد بزرگ سال بالای ۱۸ سال نیاز  به روزانه ۷ الی ۸ ساعت خواب دارد.

 

برای افزایش انگیزه خود تحرک داشته باشید

تحرک یا همان ورزش، می تواند مود ذهنی شما را به حالتی ببرد که انرژی تان را افزایش دهد. وقتی که به طور منظم ورزش می کنید تاثیر آن را در زندگی خود و پیشرفت کاری تان خواهید دید. ورزش سالم و کافی به تنظیمات مود درست ذهنی و جسمی شما می انجامد.

طبق مطالعه ای که در ژورنال آقایان توسط دانشگاه کپنهاگ انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که:

“ورزش متوسط می تواند انگیزه شما را برای کار کردن افزایش دهد و به یک شیوه زندگی سالم تر منجر شود.”

تحقیقات نشان می دهد که اگر روزانه ۳۰ دقیقه به طور منظم ورزش کنید انگیزه تان برای عادت های مثبتی که ایجاد کرده اید بیشتر می شود.

حتی اگر ۳۰ دقیقه ورزش شما شامل پیاده روی باشد می تواند تاثیرات مثبت خود را بر شما بگذارد.

هرچه از نظر ذهنی و جسمی بهتر باشید ، انگیزه روزانه شما در جهت بهتر بودن و دنبال کردن یک هدف بلند مدت قوی تر خواهد بود.

 

خودتان را بشناسید و الگوی تان را بهبود ببخشید

هرکس خودش را به خوبی می شناسد. این که شما بدانید که چه عادتی دارید، به شما کمک می کند که به بهترین شکل ممکن این عادت ها را آنالیز کنید و آن ها را در جهت بهبود شرایط خود تغییر دهید. شما قطعا در گذشته عادت هایی داشته اید. هدف هایی داشته اید که در آن موفق شده اید یا شکست خورده اید. با مطالعه خودتان به این نتیجه برسید که چه خصوصیاتی دارید که منجر به موفقیت یا شکست شما می شود. حال از این خصوصیات استفاده کنید تا در مسیری که در آن قرار دارید بهترین نقش از خود را ایفا کنید.

 

بر ترس های خود غلبه کنید

این که گاهی سطح انگیزشی ما پایین می آید، دلایل مختلفی دارد. گاهی ترس های ما، موجب این اتفاق اند. بدین صورت، گاهی اوقات، شک، ترس های درونی و خود باوری های ما موجب کاهش انگیزه در ادامه مسیر می شود.

ترس صرفاً یک ایده است و اگر بر آن غلبه کنید ، خواهید فهمید که هیچ مانعی در مسیر موفقیت شما وجود ندارد!

در اصل ترس یک بلوک ذهنی است که ما اجازه می دهیم ایجاد شود، مانور دهد و تاثیرات خود را بر جای بگذارد.

با این حال باید تأکید کنم که ترس چیزی است که می توانید بر آن غلبه کنید!

با بررسی سایر الگو هایی که داشته اید و با غلبه به ترس خود، توانسته اید موفق شوید، می توانید بر هر ترسی پیشی بگیرید.

 

سخن آخر 

انگیزه پیدا کردن، چیزی است که به ظاهر مستقیما به هدف و کار مورد نظر ما ارتباط دارد. اما وقتی که وارد جریان می شوید متوجه می شوید که حتی خوراک شما می تواند روی انگیزه تان اثر داشته باشد.

پس با مفهومی که هم اکنون آشنا شده اید، و با این پیش ذهنیت که موفقیت یک شبه رخ نمی دهد، سعی کنید این اقدامات را دنبال کنید تا به موفقیت برسید.

اما جمله آخری که می تواند به شما انرژی وافری دهد این است که یک هدف هر چقدر که بزرگ تر باشد، نیاز به ممارست، تلاش، پشتکار و زمان زیاد تری برای موفقیت است. پس از این به بعد با این رویکرد به هدف خود بنگرید و در نهایت چشم اندازتان را در ذهن تان همیشه ببینید و مطمئن باشید که رسیدن به هدف تان روز به روز سریع تر رخ می دهد اگر و تنها اگر هر روز مصمم تر تلاش کنید.

 

آیا تا کنون هدفی در ذهن داشته اید که در این باره موفق شوید؟ نظرتان را بگویید و بنویسید که چگونه موفق شده اید.

منبع

نوشته ۱۳ روش برای تقویت انگیزه برای هدف های طولانی مدت اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.