اتصال سراسری آفریقا به اینترنت از راه فضا

قاره آفریقا از راه فضا به طرز چشمگیری وارد دنیای اینترنت می شود.
فیس بوک در نظر دارد تا در راه توسعه برنامه های جهانی خود و افزایش کاربران شبکه اینترنت، با استفاده از ماهواره مناطق گسترده ای از قاره آفریقا را تحت پوشش قرار داده و میلیون ها آفریقایی را به کاربران آنلاین تبدیل کند.
 
در همین راستا فیس بوک پروژه همکاری بزرگی را با Eutelsat آغاز کرده که طی آن ماهواره ای موسوم به AMOS-۶ ساخته و به فضا پرتاب می شود.
 
هدف اصلی از پرتاب و به کارگیری این ماهواره پرکردن شکاف موجود در دسترسی گسترده به اینترنت در غرب، شرق و جنوب آفریقاست. در بسیاری از این مناطق دسترسی به اینترنت از طریق شبکه های موبایل و زیرساختهای زمینی امکان پذیر نیست.
 
قرار است این ماهواره سال آینده به فضا پرتاب شود.
 
پرتاب و به کارگیری این ماهواره بخشی از ابتکارعمل فیس بوک در متصل کردن دو سوم غیرآنلاین جهان به شبکه جهانی اینترنت محسوب می شود.
 
پیشتر نیز فیس بوک از پهپاد غول پیکری رونمایی کرده بود که پهنای بال آن به اندازه بوئینگ ۷۳۷ است. این هواپیمای سبک با استفاده از انرژی خورشیدی پرواز کرده و قابلیت شناور ماندن در آسمان تا ۹۰ روز را هم دارد.
 
استفاده از سیستم های پروازی برای توسعه شبکه جهانی اینترنت از سوی سایر غول های فناوری دنیا از جمله گوگل نیز دنبال می شود. این شرکت به جای پهپاد از بالن هایی استفاده می کند که با پرواز در لایه استراتوسفر زمین پوشش دهی لازم را ارایه می کنند.
 
دولت سریلانکا از نخستین پیشگامانی است که استفاده از این روش را برای توسعه شبکه جهانی اینترنت در بخش های مختلف این کشور مد نظر قرار داده است.